dateren Gazelle racefiets van Carbon,

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
Titaniumv8
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jul 2020, 16.21

dateren Gazelle racefiets van Carbon,

Bericht door Titaniumv8 »

Wellicht voor de puristen ga ik nu een zeer onbeleefde vraag stellen. Kan iemand aangeven hoe ik mijn Gazelle racefiets kan dateren? Het betreft een fiets van Carbon maar het is geen silhouette (wellicht TIME maar dat staat niet op frame of balhoofd vermeld). Vermoed dat productie is geweest in het begin van deze eeuw maar een nummer in het frame (plastic) ontbreekt. Op internet kon ik helaas niets achterhalen. Er zit wel een metaal plaatje op gepopt met het nummer "MK3 A1 45". Wellicht kan iemand mij hiermee verder helpen.
Bedankt groet Thys
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 635
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: dateren Gazelle racefiets van Carbon,

Bericht door marco verbaant »

Het eens zo roemruchte Gazelle wat in de 70's en 80's ongeëvenaard was met hun Champion Mondial modellen, die in het leven werden geroepen nadat Harm Ottenbros in Zolder in 1969 wereldkampioen werd, hebben eind jaren 90 en begin van deze eeuw de slag naar carbon volledig gemist. Carbon Gazelle's zijn er nooit echt geweest, hooguit een aluminium exemplaar met een carbon vork (iet uit eigen keuken). :|
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: dateren Gazelle racefiets van Carbon,

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 22 nov 2020, 21.54 Het eens zo roemruchte Gazelle wat in de 70's en 80's ongeëvenaard was met hun Champion Mondial modellen, die in het leven werden geroepen nadat Harm Ottenbros in Zolder in 1969 wereldkampioen werd, hebben eind jaren 90 en begin van deze eeuw de slag naar carbon volledig gemist. Carbon Gazelle's zijn er nooit echt geweest, hooguit een aluminium exemplaar met een carbon vork (iet uit eigen keuken). :|
Ik heb hier een persmap ' Fietsrai 94' en daarin wordt een Carbon-metal laminaat raceframe genoemd. Helaas geen plaatje
/Marten
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 635
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: dateren Gazelle racefiets van Carbon,

Bericht door marco verbaant »

In de (laatste race) folder van 2002 zijn ze nooit verder gekomen dan een carbon voorvork. Tot zover het car(b)(t)on avontuur van Gazelle. :(
https://drive.google.com/file/d/0B32pci ... tDazA/view
Titaniumv8
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jul 2020, 16.21

Re: dateren Gazelle racefiets van Carbon,

Bericht door Titaniumv8 »

bedankt voor jullie reacties. Ik ga verder uitpluizen of er nog wat te achterhalen valt. Mijn inziens betreft het niet een Carbon frame waar een grappenmaker een gazelle plaatje op heeft geplakt. Gazelles laatste (Carbon) race frame is de silhouet. Maar sinds PON eigenaar van Gazelle is geworden is het raceprogramma stopgezet. De fraaie CM 125 daar gelaten (dit frame komt uit China)
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 635
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: dateren Gazelle racefiets van Carbon,

Bericht door marco verbaant »

Titaniumv8 schreef: 25 nov 2020, 17.27 bedankt voor jullie reacties. Ik ga verder uitpluizen of er nog wat te achterhalen valt. Mijn inziens betreft het niet een Carbon frame waar een grappenmaker een gazelle plaatje op heeft geplakt. Gazelles laatste (Carbon) race frame is de silhouet. Maar sinds PON eigenaar van Gazelle is geworden is het raceprogramma stopgezet. De fraaie CM 125 daar gelaten (dit frame komt uit China)
De jubileumeditie CM 125 betreft een stalen frame met een carbon vork. De Silhouet, daar vraag ik me oprecht af of die wel helemaal carbon was, de onderbuis wel, maar de rest? Jij schrijft de laatste, maar volgens mij was het de eerste (én de laatste) meteen. Hoe dan ook, feit blijft dat Gazelle overduidelijk de boot heeft gemist waar het car(b)(t)on betreft. Succes
Champion Mondial
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2017, 20.00

Re: dateren Gazelle racefiets van Carbon,

Bericht door Champion Mondial »

Stel deze vraag maar een keer op https://www.facebook.com/groups/344582749755743 misschien dat het wat opleverd.
Plaats reactie