framegeometrie

Plaats reactie
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

framegeometrie

Bericht door Enfield »

Hallo allen,

vermoedelijk een stomme vraag, maar ik vind het antwoord niet. Ik heb een BSA-frame (vermoedelijk van een MKV legerfiets omstreeks 40-45, maar wel in zwarte lak en nog net leesbaar BSA transfer, 24") waarvan ik de indruk heb dat het wat is opgestuikt. De bijhorende voorvork is wel ok. Maar balhoofdbuis en zadelbuis staan niet parallel. Nu is mijn vraag: kan het zijn dat bij dergelijk grote framematen deze buizen niet noodzakelijk parallel horen te staan, ten einde de wielbasis niet te groot te maken?
IMG_3055.jpg
beste groet,

Ludo
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: framegeometrie

Bericht door Maarten Waarlé »

Nou, nee geen stomme vraag hoor . Daar doen we niet aan.

Maar over het frame en de foto : het lijkt er op dat de bovenste balhoofdlug nog al schuin om de bovenbuis zit. Dat daar een knik zit.
Ik kan me niet voorstellen dat dat in de fabriek is gedaan. Dan kom je al snel op een verbogen frame.

Over het langer worden van hogere frames.: als de balhoofdbuis en de zadelbuis parallel loopt dan zou je zeggen dat de wielafstand niet groter wordt met het verlengen (verhogen) van deze buizen. Denkbeeldig blijven de wielen op de zelfde plek staan als zadel en stuur evenwijdig omhoog groeien.
Wel komt de staande achtervork steeds steiler te staan bij hogere frames wat wel problemen geeft met plaatsing van de bagagedrager.
Die heeft dn de neiging achterover te gaan staan. Dat is een bekend probleem.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Re: framegeometrie

Bericht door Loopt spaak »

Volgens mij heeft Maarten gelijk,
Hij lijkt iets verbogen in de bovenbuis..
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: framegeometrie

Bericht door Fotomaan »

Als de bovenste balhoofdlug iets krom naar beneden is gekomen dan moet de onderste balhoofdlug toch ook iets verbogen zijn?
Op de foto lijkt de voorvork een heel klein beetje naar achteren te staan maar misschien ligt dat aan de foto.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: framegeometrie

Bericht door m-gineering »

Enfield schreef: 2 dec 2020, 18.05 Hallo allen,

vermoedelijk een stomme vraag, maar ik vind het antwoord niet. Ik heb een BSA-frame (vermoedelijk van een MKV legerfiets omstreeks 40-45, maar wel in zwarte lak en nog net leesbaar BSA transfer, 24") waarvan ik de indruk heb dat het wat is opgestuikt. De bijhorende voorvork is wel ok. Maar balhoofdbuis en zadelbuis staan niet parallel. Nu is mijn vraag: kan het zijn dat bij dergelijk grote framematen deze buizen niet noodzakelijk parallel horen te staan, ten einde de wielbasis niet te groot te maken?IMG_3055.jpg

beste groet,

Ludo
Een parallelframe bouwt makkelijk en sluit sommige fouten uit, maar zit en stuurhoek zijn in prncipe vrij te kiezen.

Of een frame vervormd is kun je vaak voelen door je vingertop in de lengte van de buis te laten glijden. De buis zou rond moeten zijn, dus inzinkingen en bulten horen er niet in. Leg ook een linieaal over de buizen en kijk of ze nog recht zijn, en niet bv 10 cm voor de lug opeens een duik naar beneden maken.

zie ook: http://www.m-gineering.nl/semi-race.htm
/Marten
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: framegeometrie

Bericht door Enfield »

bedankt voor de reacties, en weer wat bijgeleerd: uiteraard wijzigt de wielbasis niet bij gelijke verlenging van zadel- en balhoofdbuis. Maar ik blijf wat op mijn honger: bestaan er überhaupt frames waar die twee buizen niet parallel lopen? Ik heb het frame nog eens goed bekeken, en de bovenbuis lijkt inderdaad net voor de lug wat gebogen, maar aan de schuine buis van balhoofd naar bracket zie ik niks, het zou natuurlijk wel kunnen dat een verbuiging daar meer gespreid is over de hele lengte. De vork is - bedankt voor de link trouwens naar de semi-racer - wel recht.

alleszins een fijne nachtrust gewenst allemaal.
Ludo
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: framegeometrie

Bericht door maartenB »

Ja er zijn veel frames waar die buizen niet parallel lopen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: framegeometrie

Bericht door m-gineering »

Enfield schreef: 2 dec 2020, 23.01 bestaan er überhaupt frames waar die twee buizen niet parallel lopen?
Ik bouw niet anders ;). Zeker in kleine frames zal je de balhoofdshoek luier moeten maken dan de zithoek om brackethoogte en de speling voorwiel-voet aanvaardbaar te houden. En het kan een gevolg zijn van de lugs (hoeken) die je hebt en de maat frame die je wil maken. Slordig werken kan ook nog
/Marten
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: framegeometrie

Bericht door Enfield »

Bedankt!
Plaats reactie