Als ik tegenwoordig op straat kijke verbaas ik me over het enorme succes van de tweewielige bakfiets. Zowel voor kids als goods de meest practische optie want smal en wendbaar maar toch met een enorme laadcapaciteit. Ik ben geen transportfietsdeskundige maar ik noem dit type altijd de long john. Ik mee zelfs dat er een Deens merk was dat deze naam hanteerde (vanaf de jaren 1950?). Klopt dat?
Tweede vraag: ik kwam op transportfiets.net een foto tegen van zo’n Long John in 1934 in Amsterdam. De foto is van vooraf genomen maar ik kan niet precies de besturing van het voorwiel ontleden. Het is een melkrijderswagen, dus twee bussen naast elkaar, ideaal met het lage zwaartepunt. Waren er ook Nederlandse fabrikanten van dit type? En zo ja, welke dan en vanaf wanneer? Ik lees wel iets over Carriers in het artikel van Wim Zonneveld, en heel veel over driewielige bakfietsen, maar niet over LJ’s.
Als laatste: kwamen de eerste Long Johns uit Engeland?
Als iemand het weet: ik hoor het graag, want het is een mooi voorbeeld van oude techniek in een nieuw jasje. En ik voorspel dit type (met electrische aandrijving) een mooie toekomst!
Kaspar Hanenbergh
Long John van Nederlands fabrikaat?
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 11 apr 2015, 16.56
Re: Long John van Nederlands fabrikaat?
de Nederlandse
versie was van Maxwell; zie transportfietsnet voor meer info
Laatst gewijzigd door de rode op 2 jan 2021, 11.53, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
- Locatie: Salland
Re: Long John van Nederlands fabrikaat?
De besturing zit links, bovenaan de voorvork, de stuurstang gaat onder de bak door.Kaspar Hanenbergh schreef: ↑1 jan 2021, 23.06 Ik mee zelfs dat er een Deens merk was dat deze naam hanteerde (vanaf de jaren 1950?). Klopt dat?