Bijzondere Burgers of niet?

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Bijzondere Burgers of niet?

Bericht door rowejon »

Hi,
"was bij ventiel uitgescheurd, de zwakke plek helaas!"
Van een oude framebouwer/fietsenmaker heb ik iets geleerd-gebruik nooit borgmoeren op ventielen.Een ventiel moet haakse zitten zonder het vast te houden. Buiten & binnenbanden gaan bijna altijd kruipen op de velg.Als je heb de ventiel vast gehouden schuurd het uit de binnenband. Zonder borgmoer zie je dat de ventiel komt schuin te zitten & kan je de band leeg laten lopen & herstellen. Ik noem die borgmoeren de fietsenmakers vrienden, zij kosten haast niks & leveren veel geld op voor nieuwe binnenbanden + montage.
Gr
Jon
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Bijzondere Burgers of niet?

Bericht door maartenB »

Ha Jan,
Goed bezig.
Die spatbordboutjes zou je los kunnen krijgen met kruipolie, maar het is niet echt nodig inderdaad.
Spatlap is toch gewoon van plastic? Ik zou het lijmen met secondelijm. Fijn spul, zolang het niet op je vingers zit.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Bijzondere Burgers of niet?

Bericht door VelpArnhem »

Binnenband helaas vervangen! Hevea band wel bewaren! Zal spatlap eerst schoonmaken, soepel maken en met de secondelijm aan de slag gaan. Ben alleen bang dat secondelijm harde stukken geeft?
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Bijzondere Burgers of niet?

Bericht door Fongers1952 »

maartenB schreef: 20 aug 2020, 08.25 Ha Jan,
Goed bezig.
Die spatbordboutjes zou je los kunnen krijgen met kruipolie, maar het is niet echt nodig inderdaad.
Spatlap is toch gewoon van plastic? Ik zou het lijmen met secondelijm. Fijn spul, zolang het niet op je vingers zit.
Ik denk niet dat deze spatlap specifiek voor Burgers is. Vermoedelijk een Bibia spatlap of iets dergelijks. Eventueel heb ik wel een nieuwe (NOS) voor je. Misschien niet helemaal het zelfde maar wel met de doortrekknopen zoals de jouwe. Laat maar weten
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Bijzondere Burgers of niet?

Bericht door VelpArnhem »

Dank, wellicht graag, maar eerst kijken of we het originele kunnen herstellen. De spatlap is op leeftijd dus zal het grootste gedeelte van het bestaan van deze Burgers er aan gezeten hebben.
Plaats reactie