La Francaise Diamant 1940

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
wimhermans
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09.15

Re: La Francaise Diamant 1940

Bericht door wimhermans »

Hi, hoe zat dat dan met die fietsbelasting in Belgie< hadden alle fieten van begin 1900 tot ca mid 1985 zo een nok?
wimhermans
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09.15

Re: La Francaise Diamant 1940

Bericht door wimhermans »

die wielen zijn twe verschillende wielen en ook verschillende maten maar wel bedankt voor de tip en het meedenken.

groet wim hermans
Cyclissimo
Berichten: 578
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: La Francaise Diamant 1940

Bericht door Cyclissimo »

Hij blijft me toch intrigeren, deze fiets...
Ik ben nog even aan het zoeken geweest, maar ik heb geen aanknopingspunten gevonden bij andere fietsen van La Francaise. Gelugde racefietsen kom je tegen tot ongeveer 1930. Het framenummer is alleen veel te kort voor een la Francaise. Is er nog een ander framenummer te vinden? bijv. onder de bracket? Het balhoofdstel kom je dan wel weer veel tegen op fietsen van Alcyon uit de jaren 30...

Daarnaast heb ik inmiddels ook gevonden dat Alcyon inderdaad fietsen bouwde in Doornik, België. Dus wie weet ook als La Francaise?! Ook kwam ik deze fiets tegen die La Francaise linkt aan Cyrille Vanhauwaert... ( http://oude-fietsen-filip.blogspot.com/ ... -1927.html )

De bracketmaat zou net BSC kunnen zijn (als het de cup is die je hebt gemeten); 1,37 inch. Frans zou hij 35 mm moeten zijn. Zou je de stuurpen eens op kunnen meten of het 22 mm is of 22.2?

Ook zou het nog interessant zijn om de voorvork te demonteren om te kijken of er een merk van de buizen staat ingeslagen in de vorkschacht. Ook de trapas zou een inslag kunnen hebben van Diamant.
wimhermans
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09.15

Re: La Francaise Diamant 1940

Bericht door wimhermans »

dank je wel voor alle tijd en kennis. Het blijft mij ook boeien. Interessant verhaal over Cyrille Vanhauwaert

de trapas is voorzien van de inslag Diamant.

De titan stuurpen is 22,2 mm.
Bracket cup buitenkant draad is 34,5mm
de bracket bus is 68 mm

groet Wim Hermans
Marc VDW
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jun 2021, 22.56

Re: La Francaise Diamant 1940

Bericht door Marc VDW »

Dag Wim,
Ik ben nu pas geregistreerd op dit forum en zie jouw berichten/interesse in onderdelen voor jouw La Francaise Diamant, sorry dat ik zo laat reageer.

Onlangs heb ik een La Francaise Diamant fiets gestript voor onderdelen; moet welzeggen dat het eerder een soort city-bike is met een origineel koersstuur er op.

Ik heb het frame (met stuurpen en garde-boues er nog op) hier nog staan. Ook volgende onderdelen heb ik nog:
Set onderstuurse remhendels voor Mafac Raid middenoptrek velgremmen
Set Mafac Raid middenoptrek velgremmen
set metalen retro pedalen (steeksleutel 17)
Solida crankstel (50-40) met trapas, lagers en dichtingen
Koersstuur (41cm breedte)
Simplex 2-speed (50-40) voorderailleur
Simplex set buiscommandeurs met bevestigingsclip (2x5 speed)
Retro zwart koerszadel met Mafac spanbout

Mocht je interesse hebben in 1 of meerdere van deze, geef gerust een seintje he.
Met vriendelijke groet,
Marc
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: La Francaise Diamant 1940

Bericht door marco verbaant »

wimhermans schreef: 2 jun 2020, 12.54 Hi, hoe zat dat dan met die fietsbelasting in Belgie< hadden alle fieten van begin 1900 tot ca mid 1985 zo een nok?
Zie mijn eerder blog: https://haagsehangoren.wordpress.com/20 ... ksplaatje/
Marc VDW
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jun 2021, 22.56

Re: La Francaise Diamant 1940

Bericht door Marc VDW »

Dag Wim,
Ik ben nu pas geregistreerd op dit forum en zie jouw berichten/interesse in onderdelen voor jouw La Francaise Diamant, sorry dat ik zo laat reageer.

Onlangs heb ik een La Francaise Diamant fiets gestript voor onderdelen; moet welzeggen dat het eerder een soort city-bike is met een origineel koersstuur er op.

Ik heb het frame (met stuurpen en garde-boues er nog op) hier nog staan. Ook volgende onderdelen heb ik nog:
Set onderstuurse remhendels voor Mafac Raid middenoptrek velgremmen
Set Mafac Raid middenoptrek velgremmen
set metalen retro pedalen (steeksleutel 17)
Solida crankstel (50-40) met trapas, lagers en dichtingen
Koersstuur (41cm breedte)
Simplex 2-speed (50-40) voorderailleur
Simplex set buiscommandeurs met bevestigingsclip (2x5 speed)
Retro zwart koerszadel met Mafac spanbout

Mocht je interesse hebben in 1 of meerdere van deze, geef gerust een seintje he.
Met vriendelijke groet,
Marc
Plaats reactie