Spaaklengte Gazelle Kwikstep 22'' achterwiel voor Duomatic naaf?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
RobvanO
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 nov 2020, 14.28

Spaaklengte Gazelle Kwikstep 22'' achterwiel voor Duomatic naaf?

Bericht door RobvanO »

Ik heb een (oude) Gazelle Kwikstep deelfiets.
Nu wil ik in het achterwiel een Sachs Duomatic 2-versnellingsnaaf met terugtraprem monteren.
In het 22-inch RVS-achterwiel en de naaf is plaats voor 2 x 14 = 28 spaken.
De nieuwe naaf is iets groter dan de oude Sachs-naaf met alleen terugtraprem.
Er moeten dus andere spaken in.
- Wie weet wat de lengte van de spaken is die ik nodig heb?
- En, moet ik de spaken twee- of driemaal laten kruisen?
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Spaaklengte Gazelle Kwikstep 22'' achterwiel voor Duomatic naaf?

Bericht door rowejon »

Hi,
Gebruik een spaak calculator, bij voorbeeld

https://www.sapim.be/spoke-calculator

Voor een achterwiel zal ik 3 over kiezen
Gr
Jon
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Spaaklengte Gazelle Kwikstep 22'' achterwiel voor Duomatic naaf?

Bericht door m-gineering »

RobvanO schreef: 26 nov 2020, 09.23 Ik heb een (oude) Gazelle Kwikstep deelfiets.
Nu wil ik in het achterwiel een Sachs Duomatic 2-versnellingsnaaf met terugtraprem monteren.
In het 22-inch RVS-achterwiel en de naaf is plaats voor 2 x 14 = 28 spaken.
De nieuwe naaf is iets groter dan de oude Sachs-naaf met alleen terugtraprem.
Er moeten dus andere spaken in.
- Wie weet wat de lengte van de spaken is die ik nodig heb?
- En, moet ik de spaken twee- of driemaal laten kruisen?
28 spaken en een kleine velg? Dan zeker geen kruis 3 ;)
/Marten
RobvanO
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 nov 2020, 14.28

Re: Spaaklengte Gazelle Kwikstep 22'' achterwiel voor Duomatic naaf?

Bericht door RobvanO »

Dank voor de reacties!

Ik ben er inmiddels uit. En het wiel is inmiddels gespaakt.

Via de site: https://www.sapim.be/spaaklengteberekening
en met behulp van een goede schuifmaat ben ik tot een spaaklengte van 222 mm gekomen. Eigenlijk zou het 223 mm moeten zijn, maar er zijn kennelijk alleen spaken leverbaar met lengtes van 222 of 224.

Misschien helpt dit ook nog:
- Om de binnendiameter van de velg, met de oude naaf nog in het wiel, op te kunnen meten heb ik een metalen hulpconstructie moeten maken, want je kunt niet 'vlak' meten.
- Let wel op dat de gebruikte asmoeren van de Sachs Duomatic-naaf iets groter zijn dan van de standaard Sachs-naaf.
- De spaaklengte wordt gemeten van de binnenkant van de (haakse) kop tot het einde van de schroefdraad.
- Ik heb uiteindelijk RVS-spaken genomen, omdat de verzinkte stalen spaken even niet leverbaar waren. Verzinkte spaken schijnen wél iets sterker te zijn....

Samenvatting:
- 22 inch RVS-velg (Gazelle - Van Schothorst, 1mm dikte) met 28 gaten
- 28 nippels (dikte: 4mm, lengte 14mm = normale lengte)
- Sachs Duomatic naaf (28 gaten)
- Spaken kruisen tweemaal
- 28 spaken (14G 2 mm), lengte: 222mm


(prima geholpen bij Vlechtservice.nl in Utrecht-Overvecht, en het was handig dat ik in de buurt woon, kwartiertje fietsen)
kdenboer
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2021, 12.31

Re: Spaaklengte Gazelle Kwikstep 22'' achterwiel voor Duomatic naaf?

Bericht door kdenboer »

Goedemorgen,

Ik heb een vraag of de verlichting van de Gazelle Kwikstep 22 inch fiets.
De verlichtingsverbinding bij het deelbare gedeelte van het frame is defect.
De connector bij het achterste gedeelte, wat zorgt voor de verlichting naar het achterlicht, ontbreekt.
Kan iemand mij informatie, evt. met foto, informatie verschaffen hoe dit in originale staat er uit ziet.
Alvast heel erg bedankt.
Ik zie de reactie graag tegemoet.

M.vr.gr
Kees
RobvanO
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 nov 2020, 14.28

Re: Spaaklengte Gazelle Kwikstep 22'' achterwiel voor Duomatic naaf?

Bericht door RobvanO »

Ik heb twee Kwiksteps, met bij de eerste ook een defect koperen contact. Maar die in de tweede die is nog origineel. Ik ga hem proberen na te maken. Ik heb inmiddels een paar kleine koperen plaatjes (20mm x 20mm) met een dikte van 0,5mm. Dat moet lukken. Ik zal proberen dit weekend foto's te maken. Misschien kun je daar alvast mee verder. En dan de rest....
Zit de draad (vanaf de dynamo) nog wel in de framebuis?
En zit het rubberen blokje waar het koperen contact opgeschroefd zit nog op zijn plaats?
En is de draadverbinding naar achter nog verder goed? Ik heb die gereviseerd door een koperen houtschroef op maat te zagen, de kop af te ronden en verder de schroefdraad af te vijlen (ronddraaien in boormachine langs een metaalvijl), vervolgende de kern te doorboren en daarin de draad naar achteren vast te solderen....
Wordt vervolgd.
RobvanO
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 nov 2020, 14.28

Re: Spaaklengte Gazelle Kwikstep 22'' achterwiel voor Duomatic naaf?

Bericht door RobvanO »

Het heeft even geduurd, sorry, maar hier heb je misschien iets aan.

De electrische verbinding tussen het voor- en achtergedeelte bestaat uit twee delen.
Ik heb een paar kleine koperen plaatjes met een dikte van 0,5mm gekocht via AliExpess (ik heb er nog wel een paar).
Die heb ik op maat geknipt, er een gaatje in geboord en er een buiging in geklopt met een stift met ronde punt. Deze heb ik met draad van de dynamo vastgeschroefd op de rubberen 'plug' in de onderzijde van het koppelstuk.

De aansluiting in de 'trapasbuis' was iets moeilijker. Uiteindelijk heb ik een koperen schroef gebruikt waarin ik in de lengterichting vanaf de kop een klein gat heb geboord. Vervolgens heb ik de kop van de schroef in de kop van een boormachine rondgevijld. Daarna op lengte gezaagd (7mm??) en er een koperen draad naar het achterlicht in gesoldeerd.

Werkt perfect!
Hoop dat het je lukt.
Groet, Rob
Bijlagen
Knipsel.JPG
IMG_9051.jpg
IMG_9050.jpg
IMG_9049.jpg
IMG_9048.jpg
IMG_9047.jpg
IMG_9045.jpg
IMG_9043.jpg
RobvanO
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 nov 2020, 14.28

Re: Spaaklengte Gazelle Kwikstep 22'' achterwiel voor Duomatic naaf?

Bericht door RobvanO »

Verrassing: zelfde spaaklengte voor Duomatic-naaf als gewone terugtrapnaaf.

Nog even over die spaaklengte voor een Sachs Duomatic naaf (wiel 22 inch, 28 spaken):

Het bijzondere wil het geval: ondanks het feit dat de Duomatic-naaf een iets grotere diameter heeft dan de standaard Sachs terugtraprem, kun je toch gewoon dezelfde spaken gebruiken: 22,2mm. Al dat gemeet en gereken (https://www.sapim.be/spaaklengteberekening) is dus niet nodig.
Plaats reactie