Registratie verzameling fietsen

VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Registratie verzameling fietsen

Bericht door VelpArnhem »

Rode, nee zeker geen Big Brother gedachte. Wel goede vraag. Meer voor je zelf. Ik heb zelf een aardige club wielen. Wil nu gaan registreren en niet delen. Is voor mij zelf handig als overzicht, stel bij diefstal, gebeurtenissen waarbij fietsen kapot kunnen gaan binnen de inboedel of bij gelegenheden (tentoonstellingen, ritten etc.), vererving en er zullen nog wel meer redenen te bedenken zijn.

Wil het registreren gelijk goed doen en volgens wellicht gebruikelijke formulieren of systemen. Wil het wiel niet zelf uitvinden als dit niet nodig is. Was gaan zoeken maar kon eigenlijk niets vinden wat geschikt is, vandaar mij vraag/ oproep.

Groet, Jan
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Registratie verzameling fietsen

Bericht door maartenB »

VelpArnhem schreef: 13 mar 2021, 22.38 velofilie,

Ik weet niet hoe het kan maar ik kan geen privéberichten verzenden? Kun je het dok. hier niet delen? Ben benieuwd.

Jasper, ik ben benieuwd naar je kolommen, welke benamingen?

Groet,

Jan
Na kan het wel, sorry, je instelling stond nog op niet-lid, vreemd genoeg.....
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Registratie verzameling fietsen

Bericht door VelpArnhem »

Maarten,

Dank, het werkt. Beter laat dan nooit!

Wellicht heb je bovenstaande gevolgd? Heb je daar ideeën over of mis ik iets dat er al heel lang is?

Groeten,

Jan
fietshobbyist
Berichten: 635
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Registratie verzameling fietsen

Bericht door fietshobbyist »

Er bestaat ook zoiets als mobiel-erfgoed.nl
Van auto's tot arresleeën. Ze werken met registratienummers, als ik me goed herinner.
Oude fietsen schitterden daar, de laatste keer dat ik die site bezocht, in afwezigheid.
'... De Stichting Mobiele Collectie Nederland (MCN) begint in 2021 met een grote professionaliseringsslag ...'

Wat ik er miste, is dat wat in mijn ogen een cruciaal punt is:
Aan zo een geregistreerd stuk erfgoed moet dan eigenlijk ook iets worden bevestigd met het reg.nr., zodat degene die na ons komt het erfgoed ook als zodanig kan herkennen. Zeker bij oude fietsen, want wat voor Oude Fietsers een liefdevol gekoesterd rijwiel zal zijn, kan in de ogen van een ander als een ouwe fiets worden gezien en die hem tegen de muur aan smijt.
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Registratie verzameling fietsen

Bericht door VelpArnhem »

Is een mooie link om mee te nemen in dit verhaal, maar in de gauwigheid maar 3 fietsen gezien? http://www.mobielecollectienederland.nl ... 20Cycloide als voorbeeld. Had nog niet aan deze club gedacht. Er is blijkbaar, aan de link te zien, al een connectie met de Oude Fiets?

Maar als je als verzamelaar een algemeen aanvaard document wit hebben en een totaal lijst wil opzetten zijn er naar mijn idee geen hulplijsten door welke club dan ook uitgegeven? Heb je deze lijsten of documenten ingevuld dan is het aan de verzamelaar zelf om deze wel of niet door te geven aan publieke organisaties. Stel dat je dit wil doorgeven dan heb je al de juiste informatie om door te geven. Binnen de archeologie heb je ook al dit soort inventarisaties als je bijv. ergens iets gevonden hebt.
Gebruikersavatar
jancees
Berichten: 32
Lid geworden op: 9 mar 2020, 17.40
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Re: Registratie verzameling fietsen

Bericht door jancees »

Jan,
Voor Gazelle's loop ik met dezelfde gedachte rond. Dat resulteert in zoiets: https://archief.gazelle.nl/detail.php?n ... d=11123224
Zo zou je een beter beeld hebben welke fietsen waar staan. Het onderhoud van die data is echter geen sinecure.
Groet, Jan Cees
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Registratie verzameling fietsen

Bericht door VelpArnhem »

Jan Cees, een van de topstukken van de Gazelle fabriekscollectie. Fraai in beeld gebracht. Het zou zo mooi zijn als er een landelijk uitwisselbaar document zou zijn voor fietsliefhebbers, collecties, verzekeraars of bijvoorbeeld verervingskwesties. Niet gericht op waarde vaststelling maar meer ter beschrijving en met juiste zaken er in.

Misschien is er binnen het bestuur van de Oude Fiets zo'n document bekend?

Jan
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Registratie verzameling fietsen

Bericht door maartenB »

VelpArnhem schreef: 15 mar 2021, 16.12 Maarten,

Dank, het werkt. Beter laat dan nooit!

Wellicht heb je bovenstaande gevolgd? Heb je daar ideeën over of mis ik iets dat er al heel lang is?

Groeten,

Jan
Dag Jan,
Ik heb het gevolgd en zo'n document is er niet. Komt er voorlopig ook niet, zolang niemand het voortouw neemt.

Je weet dat wij als club werken aan een soort fotobank van nette ongerestaureerde exemplaren?
Dat wordt iets als onderstaande link, maar dan met goede doorzoekbaarheid op tags.

https://www.oudefiets.nl/phpbb3/viewtop ... ers#p35111

Volgens mij staat het systeem bijna klaar om te 'vullen'.

Vooral zoek ik vrijwilligers die de tijd nemen om het beeld van diverse fietsen dat we hebben, online te zetten.

Groet,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Registratie verzameling fietsen

Bericht door VelpArnhem »

Maarten, dank voor je reactie. Eigenlijk verbaasd dat dit er nog niet is. Maar je hebt gelijk iemand moet dat dan wel weer doen. De Engelse fietsliefhebbers lijken mij soms daar wat eerdere mee bezig geweest te zijn? Weet ik niet maar kan wellicht zo zijn of dit bekend is?

Het doc. van de fotobank kan een startpunt zijn, ik zie dat het ongeveer overeen komt met het doc. gebruikt door Jan Cees voor de Gazelle collectie.

Zal nog eens goed kijken naar het eerder gepasseerde Engelse racefiets doc. Hier stonden veel aan te vinken items in.

Groet, Jan
Plaats reactie