velgmoer zit raar.

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
vikram52
Berichten: 130
Lid geworden op: 14 aug 2014, 23.34

velgmoer zit raar.

Bericht door vikram52 »

de velgmoer zit raar.
ik heb de binnenband in de buitenband gedaan . raar dat velgmoer niet goed dicht kan draaien naar de velg toe.
kunnen jullie mij vertellen hoe het komt.
Bijlagen
velgventiel zit raar.jpg
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: velgmoer zit raar.

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Binnenband zit niet goed op zijn plek. Band leeg laten lopen, schuiven tot hij recht zit en weer oppompen.
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: velgmoer zit raar.

Bericht door rowejon »

Hi,
50 jaar geleden een toen die tijd oud fietsenmaker heeft mij geleerd om die moertjes nooit te gebruiken. De ventiel moet recht zitten zonder het vast te zetten.
Als je steekt het ventiel door het gat in de velg & daarna de binnenband heel licht oppompen is het veel makkelijker om de binnenband goed op zijn plek te krijgen. Je kan gelijk zien of de ventiel goed zit of niet. Om de laatste stuk van de buitenband over de velg te krijgen moet je de lucht weer uit laten.
Gr
Jon
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: velgmoer zit raar.

Bericht door maartenB »

Hoi Jon,
Als je je fiets zo origineel mogelijk wilt hebben zet je die ringetjes er natuurlijk wel op. Ik vind het ook heel kaal staan als ze er niet op zitten.

Als je het goed monteert en onderhoudt levert het geen enkel probleem op.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: velgmoer zit raar.

Bericht door rowejon »

Hi Maarten,
Ja, zij zijn origineel.
"Als je het goed monteert en onderhoudt levert het geen enkel probleem op."
Ik ben niet met je eens. Bij fietsen gaan de binnen & buiten banden rond de velg kruipen. Als je gebruik de moertjes niet kan je dit zien & corrigeren. Als je zet de ventiel vast & de banden kruipen riskeer je dat de ventiel schuurde van de binnen band uit. Ik heb het meerdere keren mee gemaakt.
Als ik wil een fiets origineel laten kijken dan zet ik de moertjes niet vast.
Gr
Jon
theodorus
Berichten: 391
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: velgmoer zit raar.

Bericht door theodorus »

Banden draaien alleen op de velg als je met een te lage banden spanning rijdt.
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: velgmoer zit raar.

Bericht door Enfield »

Bij motorfietsen en brommers wordt alvast aangeraden de velgmoer niet vast te zetten, precies om te voorkomen dat het ventiel uit de binnenband wordt getrokken wanneer de buitenband verschuift. Bij een motorfiets is dat risico natuurlijk groter omdat de krachten tussen band en velg een stuk groter zijn.
Plaats reactie