Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Cyclissimo »

Prachtige fiets. En natuurlijk weer een prachtige restauratie :) Erg leuk ook omdat ik zelf in de Archipelbuurt woon in Den Haag :)
Ik meen me te herinneren dat je in een ander topic vroeg om een transfer voor deze fiets. Ik heb er eventueel nog wel een liggen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja , mooie fiets .Vind ik ook. De details zijn smaakvol en ook dat het een klein merk is met niet heel erg duidelijke achtergrond vind ik interessant.
Dat de onderdelen van Eadie zijn is me nu wel vrij duidelijk.
Want niet alleen het vernikkelde kettingspan plaatje komt overeen maar de hele bouwwijze van de achterpat is het zelfde. De liggende vorkbuis eindigt open aan de achterpat dat is bij de Eadie fiets precies het zelfde als bij de Archipel. Ze hebben er bij de Archipel een rubberen stop in gestopt.

Ja leuk zo`n transfer van Archipel. Ik heb er een van Theo de Kogel gekregen een tijdje terug . Het plan is om die op de fiets te plaatsen maar ik twijfel omdat de originele ook nog heel vaag (en onleesbaar) te zien is. Het past momenteel wel bij de uitstraling van de lak. De als nieuwe transfer is misschien te fris en fruitig voor de rest.. twijfel..

Ik zag wel dat er op het achterspatbord ook een moet hebben gezeten .Zelfde formaat ook.

Als ik er uit ben wat voor de fiets het beste is dan kom ik er graag op terug.
Leuk trouwens , de Archipel buurt. Daar ligt dan ook de Java straat (67 en 120 van het bedrijf) in neem ik aan?
Groeten,
Maarten
Achipel stand op de beurs 1908
Achipel stand op de beurs 1908
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Maarten Waarlé »

Afgelopen dagen is er weer wat gebeurt aan de Archipel.
De kettingkast ,een nooit gemonteerde zonder gaten heb ik er op weten te krijgen.
Echt een don`t try this at home beleving. Wat zijn die kasten kwetsbaar. Had dus ook alle gelegenheid om stuk te gaan.
Gelukkig niet of heel beperkt gebeurt( een haakje half uitgescheurd)
DSC07357.JPG
Punt is dat door ouderdom het doek er al heel strak om haar frame zit. Als een vel van een trommel.
Ga je dat los halen dan komt het nooit meer goed terug op haar plek. En dan heeft deze fiets ook nog de achterrem op de liggende achtervork.
Echt een rampscenario.
DSC07358.JPG
DSC07370.JPG
Ik heb tijdens het monteren nog een stukje van het achterste framedeel in moeten korten. De spanning werd te groot maar door deze boven en onder 5 mm in te korten ging het kwetsbare doek uiteindelijk er toch op.

Veel leuker om te doen zijn de jasbeschermers. Er zaten afgebroken haakjes op de achtervork voor jasbeschermers maar deze new old stock hadden hun eigen as oog. Wel jammer dat Archipel niet helemaal door is gegaan met gaatjes maken. Ik had nog een stuk of twee touwtjes met haken over aan het eind.
DSC07368.JPG
Remblokjes zijn van een stuk harde hoge bi band.
Geeft een berg rubber troep dat op maat slijpen maar ik vind de witte blokjes wel aardig om te zien.
DSC07364.JPG
De voorrem had nog wat aandacht nodig omdat de remblokjes tegen de rembeugel aan te ver van de velg zouden komen. Ik heb er ringetjes bij gedraaid en een vierkante (anti meedraai) moer aan de achterkant gemaakt.
Ook wel weer aardig met die zeskantboutkop aan de buitenkant.


Nu ben ik inmiddels wel overtuigd van de transfers op de fiets . Voor is echt te ver weg en achter is er een mooi stukje vrij gebleven tussen de biezen.
DSC07360.JPG
DSC07366.JPG
Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 650
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door jrietveld »

Heel mooi Maarten! Interessante fiets, prachtige bagagedrager. En zo'n oude kettingkast maakt hem af.

groet, Jos
theodorus
Berichten: 391
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door theodorus »

Mooi stuk Haagse geschiedenis. netjes geworden Maarten.
Weer eens wat anders dan een Fongers .
Nu alleen nog een ijzerdraad door de remblokjes zodat ze er niet aflopen 8-)
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Maarten Waarlé »

ha, ja dat gat in het remblokje.
Dan denk ik ,die maak ik nog eens dicht en vervolgens komt het er nooit meer van.
Kan er natuurlijk ook een stroomdraadje door doen met een verklikkerlampje op het stuur.

En ja leuk weer eens wat anders. Het is natuurlijk ook wat zich zo nu en dan aanbied.
Luxe fietsen van kleine merken zie je niet zo vaak. Ik zie ze wel graag.
En ik zelf ben ook wel veel bezig met safety`s, tricycles en hoge bi`s. Ver weg het meest intensief. Veel namaken.
En met Fongers fietsen ,er gaat weer iets van ''langs komen'' geloof ik.

Jos, dat bagagedragertje van de Archipel heb ik van een kennis maar komt waarschijnlijk van Beaulieu UK. Daar op de beurs vind je nog wel eens dat soort spullen. Het is wel een elegant ding .Probleempje is dat de beugeltjes voor D-profiel buizen zijn gemaakt. Het zit niet helemaal lekker op de Archipel. Mogelijk los ik het nog op met wat lederen bandjes. Verbuigen van de klemmen is geen optie in dit geval.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Maarten Waarlé »

Er heeft zich een wonderlijke samenloop van omstandigheden voorgedaan.
Vandaag zag ik op marktplaats een hoge girder frame fiets staan en dacht dat het stuur wel erg overeen kwam met die van mijn Archipel damesfiets.
DSC09669.JPG
Ik ben er mede om die reden werk van gaan maken en kon redelijk snel de fiets ophalen in Arnhem.
De girder stond bij een fietsenspeciaalzaak Roelofs in de G.A, Nispenstraat.
Volgens de eigenaresse had de opa van de huidige eigenaar van de winkel de fiets gebouwd.
Ik neem nu aan dat de fiets door de betreffende rijwielhandelaar is gereviseerd en weer als nieuw is gemaakt want
bij aankomst daar werd onmiddellijk duidelijk dat het inderdaad om een Archipel rijwiel ging.
Balhoofdtransfer en framenummer op de bovenste balhoofdlug zijn onmiskenbaar Archipel.
DSC09659.JPG
DSC09658.JPG
Aan de spatborden, wielen en de biezen is te zien dat de fiets eens een flinke revisie heeft ondergaan.'
Mogelijk is dat het werk van de eerste winkeleigenaar geweest.

Ik ga overigens het verhaal nog eens goed verifiëren bij de verkoopster van de fiets
DSC09657.JPG
En inderdaad veel overeenkomsten met mijn damesfiets. Stuur inderdaad precies het zelfde en balhoofdstrop met parkeer wieltje ook uit de zelfde doos.
DSC09660.JPG
DSC09661.JPG
DSC09662.JPG
DSC09666.JPG
Lugs in het frame identiek en ook het verdere remsystem is nagenoeg het zelfde.
Kan niet missen .
Het frame is 30 inch hoog! 76cm .Ik kan er net op.
DSC09668.JPG
Ik had bij de heenweg de hoop dat een soort missing link zou zijn tussen de damesfiets uit 1913 en het iets latere girderframe van Landgoed Twickel.
Maar helaas , of juist interessant misschien , dit hoge girder frame zit dus wel dicht bij de damesfiets ( 5593 fietsen eerder) maar weer even ver van de fiets van Twickel qua uitvoering en gebruikte onderdelen.
Wel leuk ook om te zien .de Girder van landgoed Twickel is een echte met dubbele buisjes naar de liggende achtervork terwijl mijn nieuwe aanwinst helemaal geen buisjes naar achter heeft. Sommige girders hebben tenminste nog een enkele buis naar het spatbordmannetje.
Blijft natuurlijk wel een sterk frame met die extra buis en daar is het om te doen geweest voor zo`n 30 inch frame.

Bij thuiskomst lag Het Rijwiel op de mat met het artikel over Archipel.
Sterk toch.

Maarten
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Balhoofd »

Leuk! Goed gevonden. Mooi frame ook.

Groeten,
Arjan
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door ReinvB »

Wow, mooie fiets. En beide fietsen hebben eenzelfde uitstraling , alleen de voorvork van de herenfiets lijkt veel minder rank en meer robuust, ook de asgaten in die vork zijn afgeplat en niet gesoldeerd. Heb je het idee dat die vervangen kan zijn of zal voor een fiets met een grote en zwaardere berijder ook een meer heavy duty vork zijn gemonteerd ? Het heeft haast iets weg van een vork voor een dienstfiets.
Groeten , Rein
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, de voorvork is inderdaad wat zwaarder. Dat is voor zo`n hoge fiets met zware berijder niet per se verkeerd en ook waarschijnlijk een bewuste keuze van fietsenmaker Roelofs die de fiets moet hebben opgeknapt.
Maar de lak van de voorvork wijkt wat af van het frame en het voorwiel lijkt ook niet origineel.
Dus waarschijnlijk heeft er een meer op de damesfiets gelijkende vork in gezeten en is daar misschien breuk in gekomen of een ongeluk mee gebeurt.
Het bleek trouwens de overgroot vader van de huidige fietsenwinkeleigenaar te zijn geweest die het bedrijf in Arnhem heeft opgericht.
Dat was in 1924 en daarmee dus veel later dan het waarschijnlijke bouwjaar van de fiets.
Afgaande op het framenummers van de damesfiets en de girder van Twickel(in combinatie met het williams tandwielen van die fietsen) lijkt de hoge herenfiets van 1910 of 1911 te zijn. Ik heb nog geen tekentje op het tandwiel van de herenfiets gevonden.
Ik denk dat er voor 5593 fietsen bij Archipel wel meer dan een jaar overheen zal zijn gegaan.
De gelijkenis van onderdelen is wel groot dus heel veel jaren zullen het nu ook weer niet zitten tussen heren en dames fiets.


Groeten,
Maarten
Plaats reactie