Onbekend merk Safety

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Plaats reactie
Sil Mandjes
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 nov 2018, 10.44

Onbekend merk Safety

Bericht door Sil Mandjes »

Beste forumleden,

Sinds afgelopen zomer ben ik in het bezit gekomen van een safety-fiets.
Deze fiets is zeven jaar geleden gekocht door mijn vader bij een fiets-verzamelaar.
Hij heeft toen zelf een passend achterwiel gezocht, een een bijzonder achternaafje ingespaakt.

Deze zomer heb ik na het slagen van mijn opleiding deze fiets van mijn vader cadeau gekregen.
Helaas ontbreekt van de fiets de linker trapper, en een goed passende blokketting.
Met behulp van Maarten Waarlé heb ik een passende ketting over kunnen nemen , die het mogelijk maakt om in de toekomst er mee te gaan kunnen fietsen.

Nu ik nog volop bezig ben met de afronding van de Machinist Coventry( hoge bi met werk) staat de fiets rustig af te wachten voor een terughoudende restauratie.
In het verleden met veel speurwerk geprobeerd om het merk en jaartal van de fiets te kunnen achterhalen, helaas zonder enig succes.

Helaas is het balhoofdtransfer door de loop der jaren onleesbaar geworden, qua cijfers of merktekens heb alleen de letters BW kunnen vinden op de buitenzijde van de bracket-as.
Voorderest zijn alle onderdelen van de fiets naamloos/cijfer loos.
Wie weet kan iemand binnen de vereniging een merk of bouwjaar achterhalen?
09.jpg
010.jpg
012.jpg
06.jpg
03.jpg
02.jpg
01.jpg
05.jpg
04.jpg
07.jpg
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Onbekend merk Safety

Bericht door maartenB »

Leuke fiets hoor!
De fiets doet mij een beetje Amerikaans aan, met die mooie stang voor de stempelrem bijvoorbeeld. En die schitterende achternaaf.

Die rem met dubbele blokken is origineel?

Zijn de gebruikte schroefdraden metrisch of Engels?

Het bouwjaar zal 1896-1898 zijn. Geen schuifbare pedalen meer, en de bovenbuis loopt al horizontaal.

Bij een BW trapas denk ik trouwens aan Bayliss Wiley, maar volgens Grace's Guide zijn die pas in 1919 opgericht.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
arnoldus
Berichten: 359
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Onbekend merk Safety

Bericht door arnoldus »

Het lijkt of het voorwiel te klein is ? met een grotere maat krijg je meer een iets oplopend frame,
beter passend bij de fiets. Nol
Sil Mandjes
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 nov 2018, 10.44

Re: Onbekend merk Safety

Bericht door Sil Mandjes »

De gebruikte schroefdraden op safety zijn Engels, vermoedelijk (withworth).
De rem met dubbele blokken is nog origineel, alleen het veertje op het remstangetje ontbreekt nog voor het terugveren van de blokjes.

Vermoedelijk hebben er in het verleden andere wielen in gezeten, het voorwiel wat er nu inzit is en vroege torpedo vrijloop met een dubbel gelegde groene bies op de velg , denk afkomstig van een vroege fongers fiets?
Het frame loopt van zijn eigen al licht schuin omhoog, van Maarten Waarlé begreep ik dat er een groter voorwiel vermoedelijk heeft ingezeten die beter past bij de schuining van het frame, met wellicht massieve banden...
Voor nu laat ik hem zo die is, alleen jammer dat er geen duidelijke merktekens terug te vinden zijn op de safety.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Onbekend merk Safety

Bericht door Maarten Waarlé »

Wat mij bij deze safety is opgevallen en waar denk ik nog herkenningskenmerken in zitten zijn dat er een stuur klem inrichting in het balhoofd zit.
Zo achter de balhoofdbuis waar je dan een vleugelmoer verwacht. Dat is tamelijk veel toegepast bij Duitse fietsen tot nog ver in de 20e eeuw.
Ander typisch ding vind ik de spatbordbevestiging vanuit de zadelbuis.
Ik denk dat als er ergens een catalogus afbeelding opduikt met die twee kenmerken en nog een of twee andere overeenkomsten dat we dan een eind in de goede richting zitten.
Ik zou een poging doen richting de Duitse industrie.

Groeten,
Maarten
arnoldus
Berichten: 359
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Onbekend merk Safety

Bericht door arnoldus »

het boutje met schroefkop in de trapas is zo te zien voor een afdekplaatje geweest,
dat zie je niet veel bij safety's, is misschien een richting naar de herkomst. Nol
Plaats reactie