Wat zitten we hier bij De Oude Fiets nou te kletsen over naafdynamo's?
Die zit er bij mijn fietsen van zestig jaar en ouder niet op en dat hoeft ook niet.
Als ik licht wil zet ik mijn ledlampjes met batterijtjes aan. Die hebben per stuk één Euro gekost bij de Action in Delfzijl en leveren alleen maar weerstand op bij puristen die vinden dat ik die dingen niet mag gebruiken op mijn mooie oude fiets.
En mopperen over het milieu en batterijtjes lijkt mij ook overdreven want die dingen gaan jaren mee. Niet omdat ze zo goed zijn maar ze staan bijna nooit aan.
En het scheelt per vakantie óók nog een klim tegen de Posbank op leer ik hier op het forum
Nederlandse fietscultuur versus moderne fietsen
Re: Nederlandse fietscultuur versus moderne fietsen
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 15 jan 2013, 10.49
- Locatie: provincie Groningen
Re: Nederlandse fietscultuur versus moderne fietsen
Hoi,
Alhoewel ik qua optiek de voorkeur geef aan mijn oude fietsen,moet ik eerlijk bekennen dat mijn Koga met 14 versnellingsnaaf van Rohloff,
met stip op plaats 1 staat,als het op rijden aankomt.
Of deze fiets net zo lang mee gaat als het oude spul valt te betwijfelen.
Hans
Alhoewel ik qua optiek de voorkeur geef aan mijn oude fietsen,moet ik eerlijk bekennen dat mijn Koga met 14 versnellingsnaaf van Rohloff,
met stip op plaats 1 staat,als het op rijden aankomt.
Of deze fiets net zo lang mee gaat als het oude spul valt te betwijfelen.
Hans
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Nederlandse fietscultuur versus moderne fietsen
Sturmey Archer Dynohub? Geeft sinds 1936 al meer licht dan dat knakenspul van de Action
/Marten
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1755
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Nederlandse fietscultuur versus moderne fietsen
Ik mis bij moderne fietsen gewoon de opties voor extra versterkte aandrijving voor bovengemiddeld zwaar gebruik of bij normaal gebruik extra lange levensduur. En wat voor zover mij bekend ontbreekt zijn super simpele fietsen zonder fratsen, maar wel van hoge kwaliteit. Wil je tegenwoordig een simpele fiets, dan kom je bij low budget fietsen uit met B-kwaliteit onderdelen en afwerking of erger.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Nederlandse fietscultuur versus moderne fietsen
De "Van Stael" van Gazelle misschien? Zitten weinig fratsen aan en de kwaliteit is redelijk (geen "bouwmarktfiets")
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Nederlandse fietscultuur versus moderne fietsen
Alle fietsfabrieken zijn aan het werk voor Shimano cs, de visie op de kwaliteit van de onderdelen is verplaatst van de eigen draaierij naar achter het Suez kanaal . De markt voor wat beters is klein, volumes dus ook, daar worden de betere spullen nog weer duurder van en de markt dus nog weer kleiner.... Plus de markt voor de fietsfabriek is een sjagrijnige fietsenmaker, niet de fietsende consument
Azor is ook nog een klein merk wat zo te zien nog naar vermogen zijn best doet.
/Marten
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1755
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Nederlandse fietscultuur versus moderne fietsen
Met 7 versnellingen en handremmen. Die wil ik zeker niet op mijn fiets. Nu hoef ik vrij waarschijnlijk geen nieuwe fiets meer te kopen voor de rest van mijn leven (tenzij ik door ouderdom niet zelf meer kan trappen), dus ik ben ook niet echt de markt meer.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
- Locatie: Salland
Re: Nederlandse fietscultuur versus moderne fietsen
@ m-gineering - Dank voor de uitleg. Ik weet dat een magneet ook zorgt voor een duwtje, al was ik me daar niet zo van bewust op het moment, dat ik de as met de vingers draaide - je voelt het nauwelijks.