Nederlandse fietscultuur versus moderne fietsen

Voor alle off-topic zaken.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Nederlandse fietscultuur versus moderne fietsen

Bericht door Fotomaan »

Wat zitten we hier bij De Oude Fiets nou te kletsen over naafdynamo's?
Die zit er bij mijn fietsen van zestig jaar en ouder niet op en dat hoeft ook niet.
Als ik licht wil zet ik mijn ledlampjes met batterijtjes aan. Die hebben per stuk één Euro gekost bij de Action in Delfzijl en leveren alleen maar weerstand op bij puristen die vinden dat ik die dingen niet mag gebruiken op mijn mooie oude fiets.
En mopperen over het milieu en batterijtjes lijkt mij ook overdreven want die dingen gaan jaren mee. Niet omdat ze zo goed zijn maar ze staan bijna nooit aan.
En het scheelt per vakantie óók nog een klim tegen de Posbank op leer ik hier op het forum :P
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
australman
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 jan 2013, 10.49
Locatie: provincie Groningen

Re: Nederlandse fietscultuur versus moderne fietsen

Bericht door australman »

Hoi,

Alhoewel ik qua optiek de voorkeur geef aan mijn oude fietsen,moet ik eerlijk bekennen dat mijn Koga met 14 versnellingsnaaf van Rohloff,
met stip op plaats 1 staat,als het op rijden aankomt.
Of deze fiets net zo lang mee gaat als het oude spul valt te betwijfelen.

Hans
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Nederlandse fietscultuur versus moderne fietsen

Bericht door m-gineering »

Fotomaan schreef: 29 mar 2021, 18.29 Wat zitten we hier bij De Oude Fiets nou te kletsen over naafdynamo's?
Die zit er bij mijn fietsen van zestig jaar en ouder niet op en dat hoeft ook niet.
Sturmey Archer Dynohub? Geeft sinds 1936 al meer licht dan dat knakenspul van de Action ;)
/Marten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Nederlandse fietscultuur versus moderne fietsen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik mis bij moderne fietsen gewoon de opties voor extra versterkte aandrijving voor bovengemiddeld zwaar gebruik of bij normaal gebruik extra lange levensduur. En wat voor zover mij bekend ontbreekt zijn super simpele fietsen zonder fratsen, maar wel van hoge kwaliteit. Wil je tegenwoordig een simpele fiets, dan kom je bij low budget fietsen uit met B-kwaliteit onderdelen en afwerking of erger.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Nederlandse fietscultuur versus moderne fietsen

Bericht door fietser »

De "Van Stael" van Gazelle misschien? Zitten weinig fratsen aan en de kwaliteit is redelijk (geen "bouwmarktfiets")
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Nederlandse fietscultuur versus moderne fietsen

Bericht door m-gineering »

fietser schreef: 29 mar 2021, 23.25 De "Van Stael" van Gazelle misschien? Zitten weinig fratsen aan en de kwaliteit is redelijk (geen "bouwmarktfiets")
Alle fietsfabrieken zijn aan het werk voor Shimano cs, de visie op de kwaliteit van de onderdelen is verplaatst van de eigen draaierij naar achter het Suez kanaal ;). De markt voor wat beters is klein, volumes dus ook, daar worden de betere spullen nog weer duurder van en de markt dus nog weer kleiner.... Plus de markt voor de fietsfabriek is een sjagrijnige fietsenmaker, niet de fietsende consument ;)

Azor is ook nog een klein merk wat zo te zien nog naar vermogen zijn best doet.
/Marten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Nederlandse fietscultuur versus moderne fietsen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

fietser schreef: 29 mar 2021, 23.25 De "Van Stael" van Gazelle misschien? Zitten weinig fratsen aan en de kwaliteit is redelijk (geen "bouwmarktfiets")
Met 7 versnellingen en handremmen. Die wil ik zeker niet op mijn fiets. Nu hoef ik vrij waarschijnlijk geen nieuwe fiets meer te kopen voor de rest van mijn leven (tenzij ik door ouderdom niet zelf meer kan trappen), dus ik ben ook niet echt de markt meer.
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Nederlandse fietscultuur versus moderne fietsen

Bericht door fietshobbyist »

@ m-gineering - Dank voor de uitleg. Ik weet dat een magneet ook zorgt voor een duwtje, al was ik me daar niet zo van bewust op het moment, dat ik de as met de vingers draaide - je voelt het nauwelijks.
Shimano rollerbrake - naafdynamo 1560 gram.JPG
Plaats reactie