Amstel Rijwielen Prijscourant

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 991
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Amstel Rijwielen Prijscourant

Bericht door JasperA »

Op de fietsbeurs in Berlicum kocht ik (vanwege de fraaie voorkant en illustraties) bijgevoegde Amstel Rijwielen prijscourant. Helaas kan ik nergens een jaartal vinden. Iemand die een 'educated guess' kan doen? Hij kan/mag dan worden toegevoegd aan de documentatie bank.
Bijlagen
Amstel Rijwielen.pdf
(5.98 MiB) 197 keer gedownload
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: Amstel Rijwielen Prijscourant

Bericht door Hans van de Stouwe »

Je zou in het handelsregister van Amsterdam de namen van de genoemde eigenaren kunnen op zoeken.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Rob Houkes
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Amstel Rijwielen Prijscourant

Bericht door Rob Houkes »

In de inleiding staat dat ze net, wegens de steeds toenemende vraag, een 'geheel moderne fabriek hebben ingericht' in Bussum. Volgens de Historische kring Bussum was dat in 1921, zie https://database.historischekringbussum ... /63849.pdf.
De folder zal dus wel van kort daarna zijn.
De beste sportfiets is een transportfiets :)
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Amstel Rijwielen Prijscourant

Bericht door rowejon »

Hi,
Op verschillende plekken lees je "zie prijslist". Als je heb de catalogus & prijslist loss van elkaar hoef je niet alles op nieuw te drukken bij prijsveranderingen.
Geen van de afgebeeld fietsen heeft een witte stuk op de achterspatbord of een achterlicht. Ik meen dat ik zie wel lamphaken. Jaren 20?
Gr
Jon
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1596
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Amstel Rijwielen Prijscourant

Bericht door Fotomaan »

Over een jaartal kan ik niets zeggen maar er wordt gerept over ‘nog steeds onzekere toestanden’ wat misschien gaat over de crisis tijdens de jaren dertig maar het zou ook vlak na de WWI kunnen zijn.
Ik denk eerder het laatste.
Het is door de stadsgezichten op de achtergrond een prachtige prijscourant geworden in’t ieder geval.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 676
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Amstel Rijwielen Prijscourant

Bericht door jrietveld »

Ik schat 1920-1922, gezien de Art Deco stijl van het ontwerp, de dracht op de stadse foto's en inderdaad de schaarste van materialen na WO1.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3862
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Amstel Rijwielen Prijscourant

Bericht door maartenB »

Wat gaaf dat ze hun nagemaakte Cycloide "Cytronyde' noemen!

Dat is net zoiets als met die moderne vleesvervangers. Daar maken ze ook de meest rare spellingen om de wettelijke regels te omzeilen. 'Kipstukcjes' heb ik al gezien :lol:
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Cyclissimo
Berichten: 597
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Amstel Rijwielen Prijscourant

Bericht door Cyclissimo »

Prachtige catalogus. Ik zou ook denken net na de eerste wereldoorlog. Zowel qua typografie als straatbeeld. Dieper in de jaren 20 zou je in een stad als Amsterdam toch wel wat auto's verwachten en het paleis voor volksvlijt brandde in 1929 af. Het zou vreemd zijn dat na die tijd nog in je catalogus te zetten. Op de foto zijn ook nog geen modernere dan vroeg 20e-eeuwse gebouwen te zien.
camshaft
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2013, 10.17

Re: Amstel Rijwielen Prijscourant

Bericht door camshaft »

De folder ken ik goed want deze komt uit mijn eigen verzameling en heb ik op de beurs in Berlicum verkocht aan een koper die ik me herinner in aanwezigheid van een jong bestuurslid van de vereniging. De folder kwam van oorsprong uit een partij documentatie waarvan het eerste materiaal van 1926 dateerde.Ik heb nog een catalogus bewaard van Klisser en Citroen van exact het jaar 1926 waarin vele referenties zijn aan de rijwielen van Amstel. Daar de fabriek in 1930 is verkocht zal het beeldmerk van de fabriek niet lang na die datum meer gebruikt zijn. Het is dus aannemelijk om te veronderstellen dat de folder dateert uit de periode 1926-1929
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 991
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Amstel Rijwielen Prijscourant

Bericht door JasperA »

Yorick en ik... ;) Een (groot?) verzamelaar van met name jaren ‘50 sportfietsen toch? En vroeger iets met auto’s als ik het me goed herinner... :D. Hopelijk komt er snel weer een oude fietsbeurs.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie