Batavus wiegeframe

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
theodorus
Berichten: 391
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Batavus wiegeframe

Bericht door theodorus »

Er zijn tot nu toe 2 exemplaren bekent.
toevallig hebben de eigenaren de zelfde voornaam . Theo
In een jaar tijd is er in ieder geval een verschil , de naam.
De een, hier op de foto heeft de naam. Empo . club Superbe
De ander is van een ander jaar en heeft de naam. Empo club Superluxe.
De frame,s zijn in ieder geval gelijk
peterbakker
Berichten: 472
Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05

Re: Batavus wiegeframe

Bericht door peterbakker »

Als gevolg van de Batavus vond ik de volgende fietsen . Batavus met achternaaf torpedo 38 . En Burgers met een Zweigang uit 52. Zelfde idee qua model . Heeft lang buiten gestaan maar is toch enkele jaren terug gered .
Bijlagen
20201020_144344_copy_1548x1161.jpg
20201022_112003_copy_2064x1548.jpg
TheodK
Berichten: 407
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Batavus wiegeframe

Bericht door TheodK »

Die Burgers is het model dat Burgers uiteindelijk in productie heeft genomen. met de gewone framebuis van trapas naar balhoofd. Goed om te zien dat er nu één is opgedoken.
Dit model is heel zeldzaam. Ik ken er tot nu toe twee. Eén is door een clublid verkocht naar Indonesië en de andere stond een keer op markplaats, maar was net voor mijn neus verkocht. ik weet niet aan wie (wellicht ook naar Indonesië). In Nederland ken ik er tot nu toe dus geen één.
Wel jammer dat deze fiets zo lang buiten heeft gestaan. En dat de lak daardoor erg is aangetast. Maar zo te zien is hij nog wel origineel . Ook met het verende stuur dat Burgers toen op dit model zette.


groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
peterbakker
Berichten: 472
Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05

Re: Batavus wiegeframe

Bericht door peterbakker »

Hoi Theo. Het is niet mijn intentie om deze Nederland te laten verlaten . Als ik er ooit afstand van doe dan weet ik er wel liefhebbers voor 😉!
Gebruikersavatar
cymota
Berichten: 43
Lid geworden op: 15 dec 2012, 18.46

Re: Batavus wiegeframe

Bericht door cymota »

Dit artikel geeft aan dat de Batavus Suoer Sport al in 1940 kort in productie is geweest en vervolgens in 1947 opnieuw is geïntroduceerd (wat overeenkomt met wat Theo hier schrijft: https://www.oudefiets.nl/phpbb3/viewtop ... 724#p40724)
Nieuwsblad van Friesland : Hepkema's courant 23-06-1947
ddd_010733170_mpeg21_p002_image.jpg
ddd_010733170_mpeg21_p002_image.jpg (39.67 KiB) 2926 keer bekeken
Beau-Velo
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Batavus wiegeframe

Bericht door Beau-Velo »

Als liefhebber van bijzondere frames heb ik een aantal jaar geleden een Batavus supersport frame gekocht. Alleen een frame met trapas slecht in de lak. Deze Wes origineel mat(50s) blauw metallic.
Na een aantal jaar rijpen op zolder heb ik me bedacht er een klassieke racer van te maken. In brandweer rood zodat het ronde frame mooi tot zijn recht komt. Inspiratie was een major taylor race stuur wat net zo mooi rond is. De voorvork is één van Humber geworden vanwege zijn dubbele dunne buisjes.
Ondanks dit een redelijk zeldzame fiets is. Heb ik besloten van het originele pad af te wijken. En hem op een bijzondere manier een nieuw leven te geven. Harte it or love it!
Ter inspiratie een foto. Peter succes met de restauratie.
Groeten Martijn.
AC34D730-BE6A-44EF-AA3E-7179A074ECF7.jpeg
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Batavus wiegeframe

Bericht door rowejon »

Hi,
Het valt mij nu op, je kan dit frame eigenlijk vergelijken met de Sparta "frame uit een stuk". Heeft het ook hetzelfde zwakte, namelijk de lasverbinding tussen de trapas & de frame?
Gr
Jon
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Batavus wiegeframe

Bericht door Bandenplakker »

@Jon: Het grootste verschil met de genoemde Sparta is dat bij dit frame de trapas-bracket aan de bovenkant van de framebuis zit.
Daarmee kunnen de trapkrachten (naar beneden) veel beter worden opgevangen.

De beruchte Sparta's hadden als gebrek dat de bracket door hun constructiewijze losscheurde van de framebuis.
Plaats reactie