Gazelle herenfiets 1942?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Gazelle herenfiets 1942?

Bericht door rowejon »

Hi,
Ik heb een opgereden Gazelle van eind jaren 40. De wielen zijn niet origineel & wil ik bewaren. Spatborden origineel & mag weg. Stuur is Gazelle & van het juiste model, maar niet origineel, & mag weg. De fiets heb ik gratis gekregen, dus de onderdelen mag gratis weg. Ik woon in Zwolle & zal het leuk vinden om langs te komen om je project te bezichten.
Gr
Jon
Robin Visser
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jan 2021, 22.24
Locatie: Den Bosch

Re: Gazelle herenfiets 1942?

Bericht door Robin Visser »

reflectoren kwamen sowieso pas eind jaren 70, als mijn herinnering nog scherp is....
ErikVm
Berichten: 6
Lid geworden op: 3 jul 2017, 22.41
Locatie: Apeldoorn

Re: Gazelle herenfiets 1942?

Bericht door ErikVm »

Dank voor de reacties allemaal.

Inmiddels is mijn bericht uitgegroeid tot iets meer dan een zoektocht naar het bouwjaar, excuus daarvoor. Wanneer het beter is om een deel van de inhoud te verplaatsen naar een ander deel van het forum dan hoor ik het graag!

Historisch gezien is het natuurlijk het mooiste om de fiets naar oorspronkelijke staat terug te brengen. Dus met zoveel mogelijke originele onderdelen van het juiste bouwjaar. Maar of dit met dit frame (basis) realistisch is (ook financieel) weet ik nog niet. Ik hoop dat de kennis hier op het forum mij daarbij kan helpen.

Voor mij is het eerst zaak om te bepalen of het frame en de vork goed genoeg zijn om op verder te bouwen, ongeacht de te maken keuzes voor het eindplaatje van de fiets.
- Het bijna doorgeroeste deel in de liggende achtervork moet op de een of andere manier 'geregeld' worden.
- De gaatjes in de lugs voor de interne kabelgeleiding wil ik dichtzetten.
- Bovenstaande en de algehele staat van de lak vragen om een volledig nieuwe coating van het frame. Te veel verschillende lagen, bladderende lak en roest onder de lak. Eerst kaal maken en dan weer opbouwen met nieuwe laklagen dus. Exacte samenstelling van de lagen nader te bepalen...! Ik las al het een en ander over Epifanes lak.

Een paar vragen voor nu:
- Het bijna doorgeroeste deel van de liggende achtervork; hoe zouden jullie dat aanpakken bij een restauratieproject? Verroest gedeelte uitnemen en vervangen? Of roest zoveel mogelijk weg borstelen en dan vullen met een vulmiddel? Of iets anders?
- Het dichtzetten van de gaatjes in de lugs; hoe dit aan te pakken? Ook hier, dichtlassen of vullen met een vulmiddel? Of een andere manier?
- De trapas van Bayliss Wiley; is dit een origineel onderdeel of is deze later ter vervanging van het origineel gemonteerd?
- De voorvork, is deze origineel of er later in gezet? Het afdekkapje op de vorkkroon herken ik niet als een exemplaar van Gazelle...

@Rowejon;
Van de wielen heb ik nog geen foto’s gemaakt, dit zal ik nog eens doen. De roest op de velgen en spaken is naar mijn beoordeling best hevig. En de ‘deuken’ zitten in de velgrand waar de band op aansluit waardoor een rond wiel maken niet meer zal gaan. Waarschijnlijk heb ik minder kennis van het herstel van dit soort zaken dan velen hier maar iets zegt mij dat de velgen en spaken geen tweede leven gaan krijgen.

Dank voor je aanbod voor de onderdelen, wordt zeer gewaardeerd! Het lijkt me goed om te onderzoeken of het frame het nog waard is om te gaan restaureren en dan een plan te maken. Een keer afspreken kan altijd. Ik werk onder de rook van Zwolle, dat maakt het mogelijk nog wat makkelijker!

Groet,

Erik
ErikVm
Berichten: 6
Lid geworden op: 3 jul 2017, 22.41
Locatie: Apeldoorn

Re: Gazelle herenfiets 1942?

Bericht door ErikVm »

Dag allen,

Hieronder nog even de vragen van mij geknipt uit het voorgaande bericht. Ik zou zeker geholpen zijn met wat ideeën en antwoorden. Alvast bedankt!

Een paar vragen voor nu:
- Het bijna doorgeroeste deel van de liggende achtervork; hoe zouden jullie dat aanpakken bij een restauratieproject? Verroest gedeelte uitnemen en vervangen? Of roest zoveel mogelijk weg borstelen en dan vullen met een vulmiddel? Of iets anders?
- Het dichtzetten van de gaatjes in de lugs; hoe dit aan te pakken? Ook hier, dichtlassen of vullen met een vulmiddel? Of een andere manier?
- De trapas van Bayliss Wiley; is dit een origineel onderdeel of is deze later ter vervanging van het origineel gemonteerd?
- De voorvork, is deze origineel of er later in gezet? Het afdekkapje op de vorkkroon herken ik niet als een exemplaar van Gazelle...

Groet,

Erik
Plaats reactie