Fongers BDG 55 21624

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja ,duidelijk het stuur van de BC 65 .Dat voedt de gedachte van dames en heren sturen.
Mijn stuur gaat vanaf de stuur lug idd ook 9 cm omhoog.
Ik zie wel dat het heel precies komt de twee sturen (1903 en namaak 07) naast elkaar geeft toch een storend verschil (tot nu toe...)

Marten en Jasper, De foto van de beeldbank is inderdaad heel duidelijk . Er zit wel ook nog een klein sleufje aan de achterkant vanaf de moer. En dat kan ik niet verklaren. Het beugeltje duikt een beetje naar beneden. Alsof je `m van de voorkant uit onder het moertje kan lepelen. Zou de kabel dan door een gaatje in de bout gaan en schuif je daarna het plaatje er over? nog niet echt klaar en duidelijk..al gaat het wel die richting in.


Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 25 jan 2021, 18.21, 1 keer totaal gewijzigd.
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Fongers BDG 55 12624

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 20 dec 2020, 22.31 Ja ,duidelijk het stuur van de BC 65 .Dat voedt de gedachte van dames en heren sturen.
Mijn stuur gaat vanaf de stuur lug idd ook 9 cm omhoog.
Ik zie wel dat het heel precies komt de twee sturen (1903 en namaak 07) naast elkaar geeft toch een storend verschil (tot nu toe...)

Marten en Jasper, De foto van de beeldbank is inderdaad heel duidelijk . Er zit wel ook nog een klein sleufje aan de achterkant vanaf de moer. En dat kan ik niet verklaren. Het beugeltje duikt een beetje naar beneden. Alsof je `m van de voorkant uit onder het moertje kan lepelen. Zou de kabel dan door een gaatje in de bout gaan en schuif je daarna het plaatje er over? nog niet echt klaar en duidelijk..al gaat het wel die richting in.


Groeten,
Maarten
Vierkante of langewerpige moer los onder het plaatje (al dan niet met gleufje) dat je met het boutje omhoog trekt om de kabel te sandwichen? Heeft het ingesoldeerde plaatje ruim overlengte om het scherpe eind af te dekken. Na afloop greep weer monteren, moet het draaipunt dus demontabel zijn
/Marten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

Ah! dat is een goeie Marten!
De bovenste plaat zit dan vast gesoldeerd en het sleufje is nodig om de onderste plaat met bout er in te wurmen.
Moer zit dus boven op boutje vanonder uit.
Dat is een goede verklaring. Vroeg me ook al af waarom de bovenste plaat zo netjes vlak ligt. Dat zou met een klemming van de kabel aan een kant langs het boutje scheef kantelen.
Dan ga ik toch voor het gat aan de voorkant om de binnenkabel op een makkelijke manier strak te trekken.
Daarna afknippen in de remgreep.
Het scharnier van de hevel moet uit elkaar om de kabel vanaf het stuur door de hevel heen te werken en kan dan terug in elkaar.
Een na laatste stap is de binnenkabel een beetje in de veerwerking/op spanning te trekken en vast te zetten met het moertje.
kabel uiteinde kan bijvoorbeeld terug onder de plaat worden geduwd als afwerking.
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 25 jan 2021, 18.21, 1 keer totaal gewijzigd.
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Fongers BDG 55 12624

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 21 dec 2020, 10.03 Ah! dat is een goeie Marten!
De bovenste plaat zit dan vast gesoldeerd en het sleufje is nodig om de onderste plaat met bout er in te wurmen.
Moer zit dus boven op boutje vanonder uit.
Dat is een goede verklaring. Vroeg me ook al af waarom de bovenste plaat zo netjes vlak ligt. Dat zou met een klemming van de kabel aan een kant langs het boutje scheef kantelen.
Dan ga ik toch voor het gat aan de voorkant om de binnenkabel op een makkelijke manier strak te trekken.
Daarna afknippen in de remgreep.
Het scharnier van de hevel moet uit elkaar om de kabel vanaf het stuur door de hevel heen te werken en kan dan terug in elkaar.
Een na laatste stap is de binnenkabel een beetje in de veerwerking/op spanning te trekken en vast te zetten met het moertje.
kabel uiteinde kan bijvoorbeeld terug onder de plaat worden geduwd als afwerking.
Ik zou denken dat je de kabel op X cm uit het stuur afknipt, in de greep schuift en vastklemt onder het moertje (ev eerst het einde nog vertinnen). Daarna de greep weer monteren. Even testen met een los scharnierboutje, en weer even loshalen en fijnregelen als het niet in 1 keer goed is. Maar het afgeknipte uiteinde moet natuurlijk niet voorbij de ingesoldeerde plaat uitsteken, dat is niet Fongers ;)
/Marten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja..ja, Dat gaat `m worden.
Inderdaad , de kabel kan onder de plaat blijven door het zo te doen.
Ik ga voorlopig nog voor geen gat voorin de hendel tenzij er extra bewijs voor komt.
Op sommige foto`s zie je wel een zwart vlekje voor aan de ,vanaf de foto achterste hendel.
Jos stuurde me een foto van een heer met hond en Fongers fiets (zo`n studio foto) met van die hendels maar helaas is de foto te vaag voor details betreffende de voorkant van de hendels.

Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 25 jan 2021, 18.22, 1 keer totaal gewijzigd.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

De laatste dagen ben ik wat aan het experimenteren geweest met het etsen van velgplaatjes.
Tot en met 1907 werden deze op Fongers fietsen gemonteerd. Of meer waarschijnlijk zaten ze op de Kronprinz-Westwood velgen ongeacht wie die dan monteerden.

Met de toner in een laserprinter kun je een afdruk maken op een voorwerp. In dit geval messing plaat.
DSC06940.JPG
Allereerst heb ik een tekst geknipt en geplakt die overeenkomt met de tekst op zo`n velgplaatje.
Uiteraard flink groot zodat het geen gepriegel zou worden. Dat knip en plakwerk ben ik vervolgens kleiner gaan kopiëren
tot het formaat dat de plaatjes zijn. op de computer vervolgens de zaak gespiegeld en op m`n werk afgedrukt met een laserprinter.
Met een strijkijzer kan je dan de tekst overbrengen op een (in dit geval) messing plaatje.
Even een halfuurtje in een bad van ijzer chloride en dan krijg je een plaatje in reliëf.

Kan nog beter denk ik maar ik vond ze goed genoeg om te monteren.
Eerst natuurlijk even boven de amoniak gehangen voor een oudere look.
DSC06953.JPG
DSC06958.JPG
Het stuur gaat in het midden nog de tekst Fongers in een boogje krijgen. Heel even hebben de Fongersfietsen met de toen modernere stuurlug nog het ronde oude logo gehad. Dat is op een beeldbankfoto nog te zien.
DSC06895.JPG
Ook deze tekst heb ik in spiegelbeeld afgedrukt en volgens bronnen op internet zou ook staal moeten kunnen worden geetst met ijzer chloride.
Ben benieuwd of het gaat lukken.
DSC06926 (2).JPG.png
Ik zie overigens nog een aantal andere toepassingen. Bijvoorbeeld een imitatie van het hertenkopje op de Gazelle spatbord ovaaltjes...
Daar heb ik er een van nodig binnenkort. Waarover later meer.
Maar ook de zadels die in Engeland met origineel overkomende stempels (van oa Brooks) worden gemaakt. Ik begrijp nu hoe men die stempels redelijk eenvoudig kan maken.

Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 25 jan 2021, 18.22, 2 keer totaal gewijzigd.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Fongers BDG 55 12624

Bericht door de rode »

wel eens nagedacht om met het programma ,, de alleskunner ,, mee te doen ?
Jij bent echt een ambachtsheer :o
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Fongers BDG 55 12624

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Interessant, maar ik mis hoe je nou van printer de tekst heb overgezet. Heb je daar een speciaal papier voor gebruikt? Dat zou ik wel graag willen weten, want dan kan ik ook dergelijke plaatjes reproduceren. De rest van de middelen heb ik wel (behalve een laserprinter, maar dat kan wel geregeld worden als het moet).
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

Mmm, dat ken ik niet dat programma ''de alleskunner'' maar ik zou ook afvallen denk ik!
Ik kan van alles een beetje maar niets echt goed .
Ik bouw speciale rolstoelen voor m`n werk iedere keer weer wat anders en daar raak je wel getraind door maar het programmeren van elektronica
(ze kunnen van alles die elektronische rolstoelen) dat laat ik echt aan deskundigen over. Ik houd dat niet vast al die kennis van stand zus parameter zo.
Daar ben ik te slordig voor denk ik.

Jeroen, die overdracht van de toner op het metaal doe ik met een strijkbout maar het schijnt beter te gaan met een laminator. Zo`n ding waarmee je papier kan plastificeren. Blijkbaar ''smelt'' de zwarte inkt en is ze over te dragen. Ik heb het ook wel eens met thinner gedaan.
Je kan ook met watervaste stift foutjes repareren op de afdruk. De vloeistof tast het messing aan maar niet waar de toner is afgedrukt.
Op de velgplaatjes is het met name bij ''RIM'' een paar keer fout gegaan.
Het papier is het schudblad van een stikkervel. Dat is wat gladder. Maar glossy magazine papier zou ook werken. Gewoon papier ook maar dat moet je dan na het overbrengen er af weken.
Youtube is heel goed wat betreft filmpjes van voorbeelden, tips en manieren van werken.

Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 25 jan 2021, 18.23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Fongers BDG 55 12624

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Maarten Waarlé schreef: 7 jan 2021, 22.25 Mmm, dat ken ik niet dat programma ''de alleskunner'' maar ik zou ook afvallen denk ik!
Ik kan van alles een beetje maar niets echt goed .
En ook veel te bescheiden ;) Maar ik ken dat. De manier om goed te worden is altijd verder te streven dan wat je op het moment kunt, en dan zie je eerder je limitaties, dan hoe ver je al gekomen bent. Maar ik zie je werk, en je bent gewoon erg goed in wat je doet, op een zeer divers aantal vlakken.
Jeroen, die overdracht van de toner op het metaal doe ik met een strijkbout maar het schijnt beter te gaan met een laminator. Zo`n ding waarmee je papier kan plastificeren. Blijkbaar ''smelt'' de zwarte inkt en is ze over te dragen. Ik heb het ook wel eens met thinner gedaan.
Je kan ook met watervaste stift foutjes repareren op de afdruk. De vloeistof tast het messing aan maar niet waar de toner is afgedrukt.
Op de velgplaatjes is het met name bij ''RIM'' een paar keer fout gegaan.
Het papier is het schudblad van een stikkervel. Dat is wat gladder. Maar glossy magazine papier zou ook werken. Gewoon papier ook maar dat moet je dan na het overbrengen er af weken.
Youtube is heel goed wat betreft filmpjes van voorbeelden, tips en manieren van werken.
Ik ga er eens naar kijken. Handig te weten dat die optie er in ieder geval is, wat heel wat priegelwerk scheelt als je handmatig het patroon aan wilt brengen.
Plaats reactie