Enige maanden geleden sprak in een fietsenmaker die van zijn pensioen geniet. Hij had nog wel wat dat hij kwijt wilde van Fongers. Op de terugweg lag deze BD60 uit 1929 en in hoge originele staat achterin. Een bijzondere: een van de eerste BD’s/Fongers rijwielen met trommelremmen. Afleverdatum vermoedelijk 1934, gezien het bouwjaar 1934 van de SA trommelremmen. Dat is ook het eerste jaar dat je trommelremmen kon bestellen.
Thuisgekomen geloofde ik mijn ogen niet: het framenummer van deze BD60 is maar enkele tientallen rijwielen jonger dan mijn BD55 uit 1929! Die heeft het bijzondere Fongers remsysteem bevestigd aan de aangesoldeerde nokken aan het frame. Het frame van de BD60 is identiek maar zonder de nokken: dus voorbereid voor terugtraprem of trommelremmen!
Met veel plezier heb ik de roest en de dikke laag vuil verwijderd, alle lagers gereviseerd en de K-naaf.
Rijdt als een zonnetje, kaarsrecht.
Het geeft, net als bij de BB uit 1917 van Jasper, altijd een voldoening als er weer een Fongers wordt ‘gered’.
Uniek, zo’n hoge Fongers: 77 cm frame....
Een oud-lid van onze mooie vereniging wilde deze wel verkopen. Ik heb me, als liefhebber van hoge vooroorlogse Fongers rijwielen, geen moment bedacht en deze van de week opgehaald. Het is maar een eenvoudige H maar wel in hoge originele staat (incl lak) en in weer en wind uitvoering. Wat een majestueus uitzicht en wat een windvanger! Het rijwiel heeft een koninklijke zit.
Waarom zet je in je ,,Fongers-zoek -advertentie op mp altijd voor m,n historische ,,RIJDENDE ,, Fongers rijwiel atelier ?
Een rijwiel is toch immers gemaakt om te rijden ?
Twee mooie rijwielen Wouter! Vooral de H75 vind ik bijzonder. Er zijn maar weinig van die extreem hoge fietsen geleverd en nog minder bewaard gebleven. Daarvan is dit zonder meer het meest gave exemplaar, keurig gerestaureerd ook.
Groet, Jos