Fongers transportfiets gepoetst!

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Fongers transportfiets gepoetst!

Bericht door Fotomaan »

Hier dan het complete verhaal.

Vorig jaar september heeft iemand in Joure zijn Fongers transportfiets aangeboden.
De fiets heeft het framenummer A1513 wat wil zeggen dat de fiets in 1965 gebouwd is en dat was meteen het laatste jaar dat ze gemaakt werden.
Een nakomertje dus.
Omdat ik de fiets te duur vond heb ik hem laten staan maar ik was blijkbaar niet de enige want begin januari belde de eigenaar me op of ik nog geïnteresseerd was. Serieuze vraag? :-o)
Omdat de prijs inmiddels gereduceerd was naar iets meer dan gemiddeld ben ik die maar gauw gaan halen.
Ik ben zoals altijd met de trein gegaan en de verkoper was zo vriendelijk om me in Heerenveen bij het station op te halen. Hij vroeg of ik banden mee had genomen. Ik moest nog van Joure naar Heerenveen fietsen en de banden stonden een beetje leeg na 20 jaar stilstand.
Banden had ik niet maar wel een paar ventielslangetjes en een fietspomp.
Het zijn mooie Vredestein Transport Extra Zwaar in de kleur crème en de verkoper kon niet geloven dat ik daar mee ging fietsen dus die keek zijn ogen uit toen ik daar wegfietste.
Drie dagen later stonden ze nog hard dus dat viel weer mee ;)

De fiets is altijd gebruikt om verzendingen van een bedrijf wat hogedrukpompen maakt naar het postkantoor te brengen.
Dat was niet zo ver weg maar er werd dagelijks gebruik van gemaakt. De fiets is altijd binnen gestald geweest. Dat is te zien aan het chroom en de lak en daar ben ik natuurlijk erg blij mee. De spatborden en het kettingscherm zijn daardoor ook nog prima alhoewel er wel de nodige deuken in de beide spatborden zaten. Daar ben ik maar eens voor gaan zitten met een hamertje en een stuk hout.
Het uitdeuken is redelijk gelukt maar het is niet mijn grootste talent dus je ziet het nog wel.
Bij Fongers gebruikten ze mooie stevige brede spatbordstangen.

Het bedrijf waar de fiets van was heet Pijttersen BV en was voorheen gevestigd aan de Singel 50 in Sneek.
Degene die er dagelijks op fietste was Dhr. Tjeerd Wijnia. Dat was de eerste 'eigenaar'.
Dinsdag ben ik begonnen om de fiets te demonteren. De linker spie moest ik uitboren, die was er koud ingesmeed, om de crank er vanaf te krijgen moest ik boren. Ik wilde sowieso de conditie van de trapas bekijken en de stofkap zat er niet meer op.
Er waren een paar moertjes en een dopje van de pedalen verdwenen, de haakse zadelpen was vervangen door een kaarsmodel en de zadelstrop was gedeeltelijk verdwenen. Het metalen 'neusje' wat voor in het leren zadeldek zat was ook weg maar ik was toch blij dat het originele zadel er nog op zat omdat het een breed transportfietsmodel is.
De lichtinstallatie is weg en het achterlicht was een Spanninga voor Gazelle dus dat moest ook vervangen worden.
Het snoertje voor het achterlicht hoort bij deze fiets door hetframe te lopen en zit er weer in.

De fiets zat volledig onder degelijke Friese klei wat er voor gezorgd heeft dat het chroom op de naven ongeschonden tevoorschijn kwam.
De cranks zitten ook nog mooi in de chroom behalve vlak bij de spie op de linker omdat daar kleine mishandelingen plaats hebben gevonden. De ketting heb ik zelf moeten mishandelen om hem weer schoon te krijgen :)
Omdat de klei in de wielen niet te verwijderen was zonder de spaken los te halen heb ik ze ook gedemonteerd. Alle nippels van het achterwiel kwamen vlot los. Die heb ik allemaal hergebruikt zonder dat ik iets toe hoefde te voegen. De spaken van het voorwiel was een ander verhaal. Die braken allemaal omdat ze te ver getordeerd raakten toen ik ze los probeerde te draaien. De nippels zaten te vast.
Daar zitten dus nieuwe in maar wel N.O.S. van LEMET uit Hilversum.
Ik heb zo alles goed schoon kunnen maken.
De lak van de velgen was zonder meer goed te noemen. Dat ben ik nog niet eerder tegengekomen.
Beetje aan het poetsen geweest met Commandant nr.4 en de rest van de lak zag er weer heel redelijk uit voor zo'n werkpaard.
Al het lagerwerk was zonder uitzondering nog prachtig. Alles glimt van binnen en is volledig glad zonder putsen en/of butsen. Alles rolt als een zonnetje.
Het frame was ook nog recht ondanks het feit dat er een keer een ongelukje mee gebeurt is omdat de vork een piepklein beetje naar achteren en naar rechts stond maar dat was niet echt en probleem. Even gericht en ik kon weer zonder handen aan het stuur rechtop blijven zitten. Altijd leuk als zo'n fiets goed uitgelijnd is.
Het zadel heb ik gerepareerd door er een andere dubbele zadelstrop in te stoppen en het metalen neusje had ik nog liggen. Dat heb ik niet met nagels vastgezet maar met slotboutjes M4. Het is wel even uitzoeken hoe lang die moeten zijn maar als je dat eenmaal uitgevogeld hebt werkt het goed. Best wel een aanrader eigenlijk want het zit zeer goed vast en het ziet er niet onaantrekkelijk uit.

Verder was het eigenlijk een grote poetsbeurt. 8-)

Nu nog een paar mooie handvatten en een lichtinstallatie dan is ie weer compleet.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
Fongers transportfiets 'gepoetst'
Fongers transportfiets 'gepoetst'
DSCN9362.jpg (227.99 KiB) 8709 keer bekeken
Fongers transportfiets 'gepoetst'
Fongers transportfiets 'gepoetst'
Fongers 1.jpg (211.01 KiB) 8709 keer bekeken
Transfer balhoofd. Restant.
Transfer balhoofd. Restant.
DSCN9377.jpg (281.98 KiB) 8710 keer bekeken
Transfer framebuis.
Transfer framebuis.
DSCN9379.jpg (149.45 KiB) 8710 keer bekeken
Transfer achterspatbord.
Transfer achterspatbord.
DSCN9382.jpg (253.25 KiB) 8710 keer bekeken
Balhoofd.
Balhoofd.
DSCN9421.jpg (301.57 KiB) 8710 keer bekeken
Slotboutjes M4 in zadel.
Slotboutjes M4 in zadel.
DSCN9365.jpg (171.6 KiB) 8712 keer bekeken
Achternaaf F&S E 3.2 eigenlijk voor spaak 11
Achternaaf F&S E 3.2 eigenlijk voor spaak 11
DSCN9371.jpg (220.32 KiB) 8713 keer bekeken
Voornaaf. Britisch Hub & Co. Ltd. Transport No. 1
Voornaaf. Britisch Hub & Co. Ltd. Transport No. 1
DSCN9374.jpg (303.23 KiB) 8713 keer bekeken
Nieuwe stofkap.
Nieuwe stofkap.
DSCN9372.jpg (298.69 KiB) 8714 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Fongers transportfiets gepoetst!

Bericht door arjank »

mooi werk, charles! dat heb je trouwens snel gefikst. leuk ook dat je de historie kent. nog een keer terug naar friesland om te kijken of je beeldmateriaal van het bedrijf kan vinden, of gaat jouw liefhebberij niet zo ver?

groeten, arjan
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fongers transportfiets gepoetst!

Bericht door Fotomaan »

Hoi Arjan,

Ik ben gek genoeg om eens naar Tjeerd Wijnia te gaan zoeken en hem uit te horen over de fiets :geek:
Als die man nog leeft en hij vindt het leuk om mij te vertellen over de fiets dan ga ik er misschien nog wel langs ook :lol:

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers transportfiets gepoetst!

Bericht door jrietveld »

Mooi gedaan,Charles!
Heb je nergens de lak hoeven bijwerken? Mijn transportfiets zit ook redelijk goed in de originele lak, alleen is het (grote) rek behoorlijk aangetast; zit al een tijdje te piekeren hoe ik dat ga aanpakken (zonder het te willen overlakken).
De nieuwe spaken in het voorwiel vallen wel erg op; overwogen om die nog te bewerken?

groet, Jos
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fongers transportfiets gepoetst!

Bericht door Fotomaan »

Hoi Jos,

De lak van de fiets zelf heb ik alleen maar gepoetst met Commandant nr.4
De lak op het rek was bij mij ook niet meer mooi en wat ik dan meestal doe is poetsen met Owatrol.
Eerst heel dun er op en een uur later met een oude doek of papier alles er weer afpoetsen.
Dan zit er wel een beschermend laagje op maar je ziet er bijna niets van. Als je dan ook nog een beetje zwarte lak aan de Owatrol toevoegt wordt het wat donkerder. Als je het mooi wilt het blijft wel een beetje een lapmiddel.
Ik ben er nog steeds niet helemaal uit hoe je iets weer mooi in de lak kunt krijgen. Die oude moffel lak is niet na te maken dus ik kies er in zo'n geval voor om de oude look zo mooi mogelijk 'uit de verf' te laten komen en dat gaat wel aardig door te 'poetsen met Owatrol'. ;)

Wat betreft die spaken in het voorwiel, heb jij een maniertje om die wat doffer te maken?


Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 264
Lid geworden op: 8 apr 2012, 20.54
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Fongers transportfiets gepoetst!

Bericht door Sandra »

Charles, ik heb onlangs een aantal nieuwe spaken een weekje buiten in de regen en sneeuw gelegd. Ik zie nu nagenoeg geen verschil meer tussen de oude en nieuwe spaken. Maar goed, jouw spaken zitten al het wiel. Beetje zoutzuur?

Groet, Sandra
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Fongers transportfiets gepoetst!

Bericht door arjank »

ben heel benieuwd. levert, als je ook wat oude plaatjes boven water tovert, wellicht kopij voor het rijwiel op. maar da's aan de redactie, natuurlijk...

moet je eerlijk zeggen dat ik nu toch wel wat afgunstig naar je fongers kijk. nadat ik in berlicum een tijdje met je heb staan kletsen, af en toe loensend naar de mooie transporters die je bij je had, had ik het idee om ook zo'n monster aan te schaffen. heb, toen deze fongers in beeld kwam, daar meer dan serieus naar gekeken. maar er uiteindelijk weer van afgezien omdat ik zo'n gevaarte niet kan stallen...
het leven zit vol teleurstellingen, zullen we maar zeggen.

nogmaals: veel plezier ermee!

hartelijke groet, arjan
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fongers transportfiets gepoetst!

Bericht door Fotomaan »

Hoi Sandra,

Tja, zoutzuur zou het wel doen vermoed ik maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar een mijn bedenkingen over heb. :?
Misschien maar gewoon met de fiets door de sneeuw met pekel rijden. Wel zout, niet zuur :)
Ik weet wel dat nieuwe spaken niet zo lang nieuw blijven als je er mee gaat fietsen. Ik denk dat ik daar maar voor kies. ;)

Hoi Arjan,

Bedoel je met oude plaatjes hoe de fiets er van te voren uit zag?
In Berlicum had ik de FAMA en die dikke Gazelle bij me met oude maat 28x2 wielen en banden.
De Fongers en een Simplex die ik heb staan zijn wel wat elegantere fietsen.
'k Zal een fotootje van 'voor' plaatsen.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
trapas.jpg
trapas.jpg (357.9 KiB) 8641 keer bekeken
CHW_6707.jpg
CHW_6707.jpg (62.8 KiB) 8643 keer bekeken
CHW_6702.jpg
CHW_6702.jpg (128.75 KiB) 8643 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Fongers transportfiets gepoetst!

Bericht door arjank »

dag charles,

vooral die dikke, vooroorlogse gazelle (was ie niet van ca. 39/40?) maakte indruk! prachtige fiets! ook de vriend die met me mee was, werd zo enthousiast dat hij op de terugweg op het www zocht naar transportfietsen...

met oude plaatjes bedoel ik foto's uit het bedrijfsalbum van pijttersen bv (bijv. plaatje van het pand in sneek, foto van de eigenaar e/o de gebruiker, liefst op/naast de fiets, dat werk).

groeten, arjan
Plaats reactie