Trapas vervangen van Simplex kruisfiets

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
vincentwijermars
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mar 2021, 15.18

Trapas vervangen van Simplex kruisfiets

Bericht door vincentwijermars »

Hallo,
Ik ben bezig met het opknappen van een Simplex kruisfiets van +/- 1953. Daarbij loop ik aan tegen een zeer stroef lopende trapas.
Daarom wil ik de rollagers van de cycloïde trapas vervangen. De stopkappen heb ik verwijderd evenals de moer aan de niet-tandwielzijde. Verder kom ik echter niet. Ik heb begrepen dat de de lagers erin geperst zijn. Ik heb een aantal vragen:
1. Hoe krijg ik de bestaande lagers eruit zonder verder wat te beschadigen?
2. Hoe kom ik aan nieuwe lagers (tips waar ik ze zou kunnen bestellen)
3. Wat is de beste manier om de nieuwe lagers er weer in te 'persen'?
Alvast bedankt voor hints en tips.
Vincent
fietshobbyist
Berichten: 639
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Trapas vervangen van Simplex kruisfiets

Bericht door fietshobbyist »

press fit mounted bracket cups - op You Tube, daar vind je wellicht wat - ik had er nooit zelf mee van doen maar kreeg er toch al eens 'lucht' van.
Cyclissimo
Berichten: 575
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Trapas vervangen van Simplex kruisfiets

Bericht door Cyclissimo »

De kogellagers met trapas en al kun je er met beleid (!) naar een kant uittikken. Ik meen de linker. Maar het is een tijd gelen ;) Je moet even kijken. Aan de andere kant zit een verdikking waar hij niet langs past. Niet meteen met een stalen hamer gaan slaan dus, maar met een plankje hout ertussen of een houten/plastic hamer moet je een eind komen.
De kogellagers zelf hebben een maatcode ingeslagen. Als je die weet kun je ze kopen bij ieder bedrijf dat kogellagers verkoopt. Van SKF bijv.
vincentwijermars
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mar 2021, 15.18

Re: Trapas vervangen van Simplex kruisfiets

Bericht door vincentwijermars »

Dank zover. Als ik het aandurf, dan laat ik het resultaat weten. ;)
Johan overweg
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 nov 2018, 11.48
Contacteer:

Re: Trapas vervangen van Simplex kruisfiets

Bericht door Johan overweg »

Bij mijn Simplex 1937 zaten ze zo vast de industrielagers dat het uiteindelijk gelukt is om het bracket te verwarmen met een föhn. De lagers in te spuiten met freezespray. Om vervolgens na lang rammen met een lagertrekker los te komen. Succes ermee. Bij m’n Simplex uit 1936 kwamen ze makkelijker los.

En voor het inpersen leg de nieuwe lagers eerst in de vriezer gaat het ook wat makkelijker.

Groeten Johan
Plaats reactie