Oude tandem - merk en bouwjaar onbekend

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
CP5432
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mar 2020, 12.17

Re: Oude tandem - merk en bouwjaar onbekend

Bericht door CP5432 »

Beste Dirk,

De gelijkenis met uw tandem is inderdaad treffend. Er zijn veel overeenkomsten, zoals de hoeken en buizenconfiguratie van het frame, de wielmaten en de rechtslopende kettingen. Wel meen ik tevens enkele genuanceerde verschillen te zien. Ongetwijfeld betreft het ook een antiek exemplaar. In elk geval heeft de tandem een originele geschiedenis, toch een bijzondere gift om al twaalfjarige te mogen ontvangen! Heeft de tandem altijd deze kleur gehad?

Het balhoofdplaatje met 'deposé' duidt er waarschijnlijk op dat het merk geregistreerd is. Ik heb in het Nederlands ook wel 'gedeponeerd' of 'ged.' op balhoofdplaatjes onder het merk zien staan. Mijn tandem heeft in elk geval geen balhoofdplaatje en beschikte vermoedelijk over logo's op het frame en achterspatbord. Die zijn als gevolg van - weinig subtiel - overlakken door een vorige eigenaar (en de roest die daar weer onder vandaan komt :)) niet meer te achterhalen.

Mijn tandem is niettemin als Kestein geïdentificeerd o.a. vanwege de afhangende schouders van het kroonstuk (voorvork). Ik kan op de foto's niet goed zien of uw tandem dit ook heeft. Uniek voor Kestein is voorts de bevestiging van de achtervork; het gaat om een D-profiel achtervork die bij de zadellug niet geklemd is, maar met een gesoldeerde pen aan de zadellug is bevestigd. Een zwierige 3 in het framenummer is naar verluidt ook een kenmerk voor Kestein.

Op de foto's kan ik de achtervorkbevestiging aan de zadellug van uw tandem niet precies ontwaren. Wel lijkt de eerste lug boven de achterste trapas enkele centimeters lager gemonteerd dan op mijn tandem. Ook loopt er een nog een extra framebuis naar de achteras, die mijn tandem niet heeft. Mogelijk zijn gedeeltelijk dezelfde lugs gebruikt (van Brampton?), doch gezien de verschillen vermoed ik dat het om twee verschillende samenstellingen c.q. merken gaat. De aanduiding 'deposé' op het balhoofd geeft mij een vaag vermoeden dat het geen import uit Holland, maar toch een origineel Belgisch product is.

Groet,

Constantijn

P.S. Onderhand zijn in dit topic zo al heel wat unieke tandems de revue gepasseerd!
fietshobbyist
Berichten: 639
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Oude tandem - merk en bouwjaar onbekend

Bericht door fietshobbyist »

Goedendag Oude-Fietsers,

Op de avond van de fietstocht bij Het Bussloo, bracht ik een bezoek aan Hein uit Okkenbroek, om zijn recent verworven Eysink tandem eens aanschouwen. Toen bleek dat hij zich na die aanwinst alwéér een tandem had aangehaald, één in onderdelen.
Oerdijk Okkenbroek, Tandem onbekend, WtC 2023 (1) S.jpg
Tandemframe merk en bouwjaar onbekend in de smederij in Okkenbroek. Het valt op dat er een dikke liggende framebuis aan zit.
Oerdijk Okkenbroek, Tandem onbekend, WtC 2023 (2) S.jpg
Waar dienen die gaatjes voor? Voor smeernippels?
Oerdijk Okkenbroek, Tandem onbekend, WtC 2023 (3) S.jpg
Het achterste stuur, ogenschijnlijk van na 1945.
-
Zo zijn we in dit topic beland en fietser 's rijwiel.net laat enkele jaren 1930 tandems zien en daar blijkt dat Hein 's frame sterk lijkt op een Magneet uit 1936:
Magneet 1936 - achterste parallelbuizen iets verder uit elkaar.jpg
Er is ten minste één verschil te zien: de achterste parallelbuizen zitten bij Hein 's frame dichter op elkaar, maar wellicht is dat slechts een kwestie van verschil in framehoogte - als tandembouwers daar al aan deden?
Hein is erg benieuwd naar het merk, dus ja, het zou wellicht een Magneet kunnen zijn.

Overigens, de rest van de onderdelen liggen op de zolder boven de smederij. Met de toegang daartoe - zie de foto van het frame - is Hein wel vertrouwd, maar uw correspondent/fotograaf slechts tot met zijn hoofd tot net boven die vloer ... :roll:

Groet,
Werner
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 30 okt 2023, 14.18, 1 keer totaal gewijzigd.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Oude tandem - merk en bouwjaar onbekend

Bericht door fietser »

Het lijkt wel heel sterk op een Magneet. Met een foto van het framenummer is daar definitief uitsluitsel over te geven, inclusief een redelijke schatting van het bouwjaar.

Groeten,
fietser
fietshobbyist
Berichten: 639
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Oude tandem - merk en bouwjaar onbekend

Bericht door fietshobbyist »

fietser schreef: 29 okt 2023, 13.43 ... een foto van het framenummer ...
Een foto heb ik er (nog?) niet van, maar volgens Hein is het enige dat op het frame is te vinden: XZ 00
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Oude tandem - merk en bouwjaar onbekend

Bericht door fietser »

Ik ben wel benieuwd op welke plek dan XZ 00 staat. Het echte framenummer staat hoogstwaarschijnlijk links op de zadellug van de achterste berijder.
Plaats reactie