Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Maarten Waarlé »

Afgelopen week maar eens begonnen met het opknappen van de Archipel.
Wat een leuke fiets zeg! En heel ander project dan zo`n fiets waar alles bij gemaakt moet worden.

De Archipel is redelijk compleet . Hier en daar is iets vervangen of aangepast. De spatbordbeugels zijn vervangen en
de voorrem is anders van vorm dan de achterrem. Niet alleen de hoefijzer vorm wat wel normaal is bij deze fiets maar ook de buisjes
die naar het stuur lopen zijn anders verschillend van diameter van de voor en achter rem en het bovenste klem gedeelte is anders.
Die voorrem moet wel een keer zijn vervangen
Ik heb `m nu wat aangepast om deze beter te laten aansluiten. De buis is wat langer en het bovenste klemdeel klopt beter
DSC07309.JPG
DSC07310.JPG
Verder maak ik bij deze fiets alles schoon en hier en daar doe ik wat vernikkelwerk. De achterrem bijvoorbeeld was behoorlijk aan elkaar geroest en werkte ook niet meer. Nu het los is gemaakt en licht is vernikkeld komt het veel sympathieker over.
DSC07304.JPG
interne veer om de rem terug te trekken
interne veer om de rem terug te trekken
DSC07307.JPG

Maar pedalen en cranks als voorbeeld laat ik zo als ze zijn.
Het totaalbeeld moet oud en geleefd blijven. Een kunst op zich.
DSC07305.JPG
Ik heb wel een cup van een van de pedalen moeten vervangen. Daar was een stuk uit gebroken. Gelukkig had ik hele kleine pedaal cupjes liggen.
De oude heb ik er uitgekregen door een schijfje in de gebroken cup vast te lassen. Zodoende kon ik van de achterkant de cup eruit tikken.
Hij zat als het ware ''blind '' in de pedaal bus. Er was geen randje vanaf de andere kant te zien.
Er moest ook een kettingspanner bij gemaakt worden. Deze fiets heeft zo`n fraai vernikkeld schildje op de achtervorken waarvan er dus een weg was. De trapas heeft trouwens een vreemde codering: 1 1/2 GCC.M . Geen idee waar dat voor staat. De 712 zou maand en jaar van productie kunnen zijn.
DSC07303.JPG
Wel leuk om weer eens een ander merk te doorgronden. Mooie lugs in het frame .Ze zijn weer anders dan ik tot nu toe ken van Brampton.
De spatbordbevestiging gaat niet door een stuk massief in de lug maar door een holle ruimte. Een ingewikkeldere lug dus.
DSC07311.JPG
De fiets was een keer helemaal overgeschilderd over de meeste biezen heen ook. Ik heb dat er nu redelijk af maar er zitten wel veel beschadigingen.
DSC07308.JPG
DSC07312.JPG

Ik laat dat gewoon maar eens zitten zo als het is. Het heeft wel iets als je de jaren zo terug ziet.
Wonderlijk trouwens wat er nog onderuit kwam. Dat ze die fiets zijn gaan opschilderen was echt een vergissing al weet je nooit wat een fiets het heeft helpen overleven...
robert83
Berichten: 37
Lid geworden op: 6 jun 2015, 12.53
Locatie: Zoetermeer

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door robert83 »

Mooi gedaan, Hoe heb je de later aangebrachte verf lagen verwijderd zonder de originele lak erg te beschadigen?.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Maarten Waarlé »

Dat verwijderen van de verf die boven op de lak zit is eigenlijk nog een ongoing process.
Ieder keer zie je weer plekjes waar het wat grijzer is en waar nog wat af mag.(zie bijvoorbeeld bij de spatbordfoto rond de klinknagels)
Wat ik tot nu toe heb gedaan is met een scalpel de lak weggehaald van de biezen. Door er voorzichtig overheen te bewegen met de scherpe kant splintert de verf er af en blijven de biezen grotendeels bewaard. Verrassend hoe dan bijvoorbeeld toch 20 cm groene bies onder de verf vandaan komt
De stroken naast de biezen kun je dan wat ruwer bewerken. met die Scotch schuurmatjes bijvoorbeeld.(soort schuursponsje maar dan ruwer)
De ondergrond ,de originele lak kan dan ook weer grijzig worden van het geschuur maar dat is op te halen met commandant polijstpasta.
Door ook weer een beetje langs de biezen te polijsten behoud je die en gaat het toch weer glimmen.
Het zal een beetje rommelig oppervlak blijven maar het geheel gaat er denk ik wel aantrekkelijk uit zien.
Geldt ook voor het terughoudende vernikkelen. Hier en daar mocht het iets opgehaald worden maar het totaalbeeld moet ''geleefd'' blijven.

Nog over de lak, ik heb op advies ook remvloeistof gebruikt omdat die als een milde afbijtmiddel werkt. Inderdaad verweekt de bovenste laklaag een beetje en blijven de biezen redelijk onaangetast.
Al met al blijft het een beetje aanmodderen. Ik geloof niet dat er een enkele juiste methode is.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door maartenB »

Erg mooi aan het worden. Juist dat doorleefde hou ik van.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja , ik probeer dat doorleefde er een beetje in te houden.
Voor mij altijd een opgave omdat ik het graag wat netter maak haha.
Ik heb nu oude witte banden gemonteerd en de velgen trouwens wel wat schoon gemaakt en dunnetjes vernikkeld.
special bak voor vernikkelen velgen
special bak voor vernikkelen velgen
Gaat er goed uitzien.

Zouden we echt een museum voor moeten oprichten ,die vergeten merken.
Niemand weet straks meer dat ze er zijn geweest...
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Leuk om weer eens iets van een ander merk te zien. Het Fongers werk vind ik prachtig om te volgen, maar er was zoveel meer dat ook zeker de aandacht verdient :)
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door JasperA »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 28 mar 2021, 22.48 Leuk om weer eens iets van een ander merk te zien. Het Fongers werk vind ik prachtig om te volgen, maar er was zoveel meer dat ook zeker de aandacht verdient :)
Eens! Van Fongers hebben we alles straks wel een keertje voorbij zien komen met uitzondering van dat prototype remsysteem of een ECHT hele vroege. Van mij hoeft het ook niet allemaal Nederlands te zijn. De vroege Engelse rijwielen zijn ook prachtig. Dus wie volgt?
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Maarten Waarlé »

Nou, deze Archipel zou je ook nog wel een Engelse fiets kunnen noemen.
Ik ben er weer wat verder mee gekomen maar heb nog steeds vraagtekens bij wie de fiets nou gemaakt heeft.
Op de Engelse site Online bicycle museum kwam ik een fiets bestaande uit Eadie onderdelen tegen .
Die fiets heeft de de zelfde kettingspanners annex achtervorkplaten.
On line bicycle museum eadie rijwiel 1902
On line bicycle museum eadie rijwiel 1902
En ook de voornaaf en model van de voorvorkpatten lijken het zelfde .
On line bicycle museum
On line bicycle museum
Albert Eadie was directeur van de Eadie mfg company maar ook mede oprichter van Royal Enfield.
Rond 1907 is de boel overgenomen door BSA. Royal Enfield bleef bestaan.
Ook rond 1907 ontstond de firma van Alt in Leiden. zij zouden volgens een oud artikel in de oude fiets (1991 van Theo Overvliet) een grote partij
onderdelen van het Engelse Quadrant hebben gekocht om fietsen te bouwen. In de catalogus van Alt staan echter Royal Enfield fietsen afgebeeld,
Alt,Leiden bouwde voor oa Stokvis en voor Achipel frames volgens Theo`s schrijven.
Ik ben er niet achter hoe het zit maar heb het vermoeden dat het in het geval van deze Archipel iets met Eadie en Alt te maken heeft.
Quadrant overigens hield als fietsbouwer in 1907 op te bestaan. Na een moeilijk doorstart ging het bedrijf door als motorfietsbouwer.
Het is lastig vast te stellen wat nu een bedrijf en of de voortzetting van een bedrijf precies inhoudt. Wie mocht welke naam gebruiken.
En hoe komt in dit geval de naam Quadrant na 1907 voor op een catalogus van Alt met afbeeldingen van Royal Enfield fietsen ?

Deze Achipel is in ieder geval opgebouwd met betere onderdelen Een Engelse Ketting
DSC07336.JPG
en Eadie freewheel. De velgen zijn van Kronprinz.
Maar de naam staat (nog) niet bij het ventiel maar een spaak verder. Voor 32 achter 40 spaak.

Het remwerk heb ik weer grotendeels geïnstalleerd en het scharniert en beweegt weer netjes.
DSC07331.JPG
DSC07332.JPG
Met de spatbordbeugels van het achterspatbord heb ik nog wat gedoe gehad. De originele waren al lang verdwenen maar bij montage van nieuw gemaakte bleek het bij het achterwiel wat problemen te geven.
DSC07340.JPG
uiteindelijk heb ik de twee stangen op een plaatje gesoldeerd zodat kettingspanner en frame geen belemmering meer vormen . Ook de lengte van de achteras was meer gebouwd op een plaatje dan op de dikte van een spatbord stang.


Nu komt er nog een betere kettingkast op al ben ik wel een beetje bang voor de kwetsbaarheid van het oude doek.
Hoop dat ik dat er goed op krijg. Ook met een extra gat voor de velgrem op de liggende achtervork.
DSC07341.JPG
Ander leuk ding wat ik erbij heb gevonden is een Lucas bagagedrager. Fijn licht ding weer een beetje vernikkeld zodat de tekst ook weer leesbaar is.
DSC07329.JPG
DSC07330.JPG
Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door maartenB »

goeie oplossing, dat plaatje aan de spatbordsteun. Heeft die van oldbike duidelijk ook. Paste denk ik ook bij de luxe fietsen van die tijd.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Paul 3wheels
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 feb 2021, 12.54

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Paul 3wheels »

Prachtige fiets aan het worden :)
en erg leuk om te volgen hoe je alles beschrijft, steek er veel van op 8-)
Plaats reactie