Gazelle - uitvinder van de damesfiets, de trommelrem en de e-bike!

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
fietser

Gazelle - uitvinder van de damesfiets, de trommelrem en de e-bike!

Bericht door fietser »

Ja, jullie lezen het goed. Gazelle heeft begin 20e eeuw de vrouw op de fiets gezet, ze hebben begin jaren 30 de trommelrem uitgevonden en bij de komst van de e-bike liepen ze ook voorop. Ik proef nog enig ongeloof bij jullie? Nou, het staat toch echt geschreven in het vakblad(!) Tweewieler, opgetekend uit de mond van Mirjam van Coillie, directeur marketing en innovatie bij Gazelle. Dus dan is het waar. Zie hier.

Als je als vakblad iemand met een marketinggeurtje uitspraken over fietsgeschiedenis laat doen en dat klakkeloos overtypt kun je het onheil natuurlijk eigenlijk al zien aankomen. Maar misschien heeft de uitgever met de botte bezuinigingsbijl toegeslagen waardoor het 100-jarige blad terug naar schoolkrantniveau is afgedaald. Moeten we het nu onder de noemer fake news scharen of toch eerder entertainment? Ik hou het op het laatste :D
Jeroen Zuiderwijk

Re: Gazelle - uitvinder van de damesfiets, de trommelrem en de e-bike!

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Oei wat slecht. Er kan door leden onder gereageerd worden. Wellicht dat iemand ze erop kan wijzen dat de beweringen niet bepaald accuraat zijn.
australman

Bericht door australman »

Hoi,

Vooral niet te kritisch reageren,anders loop je het risico dat Gazelle niet meer wil adverteren op de achterpagina van 'Het Rijwiel'.

Hans
maartenB

Bericht door maartenB »

Dat van de e-bike kan niet per se onjuist genoemd worden. De andere 2 uitspraken zijn natuurlijk onzin.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
fietser

Bericht door fietser »

Nou ja, zoals mevrouw het voorstelt stond Gazelle bij de komst van de e-bike in de voorste rij. Bij de Philips-fiets in de jaren 30 kun je alleen Philips zelf de eer voor deze innovatie toeschrijven, ze hebben toen de grootste fietsfabrieken van het land uitgenodigd om er een fiets om hun ontwerp heen te bouwen en Gazelle heeft daar braaf aan meegedaan. Maar het beslissende moment was natuurlijk de introductie van de e-bike door Sparta in 1998. Gazelle volgde nota bene als hekkensluiter onder de grote Nederlandse merken in 2006(!).

Het enige wat van ze gezegd kan worden is dat ze anno 2020 volop meedoen en hun rol als een van de twee grootste Nederlandse fietsenbouwers in dit opzicht vervullen. Maar het artikel wekt natuurlijk een heel andere schijn. Voor mij wordt de waarheid ook op dit punt vrij schaamteloos geweld aangedaan.
Bandenplakker

Bericht door Bandenplakker »

De eer van de eerste echt commerciele E-bike komt volgens mij Yamaha toe met hun Power Assisted System (PAS) uit 1993. Ik mocht er in 1995 op rijden, een bijzondere belevenis toendertijd.

Dirk
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Bandenplakker schreef: 1 okt 2020, 15.10 De eer van de eerste echt commerciele E-bike komt volgens mij Yamaha toe met hun Power Assisted System (PAS) uit 1993. Ik mocht er in 1995 op rijden, een bijzondere belevenis toendertijd.

Dirk
Heb nog twee units liggen, met een tekeningen pakket uit '96;)
/Marten
fietser

Bericht door fietser »

De eer van de eerste echt commerciele E-bike komt volgens mij Yamaha toe met hun Power Assisted System (PAS) uit 1993. Ik mocht er in 1995 op rijden, een bijzondere belevenis toendertijd.
Dat klopt maar voor de Nederlandse markt mag je Sparta als de pionier op gebied van de introductie van de e-bike aanmerken, met hun Pharos met PAS-technologie in 1998 en vooral ook met de ION in 2002 die het probleem van het "bejaardenimago" van de e-bike doorbrak. Zie hier.
Plaats reactie