Oude Burco gered van de ijzerboer

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Oude Burco gered van de ijzerboer

Bericht door Floris91 »

Het gaat om een Burco met framenummer E21180, Ik dacht eerst dat het een burgers uit 1936 totdat ik hem uit het rek haalde. Iemand die weet hoe oud hij is?
WhatsApp Image 2018-11-26 at 13.06.26.jpeg
Deze fiets stond al twee jaar met lege banden in de stalling. Vorige maand zouden daar alle oude fietsen met een verwijderingslabel eromheen na twee maanden verwijderd worden om opgehaald te worden door de ijzerboer ( dezelfde waar ik mijn fongers uit 1940 had gekocht ). Het juiste moment om deze fiets toe te eigenen. Mag dat wel volgens de wet? :?

Dus...

Slot open slijpen,
De trapas de goede kant opdraaien en de trekbouten weer compleet maken en vast zetten. ( dat zal de reden zijn waardoor de linkerkrank in het frame liep waardoor de fiets in onbruik was geraakt )

De spaken spannen en de wielen uitlijnen. ( dat was erg nodig ) ( het achterwiel heeft een Favorit naaf 80 11193 3 , lijkt me niet origineel toch ?
De lagers van het voorwiel en balhoofd schoonamaken en invetten. ( op het balhoofd zat flink wat speling )
Nieuwe oude chrome voorlamp erop.
nieuwe spatbordstangen en nieuwe lakdoek. ( de originele was voor de helft van duct tape)
Nieuw kabeltje naar het koetslampje achter door het frame.
nog wat andere dingen invetten en in de poestolie zetten.
Nieuwe banden erop zonder reflectie strepen.
Ketting schoonmaken.
Verder er bewust voor gekozen om de reflectiecirkels in het wiel te laten zitten en zelfs even schoon te maken. deze werden toch in 1980 verplicht gesteld als ik het goed heb?



20181106_151302.jpg
20181106_112035.jpg
20181106_151248.jpg
Al met al erg tevreden over het resultaat!
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 677
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Oude Burco gered van de ijzerboer

Bericht door wimjansen »

Niet echt antiek maar wel een mooie vondst. Als je de fiets zó meegenomen hebt is het wettelijk gezien niet helemaal legaal. Niet dat er iemand over zal klagen: als je je fiets zo verwaarloost verdien je niet beter :) . Je kunt even kijken in het register gestolen fietsen (internet) of dit framenummer daarin voorkomt, mogelijk had je dat al gedaan. Zo niet dan kan je de fiets aanmelden als gevonden voorwerp en mag je hem zelf bewaren en opknappen en in principe na een jaar gaan gebruiken. Alleen als iemand kan bewijzen dat het zíjn (of in dit geval waarschijnlijk háár) fiets is moet je die teruggeven, desgevraagd in de oorspronkelijke staat. De fiets blijft zogezegd opeisbaar. De praktijk leert dat dit uiterst zelden gebeurt. Succes!
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
Coleine
Berichten: 186
Lid geworden op: 26 jul 2012, 02.39
Locatie: Haarlem

Re: Oude Burco gered van de ijzerboer

Bericht door Coleine »

Goed gehandeld hoor, was zonde geweest! 😃👍
Ik zoek Juncker rijwielen en onderdelen van vóór 1940; alles met leeuw en kroon er boven! Ruilen vind ik ook geen probleem :ugeek:
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Oude Burco gered van de ijzerboer

Bericht door VelpArnhem »

Hallo, vandaag voor een zeer gering bedrag deze Burco niet verloren laten gaan. Misschien leuk in navolging van de Burco eerder in deze reeks, die heel erg op elkaar lijken. Ben inmiddels al niet originele delen aan het verwijderen. Frame nummer is B 28780. Daar het blijkbaar bij Burco's lastig is te dateren (Aldus Rijwielnet; Burco-framenummers zijn normaal gesproken opgebouwd uit één letter met daarachter vijf cijfers. In de jaren vijftig tot en met zeventig werden de letters A, B, E en T gebruikt, waarschijnlijk in deze volgorde.) Zou dit jaren 70 zijn?

Dan de dilemma's; - Creme banden of zwart zonder reflectie, - er is ook nog een bagagedrager met reflector ophanging, origineel of niet, op de foto in ieder geval te nieuwe, - Burco bel en achterspatbordplaatje ontbreken. Zou het stuur origineel zijn?

Waarschijnlijk is dit categorie behouden of slopen, bijzondere is je komt er niet veel meer van tegen. We gaan em wel behouden, hopelijk krijg ik wat antwoorden op de vragen. Groet Jan
Bijlagen
c4c7313e-91a7-483b-ac02-07fb32951941.jpg
ea6427b7-398a-41bb-854a-d8ee9609745c.jpg
7abfd337-a07c-4063-a36c-961ce75304af.jpg
121493d0-f55d-4fa2-ae9c-cf1a009cd2f0.jpg
313c93c2-074a-4af4-b712-32a65abfd693.jpg
7947e1cf-f6b3-4fdf-b5f8-f2a13b50af98.jpg
df566710-fd76-48fb-a7f1-2b332f1ebe87.jpg
7c390f83-91cc-4bf1-8756-cc1d1040de17.jpg
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Oude Burco gered van de ijzerboer

Bericht door Fongers1952 »

wimjansen schreef: 26 nov 2018, 19.55 Niet echt antiek maar wel een mooie vondst. Als je de fiets zó meegenomen hebt is het wettelijk gezien niet helemaal legaal. Niet dat er iemand over zal klagen: als je je fiets zo verwaarloost verdien je niet beter :) . Je kunt even kijken in het register gestolen fietsen (internet) of dit framenummer daarin voorkomt, mogelijk had je dat al gedaan. Zo niet dan kan je de fiets aanmelden als gevonden voorwerp en mag je hem zelf bewaren en opknappen en in principe na een jaar gaan gebruiken. Alleen als iemand kan bewijzen dat het zíjn (of in dit geval waarschijnlijk háár) fiets is moet je die teruggeven, desgevraagd in de oorspronkelijke staat. De fiets blijft zogezegd opeisbaar. De praktijk leert dat dit uiterst zelden gebeurt. Succes!
Strikt genomen mag het niet. Maar deze weesfietsen worden vaak tot schroot vermalen, niemand heeft er dan nog wat aan. Ik heb wel eens van een gelabelde fiets op het station, die daar al maanden lag weg te roesten, wat onderdelen gehaald. Maar ik doe dat alleen maar als ik heel zeker ben dat het om een weesfiets gaat die binnenkort wordt weggehaald door de gemeente. Bij mijn gemeente weet ik ook dat ze linea recta naar het oud ijzer gaan.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Oude Burco gered van de ijzerboer

Bericht door VelpArnhem »

De laatste Burco in deze reeks was gekocht. Datering vraag blijft staan, weet iemand raad?
BeundeHaastweewieler

Re: Oude Burco gered van de ijzerboer

Bericht door BeundeHaastweewieler »

@ Fongers 52

zo heb ik er een half jaar geleden ook 1 gered
die stond al een half jaar op een klein stationnetje hier en zag ik ieder weekend wat verder gesloopt worden.
achterwiel was al haaks getrapt en koplamp ring + glas eraf getrapt, evenals het achterlicht.
Voorspatbord was ook al verfrommeld maar was nog recht te breien.
de eigenaar was er kwaarblijkelijk niet aan gehecht en mist hem niet, dus ik heb me maar over hem ontfermt.
sommige mensen verdienen zo'n fiets gewoonweg niet
een fiets met de respectabele leeftijd uit 63 hoeft niet zo aan z,n eind te komen.
Ik heb hem los gehad en verzorgt en een andere velg ingespaakt.
nu maar te koop gezet op marktplaats omdat ik gewoonweg teveel fietsen heb en niet alles kan houden.
Bijlagen
P1130118.JPG
P1130122.JPG
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Oude Burco gered van de ijzerboer

Bericht door Floris91 »

Dat zijn mooie verhalen over geredde fietsen. Volgens een jurist die ik ken, kan een fiets een res derelicta zijn. Een voorwerp zonder eigenaar. Als iedere voorbijganger 'nee' antwoordt op de vraag: is dit voorwerp van iemand die er ooit nog nog wat mee wil? Dan kan je hem meenemen naar eer en geweten. :P
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Oude Burco gered van de ijzerboer

Bericht door Floris91 »

Maar terugkomend op het bijzondere verhaal van die fongers uit 63! Ik heb een gazelle uit 63 met dezelfde achternaaf en ook nog eens toevallig bij het station gevonden. Daar heb ik een nieuw wiel ingevlochten en de trapas vervangen. Iemand had ooit lang geleden de krankspie verkeerd gemonteerd wat de krank en trapas had vervormd waardoor dat ook allemaal hopeloos los zat. Verder was de las van de aluminium lepper velg achter volledig gescheurd. Dit is ook mijn fiets waar ik de meeste tijd in heb gestoken. De kans dat die fiets ooit nog zou rijden als ik hem niet mee had genomen was naar mijn inschatting nihil. Met de lekke banden en een verwijderingsverwijderingslabel van de gemeente een res derelicta volgens de definitie😃

Ik zal er morgen een foto van plaatsen.
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Oude Burco gered van de ijzerboer

Bericht door Floris91 »

Hoi Jan,

om ook terug te komen op jouw vragen:

Ikzelf zou o.a. crème banden erg mooi vinden op die zwarte velgen. zelf ben ik er ook nooit achtergekomen hoe de burco het beste gedateerd kan worden. Ik neig ernaar te zeggen dat deze van rond 1970 is. Misschien staan een paar andere pedalen er ook mooier op? Het stuur is volgens mij van een union, hoe die op een burco komt weet ik niet.
Plaats reactie