Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 967
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door JasperA »

Bandenplakker schreef: 10 aug 2020, 09.06 Dag Jasper,

Wil je zeggen wat je er voor betaald hebt of is dat niet netjes :? :oops: ?

Dirk
Dag Dirk,

Laten we zeggen dat je er een goedkope racefiets voor zou kunnen kopen. Aluminium frame, Shimano 105 groepje erop en verder weinig spannends. Relatief gezien vallen de bedragen dus best wel mee en we moeten het ook niet spannender maken dan het is. De koper van deze fiets zal in ieder geval in 1917 een stuk vermogender zijn geweest dan ik nu in 2020.

Ik denk dat ik uiteindelijk niet ver af zit van de Nederlandse marktwaarde dus al met al was het voor zowel mij als voor de verkoper een goede deal.

Geeft dat iets van een idee?

Groet, Jasper
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 967
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door JasperA »

ReinvB schreef: 9 aug 2020, 20.52 De voorvork lijkt geen BB vork, of zie ik dat verkeerd? Misschien is die samen met de spatborden eropgekomen, ook gezien de recente discussie over korte en lange voorvorken en hoge en lage vorkkronen.
De voorvork zal inderdaad vervangen zijn vanwege het nieuwe voorspatbord. Dit is inderdaad geen BB vork. Het vinden van een BB voorvork is dan ook eerste prio wat mij betreft. Dat maakt een BB toch echt wel een BB.

Ik heb ooit een overgeschilderde BD (zelfde model maar dan in damesuitvoering) gehad uit 1918 waar veel van wat ik nodig heb op zit (voorvork, originele smalle spatborden en crank) dus binnenkort maar eens op de koffie bij de huidige eigenaar... ;-)
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 967
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door JasperA »

jrietveld schreef: 9 aug 2020, 19.32 Waarschijnlijk is hij eind jaren 30 naar de fabriek terug geweest voor overlakken, reparatievork en steviger spatborden.
Ik meen ooit een keer ergens gelezen te hebben (of ik moet het hebben gedroomd) dat de 'revisie service' van Fongers inhield dat iedere Fongers 30 jaar na aanschaf gratis gereviseerd werd door de Fongers fabriek.

Kan iemand dat bevestigen of ontkrachten? Het zou namelijk het bepalen van het revisie moment een stuk gemakkelijker maken (in dit geval komen we dan op 1947 uit).
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 646
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door jrietveld »

Hoi Jasper,

Na 30 jaar gratis revisie komt mij niet bekend voor. Dat zou betekenen dat er helemaal geen originele fietsen van voor 1940 zouden zijn (als elke koper van die service gebruik zou hebben gemaakt). Jaren 30 fietsen zijn zelden gereviseerd, je ziet het vooral bij de fietsen van voor 1930 (maar lang niet allemaal). Ook de aard van de revisie verschilde nogal: soms alleen opnieuw moffelen, soms ook in combinatie met verchromen van de nikkelen delen, soms nieuwe spatborden en remmen, in een enkel geval ook ombouw van het frame (zie jouw kruisfiets). Overigens bleef Fongers/PFG tot ca. 168 op kleine schaal reviseren c.q. moderniseren (een service die met stijgen van de uurlonen steeds kostbaarder werd).

groet, Jos
Maarten Waarlé
Berichten: 2335
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik kan daar ook niets van maken: '' gratis reviseren'' Lijkt me bedrijfsmatig onwenselijk ook.

Er werd een paar maanden geleden een schrijven van Fongers aangeboden op marktplaats. Ik meen 1948 en daar schreven ze
over reviseren dat ze niet konden verchromen (waarschijnlijk door materiaal schaarste) en dat de dealer de fiets uit elkaar diende te nemen en
dat Fongers ze weer in elkaar zou zetten.
Dus dat niet over-chromen van jouw fiets bij revisie Jasper kan een keuze zijn geweest van de dealer/eigenaar of een effect van de materiaal schaarste van net na de oorlog. Een ''misschien'' aanwijzing.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 967
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door JasperA »

Mja, toch denk ik niet dat ik het gedroomd heb. Ik zal het op mijn speurradar zetten en kijken of ik met bewijs kan komen voor deze stelling.

1947/1948 zou inderdaad toch een ‘misschien’ indicatie kunnen zijn.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 646
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door jrietveld »

Ik heb trouwens met enige regelmaat ook revisierekeningen gezien.
Maarten Waarlé
Berichten: 2335
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door Maarten Waarlé »

Foto van schrijven 1947
Bijlagen
$_86 (1).jpg
Fongers schrijven uit 47 over het jaar 48
Fongers schrijven uit 47 over het jaar 48
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 10 aug 2020, 19.09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 967
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door JasperA »

Altijd interessant dit soort informatie. Dank Maarten!

Wanneer je naar de inslag van de balhoofdstrop kijkt dan lijkt het er op dat ze hem tijdens de revisie even langs de slijpbank hebben gehaald. Het nikkel zal dan mogelijk tijdens de revisie opnieuw zijn aangebracht maar het verchromen is uitgebleven.
IMG_0187.jpg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Wouter
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 nov 2017, 12.46
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door Wouter »

Van harte proficiat met je aanschaf Jasper, toch nog gelukt! Voor de voorvork: neem even contact op.
Hgr Wouter
Plaats reactie