Long John van Nederlands fabrikaat?

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Kaspar Hanenbergh
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 apr 2015, 16.56

Long John van Nederlands fabrikaat?

Bericht door Kaspar Hanenbergh »

Als ik tegenwoordig op straat kijke verbaas ik me over het enorme succes van de tweewielige bakfiets. Zowel voor kids als goods de meest practische optie want smal en wendbaar maar toch met een enorme laadcapaciteit. Ik ben geen transportfietsdeskundige maar ik noem dit type altijd de long john. Ik mee zelfs dat er een Deens merk was dat deze naam hanteerde (vanaf de jaren 1950?). Klopt dat?

Tweede vraag: ik kwam op transportfiets.net een foto tegen van zo’n Long John in 1934 in Amsterdam. De foto is van vooraf genomen maar ik kan niet precies de besturing van het voorwiel ontleden. Het is een melkrijderswagen, dus twee bussen naast elkaar, ideaal met het lage zwaartepunt. Waren er ook Nederlandse fabrikanten van dit type? En zo ja, welke dan en vanaf wanneer? Ik lees wel iets over Carriers in het artikel van Wim Zonneveld, en heel veel over driewielige bakfietsen, maar niet over LJ’s.

Als laatste: kwamen de eerste Long Johns uit Engeland?

Als iemand het weet: ik hoor het graag, want het is een mooi voorbeeld van oude techniek in een nieuw jasje. En ik voorspel dit type (met electrische aandrijving) een mooie toekomst!

Kaspar Hanenbergh
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Long John van Nederlands fabrikaat?

Bericht door de rode »

de Nederlandse
transportfiets maxwell.jpg
versie was van Maxwell; zie transportfietsnet voor meer info
Laatst gewijzigd door de rode op 2 jan 2021, 11.53, 1 keer totaal gewijzigd.
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Long John van Nederlands fabrikaat?

Bericht door fietshobbyist »

Kaspar Hanenbergh schreef: 1 jan 2021, 23.06 Ik mee zelfs dat er een Deens merk was dat deze naam hanteerde (vanaf de jaren 1950?). Klopt dat?
Deense, Long John transportfiets, 1940-50er jaren.jpg
Deense, Long John transportfiets, 1940-50er jaren.jpg (56.95 KiB) 1414 keer bekeken
De besturing zit links, bovenaan de voorvork, de stuurstang gaat onder de bak door.
Plaats reactie