Werking rem bakfiets gezelle 1951

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Gewoonmarky
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 apr 2020, 17.43

Werking rem bakfiets gezelle 1951

Bericht door Gewoonmarky »

Goedemiddag! Ik ben al een eindje op weg met het maken van mijn bakfiets en nu moet ik me storten op de rem. Ik kan namelijk niet helemaal achterhalen hoe de werking is. Komt waarschijnlijk ook omdat er een stuk mist. Van de hendel is het achterste stuk afgeknapt en niet meer bij de bakfiets aanwezig. Die zal ik zelf moet maken en lassen. Maar ik ben aan het uitvogelen hoe uberhaupt de rem werkt. Ik denk naar beneden duwen vanaf het zadel, maar hoe komt ie dan weer omhoog? Want dan zit er een palletje in de weg die hem op de tandjes tegenhoud. Of mist daar ook nog wat? Zie hieronder de foto's van de rem.

Weet iemand hoe dit werkt of heeft iemand een foto of tekening van dit systeem?
Bijlagen
20210308_131340_resized.jpg
20210308_131317_resized.jpg
20210308_131254_resized.jpg
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Werking rem bakfiets gezelle 1951

Bericht door m-gineering »

Gewoonmarky schreef: 8 mar 2021, 13.26 Goedemiddag! Ik ben al een eindje op weg met het maken van mijn bakfiets en nu moet ik me storten op de rem. Ik kan namelijk niet helemaal achterhalen hoe de werking is. Komt waarschijnlijk ook omdat er een stuk mist. Van de hendel is het achterste stuk afgeknapt en niet meer bij de bakfiets aanwezig. Die zal ik zelf moet maken en lassen. Maar ik ben aan het uitvogelen hoe uberhaupt de rem werkt. Ik denk naar beneden duwen vanaf het zadel, maar hoe komt ie dan weer omhoog? Want dan zit er een palletje in de weg die hem op de tandjes tegenhoud. Of mist daar ook nog wat? Zie hieronder de foto's van de rem.

Weet iemand hoe dit werkt of heeft iemand een foto of tekening van dit systeem?
Ik zou beginnen met de behuizing open te maken en kijken wat je tegenkomt. Geen ervaring met bakfietsen, maar ik zou een veer verwachten die de pal omhoog houdt. Met een fly-off handrem kun je dan altijd bijremmen, en heb je alleen voor parkeren 2 handen nodig. De staart aan de hefboom zal wel langer moeten zijn om in de buurt van de remstang te komen
/Marten
Gewoonmarky
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 apr 2020, 17.43

Re: Werking rem bakfiets gezelle 1951

Bericht door Gewoonmarky »

In de behuizing zit verder niks. Dat zijn gewoon twee plaatjes. Ik had inderdaad wel een soort van bladveertje verwacht, maar kan zijn dat die ook geknapt is.
Inderdaad, die stang ga ik nog langer maken. De vorm hangt ook even af van hoe de werking wordt.
Zou er ergens een soort van uitleg zijn van dit soort remmen? Soort van haynes handboek voor fietsen? ;)
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Werking rem bakfiets gezelle 1951

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Dit is geen Gazelle remhevel, maar een meer standaard model. Is de bakfiets wel een Gazelle? Gazelle bakfietsen een remhevel met een knop aan de voorkant om de blokkering te ontkoppelen.

Bij deze hoort er nog een pennetje aan de haak, waarmee je hem achterover kunt klappen, zodat de remhevel vrij omhoog terug kan veren als je rijdt. Zie:
P1060685a.jpg
De veer is een draad veer, die aan een kant in de remhevel haakt, en aan de andere kant in de behuizing. Daar heb ik geen goede foto van.
Gewoonmarky
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 apr 2020, 17.43

Re: Werking rem bakfiets gezelle 1951

Bericht door Gewoonmarky »

Jeroen, dank voor je reactie!
Het is inderdaad een gazelle, dat heb ik opgezocht op basis van het framenummer. En ook vond ik op deze site de folder van de bakfiets.

https://www.transportfiets.net/2020/09/ ... tsen-1953/

Kreeg ook al via een ander kanaal de optie door die jij aangeeft. Wat ik kan doen is op het pakketje zo'n pin lassen. Dan valt ie in ieder geval niet tussen de plaatjes.
Gewoonmarky
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 apr 2020, 17.43

Re: Werking rem bakfiets gezelle 1951

Bericht door Gewoonmarky »

Vandaag toch maar effe open gedraaid. Blijkt nog een soort van bladveertje aan de onderste bout vooraan te zitten. Vlak achter die bout zit ook nog een pinnetje. Volgens mij is het bladveertje wel afgebroken. Enige reden die ik kan bedenken is dat dat bladveertje de hendel terug moet drukken naar boven als het palletje aan de bovenkant weer omhoog getrokken wordt. Alleen heb ik geen idee hoe het er eigenlijk uit moet zien. :roll:

Ondertussen wel de remhendel gemaakt. :D Stuk bloembakhouder er aan gelast.
Bijlagen
1615491939905471842344.jpg
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Werking rem bakfiets gezelle 1951

Bericht door Enfield »

Bij normaal rijden (en remmen) ligt het palletje achterwaarts. Dat dient enkel om de rem als handrem vast te zetten.
Plaats reactie