Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha Col,

Ja ik geloof ook dat de jaren 30 Simplexfietsen over 4 gespaakte wielen hadden . Ik heb er een uit 48 (nog iets later dus) en die heeft ook spaak 13 voor en achter. Heel sterke wielen.
Ik weet niet of ze in de jaren 20 ook al dat wijde spaakpatroon hadden maar de Simplex herenfiets die op rijwielnet staat en die Maarten B ook al hier in deze draad liet zien heeft denk ik originele wielen. We zouden daar op de site nog eens kunnen nagaan of ze over 4 zijn gespaakt. Tijdens mijn restauratie destijds kan ik best een dergelijke spaakfout hebben gemaakt.

Dat de gaatjes waar de remstangen doorheen gaan groter zijn bij de latere modellen klopt inderdaad. En ook al zijn ze uitgesleten dan nog is dat te merken omdat de slijtage ovaal is
waardoor de zijkanten van het gat nog de originele maat hebben.
In een vroege past geen latere remstang.

Over het verkleinen van foto`s daar ben ik niet de juiste persoon om het je uit te leggen omdat ik zelf erg slecht met computers weet om te gaan.
Je kan natuurlijk je fototoestel zo in stellen dat er foto`s met minder pixels ontstaan maar wat ik altijd doe is bij een foto klikken op ''bewerken ,ordenen en delen'' boven in de linker hoek (als je dat hebt) en dan kom je in een programma waarin je ook de grote van je foto`s kan aanpassen.
Ik zit er vaak mee te klooien omdat ik ze toch zo groot mogelijk wil hebben. Regelmatig krijg ik dan het bericht dat ze toch te groot zijn (rood berichtje) en dan kan ik het nog weer een keer iets kleiner maken.

Er zijn er hier die het je veel beter kunnen uitleggen maar vaak is het ook een kwestie van proberen.
Gebruikersavatar
Coleine
Berichten: 186
Lid geworden op: 26 jul 2012, 02.39
Locatie: Haarlem

Re: Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Bericht door Coleine »

Ah hartelijk dank!

Kan ik eindelijk mijn Simplex frames uit de 20-er jaren laten zien. :D
Bijlagen
Van links naar rechts: Holland (Neo is jaren '30 heb ik me recent laten vertellen)-10640, Cycloïde-20620, Cycloide-2157*
Van links naar rechts: Holland (Neo is jaren '30 heb ik me recent laten vertellen)-10640, Cycloïde-20620, Cycloide-2157*
drie x Simplex ´20 2.jpg (112.01 KiB) 4768 keer bekeken
drie x Simplex ´20.jpg
drie x Simplex ´20.jpg (133.13 KiB) 4768 keer bekeken
Ik zoek Juncker rijwielen en onderdelen van vóór 1940; alles met leeuw en kroon er boven! Ruilen vind ik ook geen probleem :ugeek:
Gebruikersavatar
Coleine
Berichten: 186
Lid geworden op: 26 jul 2012, 02.39
Locatie: Haarlem

Re: Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Bericht door Coleine »

Hallo Maarten Waarlé,

Iets zei me dat jouw Simplex ook een lamphaak had met een rond gat. Maarten Bokslag heeft kunnen bevestigen dat dat niet klopt. Blijkbaar heb ik me vergist. Stel dat de typische Simplex lamphaak werd ingevoerd vanaf, voor het gemak, jouw Simplex (1922) Het framenummer van jouw fiets begint ook met 22 toch? Mijn Simplex (de look-alike van de jouwe begint met framenummer 20 en heeft een lamphaak met een rond gat, in precies dezelfde nikkelstaat als het stuur en schalen. Mijn oude dames Cycloïde heeft eveneens een lamphaak met een rond gaatje, zonder voorvork-kroon verdikking, maar wel een laagje nikkel (dus geen kapje) net als de jouwe en je look-alike, volg je hem nog? :P en bovendien een framenummer beginnend met 21!! Het zijn maar drie voorbeelden, maar het vermoeden wordt bij mij steeds donkerder(bruin) van kleur dat de eerste twee cijfers van het framenummer van Simplex fietsen in ieder geval tot 1922 staan voor het bouwjaar. Als de gaten in de nokjes op de vorken van mijn Simplexen nou dezelfde diameter hebben als die van jou dan durf ik in ieder geval mijn pink in het vuur te steken voor deze theorie. :o Of oordeel ik veel te vroeg en is het meer wishful thinking? (Is dit niet de periode dat Fongers besloot de eerste twee cijfers van hun framenummers ook te laten beginnen met de laatste twee cijfers van het bouwjaar) :idea:

Ik vind het echt rete spannend!! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Coleine op 6 sep 2017, 00.02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zoek Juncker rijwielen en onderdelen van vóór 1940; alles met leeuw en kroon er boven! Ruilen vind ik ook geen probleem :ugeek:
Gebruikersavatar
Coleine
Berichten: 186
Lid geworden op: 26 jul 2012, 02.39
Locatie: Haarlem

Re: Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Bericht door Coleine »

O nee Fongers begon daarmee in 1922 en nam het stokje misschien over van Simplex (indien mijn theorie klopt)
Ik zoek Juncker rijwielen en onderdelen van vóór 1940; alles met leeuw en kroon er boven! Ruilen vind ik ook geen probleem :ugeek:
Gebruikersavatar
Coleine
Berichten: 186
Lid geworden op: 26 jul 2012, 02.39
Locatie: Haarlem

Re: Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Bericht door Coleine »

Toevoeging:

Misschien begon me vanaf 1923, 1924 of 1925 met framenummer 10.000 (omwille van de 5 cijfers) en is het mogelijk om door te tellen tot 100.000 (in 1931 volgens 'het boekje') Als dat zou kloppen is er wel een schatting te maken van bouwjaren, maar dit is natuurlijk nogal een 'als-verhaal'.
Ik zoek Juncker rijwielen en onderdelen van vóór 1940; alles met leeuw en kroon er boven! Ruilen vind ik ook geen probleem :ugeek:
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Colin,
Het zou mooi zijn als het zo werkte bij Simplex. Dat van die Jaartallen vooraan.
Ik heb even moeten terugkijken maar mijn fiets begint met 21 wat natuurlijk ook kan. Het oorspronkelijke jaartal 22 is een beetje een schatting.

Waar ik dan mee zit is dat je bij een 5 cijferig nummer maar tot 999 fietsen kan komen in een bepaald jaar tenzij je doornummert naar 6 cijfers: 22 1450 bijvoorbeeld. Maar die ben ik nog niet tegen gekomen (wat nog niets zegt overigens).

Jou herenfiets van laten we zeggen 1920 is wel heel fraai zie ik weer. Je hebt ook een gesoldeerde bovenste staande vork bevestiging waar die bij mij fiets geknepen buis is. Duidelijk een leeftijds kenmerk waar het gaat om de cycloide uitvoering.
En de handvatten zijn denk ik origineel bij jouw fiets. Dat met die metalen delen er aan. Heel fraai.

Over de lamphaak, in catalogi van 1912, 1913 en verder staan steeds de Simplex lamphaken met groot venster afgebeeld.
Ergens voorin de catalogi als ze iets over het stuur willen uitleggen.
Heel duidelijk.
Ik durf over de lamphaak met rond gat niets te zeggen. Daar heb ik geen herkenning dat ik het ergens op heb zien zitten of zo.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Hoi Coleine, heb je ook foto's van het transportfiets frame? Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Johan overweg
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 nov 2018, 11.48
Contacteer:

Re: Datering vooroorlogse Simplex fietsen

Bericht door Johan overweg »

Maarten Waarlé schreef: 17 jul 2017, 17.46 Vandaag even tijd gehad om het merkje op het stuur te zoeken.
Ook hier een driehoekje met S (duidelijk deze keer).

merkteken S.jpg.

Waarschijnlijk een Simplex merkje of eventueel een tekentje van een leverancier van lugs en buizen, dat zou ook kunnen.

Boven op het stuur staat ook Simplex Amsterdam.
Bij mijn fiets een beetje ingeroest en onduidelijk.

Simplex Amsterdam.jpg

Groeten,
Maarten
Maarten, ik vond ook zo’n merkteken op ene stuur van een Simplex cycloïde uit 1936
Bijlagen
305D9C2E-EED2-4050-855D-143D2EE3A444.jpeg
Plaats reactie