Gespot op Marktplaats!
-
Re: Gespot op Marktplaats!
Onderstaande union transport fiets met lettertandwiel stondt enige tijd geleden op marktplaats.
Uit nieuwsgierigheid heb ik contact opgenomen met de verkoper met de vraag of hij meer foto's van de fiets had.
Aangezien ik totaal geen kijk heb op transport fietsen ga ik de fiets zelf niet kopen. Misschien interessant voor 1 van de mannen die er wel in thuis zijn?
Uit nieuwsgierigheid heb ik contact opgenomen met de verkoper met de vraag of hij meer foto's van de fiets had.
Aangezien ik totaal geen kijk heb op transport fietsen ga ik de fiets zelf niet kopen. Misschien interessant voor 1 van de mannen die er wel in thuis zijn?
- Jeroen Zuiderwijk
Dat is geen transportfiets: mist een buis. Gewoon een toerfiets met transport voordrager erop gemonteerd.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
als er nog een goede bruikbare crank op zit wil ik hem wel over nemen maar denk dat die ook van stadsfiets is
antieke transportfietsen
- fietshobbyist
Is dat wel zo? Ik pareer nu wel één van de grootste liefhebbers/kenners - althans, op dit forum, maar er zitten op deze fiets toch van die lompe brede transportfiets spatborden en het frame en de voorvork zijn daar zo te zien ook naar?Jeroen Zuiderwijk schreef: ↑26 jul 2021, 20.24 Dat is geen transportfiets: mist een buis. Gewoon een toerfiets met transport voordrager erop gemonteerd.
Moet een transportfiets per definitie die twee buizen hebben? Waren er in den beginne dan geen transportfietsen met maar één buis?
Er is bij mij een vage herinnering dat ik wel eens zoiets 'voorbij' heb zien komen, misschien alleen dat er zo iets een keer in documentatie stond.
- Jeroen Zuiderwijk
Dit zijn behoorlijk smalle spatborden, zelfs voor een toerfiets. Bij transportfietsen waren die 70mm breed of breder, en dit lijkt meer 50mm. De enige fabrikant die transportfietsen heeft verkocht met enkele bovenbuis is Fongers in de jaren '20, en Eysink (maar dan wel een aparte frame constructie). Verder zijn Nederlandse transportfietsen sinds het begin van de vorige eeuw uitgerust met dubbele bovenbuis. Union transportfietsen zijn bekend uit foldermateriaal vanaf 1912, en vanaf het begin ook met dubbele bovenbuis. Een optie is nog dat het een dienstfiets is. Dat is een tussenvorm tussen toer- en transportfiets, vaak met enkele bovenbuis, maar wel versterkte voorvork. Ik ben alleen nog nooit een Union dienstfiets in foldermateriaal tegengekomen.Werner schreef: ↑26 jul 2021, 22.32Is dat wel zo? Ik pareer nu wel één van de grootste liefhebbers/kenners - althans, op dit forum, maar er zitten op deze fiets toch van die lompe brede transportfiets spatborden en het frame en de voorvork zijn daar zo te zien ook naar?Jeroen Zuiderwijk schreef: ↑26 jul 2021, 20.24 Dat is geen transportfiets: mist een buis. Gewoon een toerfiets met transport voordrager erop gemonteerd.
Moet een transportfiets per definitie die twee buizen hebben? Waren er in den beginne dan geen transportfietsen met maar één buis?
Er is bij mij een vage herinnering dat ik wel eens zoiets 'voorbij' heb zien komen, misschien alleen dat er zo iets een keer in documentatie stond.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
toch denk ik dat het een dienstfiets is ; vork , rek stuur zadel zijn wel veel onderdelen van een transportfiets voor op een toerfiets
-
Iemand nog een winterproject (of vijf winters)?
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
- Hans van de Stouwe
Het frame is passend voor de brede spatborden dit is dus een dienstfiets en door het rek erop gebruikt als transportfiets en zeer de moeite waard om uit te zoeken welk merk.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Hans van de Stouwe