We hebben vandaag een Germaan opgehaald in Scherpenzeel. Het framenummer is R1900 wat betekent dat het bouwjaar 1953 is. De achternaaf draagt het nr.54 dus die zal origineel zijn. Er is in al die tijd alleen een moer van het rek en een achtertandwiel vervangen. Verder is de fiets volledig origineel. Alles liet zich zonder noemenswaardige moeite demonteren.
De fiets heeft twaalf jaar dienst gedaan als plantenbak en tegen de gevel van een huis gestaan. Boven de plek waar de fiets stond was een soort afdak waardoor de fiets nog een klein beetje droog stond.
Dat was te merken omdat er ondanks alle vliegroest niets door- of vastgeroest was. Sturen willen net als zadelpennen nog wel eens vast zitten maar daar was bij deze fiets niets van te merken. De trapas heeft de tijd verbazingwekkend goed doorstaan. Die voelt als nieuw en had geen enkele speling. De velgen en spatborden zijn ook nog heel mooi en stevig.
De pedalen, de kogeltjes er van waren zo verroest dat het leek of er verschillende maten kogels in zaten
Dus alles wat ik er aan toe moet voegen om er weer een fijn fietsende fiets van te maken zijn twee buitenbanden, de binnenbanden waren ook nog goed, een nieuw zadeldek, kogels. vet en de sluitschakel van de ketting. Beetje poetsen en hij kan weer vijftig jaar mee
Foto's staan op transportfiets.net
https://www.transportfiets.net/2020/05/ ... n-charles/
Germaan R1900
Germaan R1900
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Germaan R1900
Lekker roestig project, Charles! Een naast-de-schuur-vondst?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Germaan R1900
Naast de schuur, ja!
Hij staat nu naast de keuken maar dan in onderdelen
Hij staat nu naast de keuken maar dan in onderdelen
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Germaan R1900
De fiets heeft bijna helemaal uit elkaar gelegen. Alleen de boutjes van het spatbord heb ik laten zitten.
Ondanks het feit dat de fiets jaren buiten heeft gestaan kwam alles probleemloos los. Een van de boutjes van het kettingscherm wilde niet los en brak af. Dat is met een kleiner boortje dan de diameter van het boutje uitgeboord zodat er een draadtap doorheen gehaald kon worden. Roelewiel gebruikte ‘self colouring slotted panhead BSW 1/4 L 1/2’ In China wordt ‘self colouring’ tegenwoordig ‘mild steel’ genoemd het laat zich makkelijk bewerken.
De achternaaf had een tandwiel in de vorm van een kom. Om dat niet aan te laten lopen heeft de vorige eigenaar links en rechts twee dikke moeren op de as geschroefd waardoor de inbouwbreedte werd vergroot.
Dat heb ik hersteld en een plat tandwiel met twintig tanden gemonteerd. De liggende achtervork is gelukkig niet te ver open getrokken en veerde weer netjes terug naar de juiste inbouwbreedte.
De trapas heeft nieuw vet en nieuwe kogels, er is een nieuwe ketting opgelegd, twee nieuwe banden gemonteerd en het zadeldek is vervangen.
Gedeeltes van het kettingscherm waren als papier. Ik heb er een ‘pistool’ van gemaakt.
De originele lak zat er nog op dus ik heb niets overgelakt
Ondanks het feit dat de fiets jaren buiten heeft gestaan kwam alles probleemloos los. Een van de boutjes van het kettingscherm wilde niet los en brak af. Dat is met een kleiner boortje dan de diameter van het boutje uitgeboord zodat er een draadtap doorheen gehaald kon worden. Roelewiel gebruikte ‘self colouring slotted panhead BSW 1/4 L 1/2’ In China wordt ‘self colouring’ tegenwoordig ‘mild steel’ genoemd het laat zich makkelijk bewerken.
De achternaaf had een tandwiel in de vorm van een kom. Om dat niet aan te laten lopen heeft de vorige eigenaar links en rechts twee dikke moeren op de as geschroefd waardoor de inbouwbreedte werd vergroot.
Dat heb ik hersteld en een plat tandwiel met twintig tanden gemonteerd. De liggende achtervork is gelukkig niet te ver open getrokken en veerde weer netjes terug naar de juiste inbouwbreedte.
De trapas heeft nieuw vet en nieuwe kogels, er is een nieuwe ketting opgelegd, twee nieuwe banden gemonteerd en het zadeldek is vervangen.
Gedeeltes van het kettingscherm waren als papier. Ik heb er een ‘pistool’ van gemaakt.
De originele lak zat er nog op dus ik heb niets overgelakt
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 14 jan 2021, 08.23, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 7 apr 2020, 09.34
- Locatie: Wijk bij Duurstede
Re: Germaan R1900
Prachtig! Erg authentiek Krijg zin om aan mijn eigen project te beginnen haha.
-
- Berichten: 719
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18
Re: Germaan R1900
Geweldig, ik hou van dit soort authentieke fietsen. Bij mijn eigen oude fietsen valt mij ook steeds weer op hoe makkelijk ze te demonteren zijn zoals spatbordboutjes. En een Torpedonaaf kan je haast met je ogen dicht (de)monteren.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Re: Germaan R1900
Wauw, prachtig wat een plaatje. Kan echt genieten van dit soort plaatjes!