Torpedo achternaaf welk onderdeel geeft dit probleem

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zonneveld
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2020, 10.16
Locatie: Amstelveen

Torpedo achternaaf welk onderdeel geeft dit probleem

Bericht door Zonneveld »

Goedendag - probleem: mijn transportfiets heeft n torpedo terugtraprem naaf, die ok remt en aandrijft echter als je stopt met de naaf te roteren (benen stilhouden of remmen) en dan weer wilt roteren dan drijf je pas te schterwiel aan als je 3/4 slag gemaakt heb - dat is irritant :cry: - mijn vraag: welk onderdeel geeft dit probleem en hoe verhelp ik dit zonder dat ik de naaf vervang ? Gr Lourens Z
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Torpedo achternaaf welk onderdeel geeft dit probleem

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Zonneveld schreef: 9 mar 2021, 13.53 Goedendag - probleem: mijn transportfiets heeft n torpedo terugtraprem naaf, die ok remt en aandrijft echter als je stopt met de naaf te roteren (benen stilhouden of remmen) en dan weer wilt roteren dan drijf je pas te schterwiel aan als je 3/4 slag gemaakt heb - dat is irritant :cry: - mijn vraag: welk onderdeel geeft dit probleem en hoe verhelp ik dit zonder dat ik de naaf vervang ? Gr Lourens Z
Dat zit hem in de drijfkop. De cylindrische pallen hierin moeten aangrijpen om kracht over te brengen. Als ze daarin gehinderd worden, doordat er bijvoorbeeld dik vet in zit, kan dat zulke problemen geven. Die drijfkop kun je uit elkaar halen door het veerringetje er met een schroevendraaier uit te wippen. Dan kun je alles schoonmaken en ook de drijfkop controleren op slijtage.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Torpedo achternaaf welk onderdeel geeft dit probleem

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Omcirkeld: drijfkop (uit elkaar. Pijl wijst naar de pallen. Check ook de baan waar de pallen op rollen voor slijtage.
Capture.PNG
Gebruikersavatar
Zonneveld
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2020, 10.16
Locatie: Amstelveen

Re: Torpedo achternaaf welk onderdeel geeft dit probleem

Bericht door Zonneveld »

Jeroen bedankt - je verhaal is duidelijk - gr Lourens
Plaats reactie