Voor welke afstand zou je een Strida vouwfiets pakken?

Voor alle off-topic zaken.
Lutz_NL
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 dec 2016, 14.37
Locatie: Hazerswoude-Dorp

Re: Voor welke afstand zou je een Strida vouwfiets pakken?

Bericht door Lutz_NL »

Al 2,5 jaar wordt ik door een pees blessure geplaagd, waardoor ik nu tussen de 20 en 40km fiets op een stadfiets met Rohloff naaf. In mijn eigen auto past alleen een vouwfiets. Het boodschappenkarretje van mijn vrouw heeft een trekhaak, maar ik heb nog geen fietsendrager gekocht. Het idee is een stukje rijden, en dan fietsen. En dan weer terug rijden.

Van de grote wielen fietsen dacht ik aan een Dahon Espresso of Tern Joe, en dan was er nog als buitenbeest een Montague fiets.

Bij de droomfietsen zitten een Moulton, dat is een beetje boven mijn budget, of Tern Verge of Tern Eclipse.Dahon maakte ooit Ios, maar dat is niet nieuw in doos te koop.
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Voor welke afstand zou je een Strida vouwfiets pakken?

Bericht door Bandenplakker »

Er is nog een bijzondere eigenschap (die ik nog niet genoemd heb gezien) van de meeste vouwfietsen: het stuurgedrag.
Vanwege het compromis tbv de vouwbaarheid is het balhoofd vaak steiler/verticaler dan bij een gewone fiets en daardoor sturen ze 'zenuwachtiger', dwz op een kleine stuuruitslag reageert een vouwfiets sneller. Je moet er even aan wennen - als je dat er voor over hebt.

Dirk
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Voor welke afstand zou je een Strida vouwfiets pakken?

Bericht door m-gineering »

Bandenplakker schreef: 16 jul 2021, 11.05 Er is nog een bijzondere eigenschap (die ik nog niet genoemd heb gezien) van de meeste vouwfietsen: het stuurgedrag.
Vanwege het compromis tbv de vouwbaarheid is het balhoofd vaak steiler/verticaler dan bij een gewone fiets en daardoor sturen ze 'zenuwachtiger',
De balhoofdshoek en sprong hoeft het probleem niet te zijn, hoewel ' we doen het altijd zo' natuurlijk vaak wel een probleem is ;). De kleine wieldiameter met weing vliegwieleffect en de vorm van de bandafdruk op de weg door de kleine straal (breder maar korter) maakt wel uit. En hoe kleiner het wiel des te beter past het in kuilen en hoe meer moeite heeft het met langsrichels en andere hobbels
/Marten
Plaats reactie