vooroorlogs kettingwiel

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
fietser
Berichten: 815
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

vooroorlogs kettingwiel

Bericht door fietser »

Ik heb een jaren dertig omafiets van een grossiersmerk waar dit kettingwiel in zit:
kettingwiel.jpg
kettingwiel.jpg (39.13 KiB) 3939 keer bekeken
Ik herinner me dat ik dit al vaker op vooroorlogse fietsen heb gezien, maar niet speciaal bij één merk. Het intrigeert mij door wie het gemaakt kan zijn en op welke fietsmerken het eigenlijk zit/hoort. Een merk kan ik er niet op vinden. Ik heb het vermoeden dat het misschien bij een Engelse onderdelenfabrikant vandaan komt. Een korte zoektocht op internet leverde niets op.

Is er iemand die ook zo'n kettingwiel op een fiets heeft of gezien heeft? Merk en bouwjaar? Misschien krijgen we met een aantal reacties een duidelijker beeld.
Laatst gewijzigd door fietser op 20 jun 2012, 18.30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: vooroorlogs kettingwiel

Bericht door Eysfan »

Op mijn Eysink herenfiets van 1934 zit er ook zo een, maar dan 48-tands.

Groeten,
Sjoerd
Bijlagen
Eysink 1934 kettingwiel.jpg
Eysink 1934 kettingwiel.jpg (256.54 KiB) 3936 keer bekeken
fietser
Berichten: 815
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: vooroorlogs kettingwiel

Bericht door fietser »

Op mijn Eysink herenfiets van 1934 zit er ook zo een, maar dan 48-tands.
... en daar staat zelfs "EYSINK" op, zie ik in de vergroting. Toch kan het niet door Eysink gemaakt zijn, tenzij het een soort algemeen patroon was dat door meerdere fabrikanten gemaakt werd. Ik heb dit kettingwiel bij enkele merkfietsen gezien (nooit twee keer), maar ook bij een aantal fietsen van onduidelijke afkomst. De enige gezamenlijke noemer, voor zover ik het kan zien, is dat het fietsen van rond de jaren '30 betreft.
Plaats reactie