Motoconfort
Motoconfort
Deels of topic .
Na dat ik een tijd geleden al mijn oude brommers en motoren heb verkocht kon ik het onlangs toch niet laten weer een motorfiets aan te schaffen een Motoconfort van 1928
De reden van verkoop was dat ik bij mijn huidige huis een erg klein schuurtje heb , waar twee fietsen , een werkbank en een kast mer onderdelen in kan .
De motor is dus naar de zolder verhuist , met de hulp van de buurman , wel eerst motorblok en versnellingsbak verwijderd .
Er moet nog een kenteken bij komen maar dan moet hij eerst worden bekeken waar bij ik moet bewijzen dat hij origineel is dmv een brochure uit die tijd en een aankoop bewijs .
Ik ben wel al bezig met het determineren van alle onderdelen , de achterrem is een snaarwiel maar de aandrijving is met ketting , dat snaarwiel zit met spaken aan de hielband velg vast die spaken zijn erg dun door de roest en daar maak ik nieuwe voor .
Het is te zien dat hij al een aantal eigenaren in Nederland heeft gehad want er is al druk aan gesleuteld , niet altijd ten goede .
Maar goed het is ook een project , ik loop nu regelmatig twee trappen op en af met onderdelen naar de schuur en weer terug , goed voor de conditie .
Motobecane en Motoconfort waren een en de zelfde fabriek later maakte ze de bekende Mobylette in Nederland gefabriceerd door Kaptein in Arnhem als Kaptein Mobylette .
Na dat ik een tijd geleden al mijn oude brommers en motoren heb verkocht kon ik het onlangs toch niet laten weer een motorfiets aan te schaffen een Motoconfort van 1928
De reden van verkoop was dat ik bij mijn huidige huis een erg klein schuurtje heb , waar twee fietsen , een werkbank en een kast mer onderdelen in kan .
De motor is dus naar de zolder verhuist , met de hulp van de buurman , wel eerst motorblok en versnellingsbak verwijderd .
Er moet nog een kenteken bij komen maar dan moet hij eerst worden bekeken waar bij ik moet bewijzen dat hij origineel is dmv een brochure uit die tijd en een aankoop bewijs .
Ik ben wel al bezig met het determineren van alle onderdelen , de achterrem is een snaarwiel maar de aandrijving is met ketting , dat snaarwiel zit met spaken aan de hielband velg vast die spaken zijn erg dun door de roest en daar maak ik nieuwe voor .
Het is te zien dat hij al een aantal eigenaren in Nederland heeft gehad want er is al druk aan gesleuteld , niet altijd ten goede .
Maar goed het is ook een project , ik loop nu regelmatig twee trappen op en af met onderdelen naar de schuur en weer terug , goed voor de conditie .
Motobecane en Motoconfort waren een en de zelfde fabriek later maakte ze de bekende Mobylette in Nederland gefabriceerd door Kaptein in Arnhem als Kaptein Mobylette .
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Motoconfort
Supergaaf ding Gerrit.
En nog zo mooi oud ook! Die tank met opschrift en de rest ook.
En nog zo mooi oud ook! Die tank met opschrift en de rest ook.
-
- Berichten: 744
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
- Locatie: Gazelle(g) Brabant
Re: Motoconfort
schitterend zeg wat een mooie moterfiets. (heb zelf ook een aantal oude bromfietsen blijft heerlijk om op te touren)
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 15 jan 2013, 10.49
- Locatie: provincie Groningen
Re: Motoconfort
Prachtig motorrijwiel.Ik ben zelf ook helemaal gek van Franse motorrijwielen en heb er diverse in de verzameling staan.
Mocht je een nieuwe rem poelie nodig hebben,ik maak deze sinds enkele jaren naar tekening of model,geen probleem.
Hans
Mocht je een nieuwe rem poelie nodig hebben,ik maak deze sinds enkele jaren naar tekening of model,geen probleem.
Hans
Re: Motoconfort
Ik laat hem zoals hij is , misschien her en der wat bij werken ,ik vind hem zoals hij is erg mooi net de juiste patina .Maarten Waarlé schreef: ↑6 mei 2021, 15.20 Supergaaf ding Gerrit.
En nog zo mooi oud ook! Die tank met opschrift en de rest ook.
Heb onderhand een plaat onder de magneet onsteking gemaakt zodat ik er weer een deksel bij kan maken .
Door dat er een verkeerde magneet onsteking op zit die wel een vonk geeft zaten de tandwielen niet in de juiste lijn .
Re: Motoconfort
Ik heb veel oude motoren en brommers in mijn museum gehad maar op brommers heb ik niet meer gereden nadat ik achttien werd .Elibert van Dalen schreef: ↑6 mei 2021, 15.41 schitterend zeg wat een mooie moterfiets. (heb zelf ook een aantal oude bromfietsen blijft heerlijk om op te touren)
Re: Motoconfort
Heb jij de walsen van Willem Pol overgenomen ?australman schreef: ↑6 mei 2021, 20.51 Prachtig motorrijwiel.Ik ben zelf ook helemaal gek van Franse motorrijwielen en heb er diverse in de verzameling staan.
Mocht je een nieuwe rem poelie nodig hebben,ik maak deze sinds enkele jaren naar tekening of model,geen probleem.
Hans
Als dat zo is stond er een artikel in Het MotorRijwiel over de snaarwielen die maakt .
Mijn rem poelie is is opvallend goede staat alleen de spaken zijn minder maar die heb ik onderhand al gemaakt .
Moet alleen het remblok nog bekijken of die nog te gebruiken is en daar eventueel wat anders voor ziekte vinden maar denk dat Bert Pol wel wat heeft .
Re: Motoconfort
Ik ontdekte van de week dat het duo zitje een mooi eigen gemaakt product is , een houten plank met een jutte zak een stuk kunstleer er overheen gespannen vast gezet met ijzerdraad
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 15 jan 2013, 10.49
- Locatie: provincie Groningen
Re: Motoconfort
Hoi,
Ja,inderdaad.Ik heb de spullen overgenomen van Simon Poelma,die ze weer had van Willem Pol.
Hans
Ja,inderdaad.Ik heb de spullen overgenomen van Simon Poelma,die ze weer had van Willem Pol.
Hans
Re: Motoconfort
Hoi Gerrit, wat leuk dat je er een creatieve manier op gevonden hebt om aan deze motorfiets de klussen. Ziet er mooi uit zeg. Ik kwam vroeger graag bij je museum kijken als ik bij mijn Beppe op bezoek was. Groetjes!
Fietst op een Wilhelmina Heeren Rijwiel (1950), Achielle Pastoorsfiets (2017) & Azor Pathracer (2024).