Gebroken zadelveer

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Gebroken zadelveer

Bericht door Fongers1952 »

Van mijn Gazelle zadel (made by Lepper) is één van de zadelveren gebroken. Ik kreeg de tip dat Brooks zadelveren hier in zouden passen. Nu heb ik twee Brooks zadelveren gekocht maar die past m.i. echt niet.
Aan de onderkant van de "brug" lijkt hij wel te passen maar niet aan de bovenkant onder het zadeldek. Want de oude veer was bevestigd aan de achterzijkant van het zadel. Zie foto waar je het bevestigingsboutje zie zitten. ik neem aan dat deze nieuw zadelveer niet verbogen kan worden om aan de achterzijkant van het zadel vastgezet te worden? Dus heb ik de verkeerde zadelveer gekocht? Zo ja, kan iemand mij helpen aan de juiste zadelveer?
Bijlagen
DSC00012.JPG
DSC00011.JPG
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 677
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Gebroken zadelveer

Bericht door wimjansen »

Hoi, Ik denk dat ik wel zoiets heb liggen (en ik zal niet de enige zijn). Maar het opsturen is onvoordelig. Eventueel zou ik 'm mee kunnen nemen naar een evenement, maar dat is niet morgen en volgende week ook nog niet :(

Wim
DCR gaat nooit verloren....
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gebroken zadelveer

Bericht door Fongers1952 »

wimjansen schreef: 4 mar 2021, 21.29 Hoi, Ik denk dat ik wel zoiets heb liggen (en ik zal niet de enige zijn). Maar het opsturen is onvoordelig. Eventueel zou ik 'm mee kunnen nemen naar een evenement, maar dat is niet morgen en volgende week ook nog niet :(

Wim
Dank je Wim. Mijn zoon woont in Weesp, hij zou de veer kunnen ophalen bij je eventueel als dat kan.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Gebroken zadelveer

Bericht door Cyclissimo »

Inderdaad de verkeerde veren. De bevestiging is aan een kant haaks op de veer..
Bandenplakker
Berichten: 504
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Gebroken zadelveer

Bericht door Bandenplakker »

Je had het over eventueel buigen; dat lijkt mij geen goed idee.
Waarschijnlijk is de veer gemaakt van 'veren-staal' en dat heeft andere eigenschappen dan gewoon staal: onder andere laat het zich slecht (of niet) buigen, in de zin dat het niet buigt, maar breekt als je het probeert.

Dirk
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gebroken zadelveer

Bericht door Fongers1952 »

Bandenplakker schreef: 6 mar 2021, 16.59 Je had het over eventueel buigen; dat lijkt mij geen goed idee.
Waarschijnlijk is de veer gemaakt van 'veren-staal' en dat heeft andere eigenschappen dan gewoon staal: onder andere laat het zich slecht (of niet) buigen, in de zin dat het niet buigt, maar breekt als je het probeert.

Dirk
Dank je Dirk, goed advies. Zo'n zadelveer buigen is vragen om ongelukken.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gebroken zadelveer

Bericht door Fongers1952 »

Ik kreeg van Wim het advies om op zoek te gaan naar een rokzadel omdat die zadelveren geschikt zouden zijn. Kunnen dat soort zadels toch nog nuttig zijn.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Plaats reactie