Banden Gazelle transportfiets.

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Henry Hubers
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 aug 2020, 16.32

Banden Gazelle transportfiets.

Bericht door Henry Hubers »

ik ben op zoek naar 2 buitenbanden voor een oude Gazelle transportfiets. Deze fiets wil ik opknappen zodat deze weer gebruikt kan worden .
Het gaat om de volgende maten: 28 x 2, type 609.
wie weet waar deze nog te koop zijn.
Met vriendelijke groet
Henry
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Banden Gazelle transportfiets.

Bericht door Fotomaan »

Die moet je zoeken maar omdat die maat al jarenlang en erg zeldzaam en erg gezocht is bestaat het vermoeden dat je maar beter op zoek kunt gaan naar een paar velgen met de meer reguliere maat 622.
Maar je weet nooit wat je nog tegen kunt komen natuurlijk.
Ik heb zelf zo’n Gazelle met die maat banden gehad en was altijd in de veronderstelling dat het de enige was. Dat een fietsenmaker de velgen vervangen had maar dat blijkt wellicht een vergissing en is het wel bij Gazelle zelf gedaan.
https://www.transportfiets.net/2010/11/ ... -arsenaal/
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Banden Gazelle transportfiets.

Bericht door Empo's bijgebouw »

tot zover ik weet heeft alleen bakfietsen van voor 1930 banden 609
maar ik kan et mis hebben
volgensmij zoek jij 42-622
dat is al een maat waar je makelijker aan kan komen
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Banden Gazelle transportfiets.

Bericht door Bandenplakker »

@appie: ik denk dat je je vergist: 28 x 2 is zeker groter dan xx-622.

@Henry: Misschien kun je het nog proberen met een xx-642 (velgmaat van 642 mm), als je die vinden kunt; mijn grossier heeft ze in ieder geval niet op voorraad.

Groeten van

Dirk
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Banden Gazelle transportfiets.

Bericht door fietshobbyist »

28x2, ofwel: 28x2x2, een 'vierkante' band, net als 28x1,5(x1,5) 40x635.
Op schwalbe punkt de is dit te vinden: ETRTO 50-622 - inch 28x2.00 - het gaat daarbij wel over een moderne gravelband.
Fotomaan schrijft het niet maar hij bedoelt waarschijnlijk dat 28x2 geen 622 is maar een grotere diameter heeft.
47-622 is 28x1.75
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Banden Gazelle transportfiets.

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

28x2 heeft juist een kleinere diameter, 609mm zoals Abram aangaf. 28" is de buitenmaat van de band, en 2" de hoogte van de band. De velg diameter is dan 24", ofwel 609mm (dit klopt overigens niet altijd zo exact, maar in dit geval wel). Dit is de oude 28x2" maat die met name voor bakfietswielen werd gebruikt in de jaren '20. Deze maat velg komt bijna niet voor op transportfietsen, maar dit blijkt er wel eentje te zijn. De banden in die maat zijn al heel lang uit productie, en inmiddels zeer zeldzaam. Ronald Vijsma heeft een intensieve speurtocht gedaan naar alles wat er in die maat nog bestaat, en ook naar moderne alternatieven.

De moderne alternatieven bestaan niet. Wat het dichtste in de buurt komt wordt verkocht onder de maat 27x1 1/2", in ERTRO is dat 40-609 (niet in Nederland verkrijgbaar). Dat is de enige moderne band met die velg diameter, maar de band is veel te smal, nog smaller dan de velg. In Amerika worden ook nog reproducties van motorbanden voor antieke motoren gemaakt in die diameter. Maar dat zijn dan weer hielbanden en geen draad banden, dus dat werkt niet. Die kosten ook een paar honderd dollar per stuk. Wat tegenwoordig verkocht wordt als 28x2" is gebaseerd op de velgmaat van 622mm, en past dus niet op de oude 28x2" velgmaat.

Van de banden die Ronald verzameld heeft, is het grootste deel onbruikbaar. Of de banden zijn gesloopt (draad eraf gesneden), te verteerd, of hard geworden. Hij heeft vanalles geprobeerd om uitgeharde banden weer soepel te maken, met gemengd resultaat. Ik weet niet of hij uberhaupt een volledige set heeft die goed druk blijven houden. Als dat het geval is, dan heb je banden voor een museumstuk waar je hooguit een enkele keer per jaar een tochtje mee gaat rijden, want de betrouwbaarheid en levensduur van zulke banden is vaak zeer beperkt. Op ieder moment kunnen ze klappen, en ze slijten snel. Als je er 1000 kilometer op haalt, mag je van geluk spreken, wat bij matig gebruik je al binnen een jaar aan zit. En het kost veel langer om een en setje te vinden dan dat. Als je zo'n fiets dus echt gaat gebruiken, zul je al snel weer een vervangende set moeten vinden, en eigenlijk al achter de hand moeten hebben voor als een band het begeeft. Ik heb zelf al genoeg ellende gehad met veel minder oude transportbanden, waar er zeker 3 van zijn geklapt. Je weet nooit hoe sterk ze nog zijn. Dat kun je ook niet zien, omdat het canvas rot kan zijn, of de draad doorgeroest terwijl de band er nog prima uit ziet, terwijl een band met volledig gebarsten rubber het juist soms weer prima blijft doen. Soms heb je geluk, en rij je er zonder problemen 5000km op, en soms klapt die als je hem er net om hebt gelegt en je de straat uit rijdt. Als je zo'n fiets echt wilt gebruiken, dan is dat ellende, want het komt meestal op een moment dat het erg slecht uit komt.

In het kort, het zou mooi zijn om zo'n fiets op originele banden te zetten als hij in een museum komt te staan, mocht je ze ooit het geluk hebben ze een keer tegenkomen. Ze zijn met name de laatste paar jaar veel zeldzamer geworden, zeker nog rijdbare exemplaren. Maar wil je de fiets echt gaan gebruiken, is de enige optie ombouwen naar een gangbare maat. En dan is de beste optie 28x1,75", want daar zijn veel goede moderne banden voor beschikbaar, met of zonder klassiek profiel, eventueel zonder reflectie (of eenvoudig te verwijderen), en ook in beige of wit, wat veel lijkt op de spekbanden van vroeger. Of als je iets minder hoge eisen stelt aan het uiterlijk, kun je meer kiezen voor rijkwaliteit en duurzaamheemaaktid, zodat je met minimale weerstand, en hoge lekbestendigheid lang plezier er aan hebt. Ik ben zelf lang voorstander geweest voor het gebruik van zo origineel mogelijke banden, maar daar ben ik inmiddels ook vanaf. Ik wil gewoon rijden zonder banden ellende. En moderne banden lopen ook met minder weerstand, en dat is ook wel zo prettig.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Banden Gazelle transportfiets.

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

P.s. hier is een overzicht van oude velgmaten. De omtrek staat ernaast. Als je die door 3.14 deelt, vind je de velg diameter. Het gaat hier om Carrier II uit de tabel:

Afbeelding
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Banden Gazelle transportfiets.

Bericht door fietshobbyist »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 27 aug 2020, 14.21 '... zonder reflectie (of eenvoudig te verwijderen) ...'
Reflectiestrepen op banden eenvoudig verwijderen? En hoe werkt dat dan, alstublieft?
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Banden Gazelle transportfiets.

Bericht door Bandenplakker »

Ik dacht dat ik veel van bandenmaten wist, maar buig nu mijn hoofd voor de mensen die er nOg meer van weten. Weer wat geleerd (en mijn database aangevuld, dank daarvoor). Trouwens: hoera voor de ETRTO!

Reflectiestrepen verwijderen: dat hangt van het procede van de fabrikant af. Sommige reflectiestepen zijn op de band geplakt; vaak kun je dat herkennen aan een soort 'treklipje' aan het eind. Ik denk dat je de lijm daarvan met een beetje verwarmen kun verweken en dan -inderdaad- de reflectiestreep er kunt aftrekken.

Groeten van

Dirk
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Banden Gazelle transportfiets.

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Werner schreef: 27 aug 2020, 16.53
Jeroen Zuiderwijk schreef: 27 aug 2020, 14.21 '... zonder reflectie (of eenvoudig te verwijderen) ...'
Reflectiestrepen op banden eenvoudig verwijderen? En hoe werkt dat dan, alstublieft?
Het hangt af per merk. Maar bij een groot aantal is het niet meer dan een sticker die je er zo af kunt trekken. Gewoon het eindje lospeuteren, en dan trek je hem er in een keer af. Bij sommige merken lukt dat niet zo makkelijk.
Plaats reactie