Gazelle stuur zit vast en afstellen Gazelle naaf

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Gazelle stuur zit vast en afstellen Gazelle naaf

Bericht door Fongers1952 »

Ik heb toch al de nodige sleutelervaring maar nu wil ik graag jullie advies inzake het volgende

-ik probeerde het stuur op mijn Gazelle fiets wat lager te zetten, ik vond het net te hoog staan en had ook het idee dat de stuurpen niet ver genoeg in het balhoofd zat. (gevaarlijk) Nou heb ik van mijn leven al heel wat sturen versteld maar eens komt de keer dat het niet lukt.
Eerst de expanderbout los gedraaid en vervolgens met de hamer en een stukje hout er tussen een paar flinke meppen gegeven. Je kan hem een klein eindje naar beneden slaan maar niet zo ver dat de expanderkogel er beneden uitschiet. Met moeite kan ik het stuur dan heen en weer draaien maar niet omhoog/omlaag. En geloof me, ik heb er rake klappen op uitgedeeld. Toen dit niet hielp heb ik er ook veel kruipolie in gespoten. (door het gat waar de expanderbout normaal zit) Een week laten inwerken en weer geprobeerd. Niets!!! Harder durf ik niet te slaan want het is een prachtfiets verder. Ik wil hem niet kapot slaan
De boel heet stoken wil ik niet, bang dat de lak beschadigd raakt. Weet iemand raad?

-dan de versnelling, deze fiets heeft de Gazelle versnellingsnaaf zoals toegepast in de jaren 50 en 60. Hij staat in de hoogste versnelling. Het handvat verdraaien levert niets op, je ziet het schakelkettingje niet bewegen. De kabel in het stuur zit niet los. Nou heb ik veel ervaring met S/A maar niet met dit systeem. Ik vind de handleiding op het forum niet erg duidelijk, daarom durf ik de boel niet los te maken aan het stuur bang dat ik nooit meer in mekaar krijg. Bovendien, als er onderdelen stuk zijn, waar vind je die nog? Heeft iemand ervaring met het repareren van dit schakel handvat? Dank
Bijlagen
DSC00084.JPG
DSC00083.JPG
DSC00081.JPG
DSC00080.JPG
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Gazelle stuur zit vast en afstellen Gazelle naaf

Bericht door m-gineering »

Fongers1952 schreef: 21 jul 2021, 16.39 Ik heb toch al de nodige sleutelervaring maar nu wil ik graag jullie advies inzake het volgende

-ik probeerde het stuur op mijn Gazelle fiets wat lager te zetten, ik vond het net te hoog staan en had ook het idee dat de stuurpen niet ver genoeg in het balhoofd zat. (gevaarlijk) Nou heb ik van mijn leven al heel wat sturen versteld maar eens komt de keer dat het niet lukt.
Eerst de expanderbout los gedraaid en vervolgens met de hamer en een stukje hout er tussen een paar flinke meppen gegeven. (door het gat waar de expanderbout normaal zit) Een week laten inwerken en weer geprobeerd. Niets!!! Harder d Je kan hem een klein eindje naar beneden slaan maar niet zo ver dat de expanderkogel er beneden uitschiet. Met moeite kan ik het stuur dan heen en weer draaien maar niet omhoog/omlaag. En geloof me, ik heb er rake klappen op uitgedeeld.

Slaan is een totaal zinloze actie. Duw op een gummetje en het wordt lager en breder. Sla op een vastzittende stuurpen en die zet ook uit terwijl dat juist je probleem was. Omhoog heb je een kans maar ook kans dat je de boel stuk maakt.

Als de stuurpen wil draaien in de vork zit die niet meer vast. De balhoofdmoer losdraaien wil nog wel eens helpen, verder zoveel mogelijk olie in de spleet zien te werken en dan draaien en tegelijk trekken. Dat gaat het beste als een onderdeel vaste wereld is, dus of het stuur of de vorkkroon in een bankschroef klemmen.
Als de binnenbalhoofdbuis onderaan een versterking heeft kan de expanderconus er niet uitvallen
/Marten
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle stuur zit vast en afstellen Gazelle naaf

Bericht door Fongers1952 »

m-gineering schreef: 21 jul 2021, 17.30
Fongers1952 schreef: 21 jul 2021, 16.39 Ik heb toch al de nodige sleutelervaring maar nu wil ik graag jullie advies inzake het volgende

-ik probeerde het stuur op mijn Gazelle fiets wat lager te zetten, ik vond het net te hoog staan en had ook het idee dat de stuurpen niet ver genoeg in het balhoofd zat. (gevaarlijk) Nou heb ik van mijn leven al heel wat sturen versteld maar eens komt de keer dat het niet lukt.
Eerst de expanderbout los gedraaid en vervolgens met de hamer en een stukje hout er tussen een paar flinke meppen gegeven. (door het gat waar de expanderbout normaal zit) Een week laten inwerken en weer geprobeerd. Niets!!! Harder d Je kan hem een klein eindje naar beneden slaan maar niet zo ver dat de expanderkogel er beneden uitschiet. Met moeite kan ik het stuur dan heen en weer draaien maar niet omhoog/omlaag. En geloof me, ik heb er rake klappen op uitgedeeld.

Slaan is een totaal zinloze actie. Duw op een gummetje en het wordt lager en breder. Sla op een vastzittende stuurpen en die zet ook uit terwijl dat juist je probleem was. Omhoog heb je een kans maar ook kans dat je de boel stuk maakt.

Als de stuurpen wil draaien in de vork zit die niet meer vast. De balhoofdmoer losdraaien wil nog wel eens helpen, verder zoveel mogelijk olie in de spleet zien te werken en dan draaien en tegelijk trekken. Dat gaat het beste als een onderdeel vaste wereld is, dus of het stuur of de vorkkroon in een bankschroef klemmen.
Als de binnenbalhoofdbuis onderaan een versterking heeft kan de expanderconus er niet uitvallen
Dank Marten. De balhoofdmoer heb ik los gedraaid en vervolgens daar kruipolie gespoten op de stuurpen in de hoop dat dit doorzakt naar waar de stuurpen klem zit in de voorvork. Helaas maakt dat nog steeds niks uit. Ik kan het stuur wel draaien (gaat heel zwaar) maar het gaat geen millimeter omhoog of omlaag. Heb zo iets echt nog nooit eerder gehad. Zijn er nog anderen die hier ervaring mee hebben?
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 177
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Gazelle stuur zit vast en afstellen Gazelle naaf

Bericht door tdebruin »

Hallo,
Eens met Marten, als de stuur kan draaien dan moet ie er ook uit kunnen. Aan de hand van wat je beschrijft zou ik denk ik er voor kiezen om de stuur eerst helemaal uit te halen, dan goed schoonmaken en evt hier of daar licht schuren, dan goed smeren (ook binnenkant vorkbuis), zodat ie daarna netjes omhoog of omlaag gezet kan worden. Je hebt wel de remstangen ook losgemaakt, neem ik aan? (is mij zelf al vaak genoeg gebeurd om dat te vergeten hoor :) ).
Draaien en tegelijkertijd omhoog trekken zoals Marten aangeeft is ook m.i. 'the way to go'. Typisch iets om met z'n tweëen te doen trouwens, want je belast je rug op een rare manier. Desnoods voorwiel, voor-spatbord e.d. eruit halen en voorvork voorzichtig klemmen (liefst bij de kroonstuk) in een bankschroef dat vastzit op een werkbank wat weer goed vastzit aan de muur: op die manier gaat ie in mijn ervaring er uiteindelijk altijd uit.

Succes en laat weten of het gelukt is!

Wat de Gazelle naaf betreft heb ik alleen ervaring met aangepaste SA stuurversteller, en mijn ervaring is vnl dat het een naaf die heel precies afgested moet worden :| .
theodorus
Berichten: 391
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Gazelle stuur zit vast en afstellen Gazelle naaf

Bericht door theodorus »

Weet je zeker dat de expander helemaal uit de stuurpen is?
Kijk met een lampje door het gat van je expanderbout en overtuig je dat hij los in je balhoofdbuis ligt.
dat kan ook vanaf de onderkant als het spatbord en het voorwiel van de fiets zijn.
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle stuur zit vast en afstellen Gazelle naaf

Bericht door Fongers1952 »

theodorus schreef: 30 jul 2021, 18.57 Weet je zeker dat de expander helemaal uit de stuurpen is?
Kijk met een lampje door het gat van je expanderbout en overtuig je dat hij los in je balhoofdbuis ligt.
dat kan ook vanaf de onderkant als het spatbord en het voorwiel van de fiets zijn.
Ik denk inderdaad dat de expander niet helemaal uit de stuurpen komt.
Als ik de bout bijna helemaal los draai kan ik hem een eindje omlaag tikken maar niet helemaal. Ik kan dan op de stuurbout hard slaan (stukje hout er tussen) maar hij gaat niet verder de stuurpoen in.
Het stuur kan ik dan wel heen en weer draaien (beetje zwaar) maar het stuur gaat geen millimeter omhoog of omlaag !!!
Ook heb ik al kruipolie in de stuurpen gespoten en aan de buitenkant van de stuurpoen aangebracht. Maar maakt niks uit.

Ik snap er niks van, ik heb zo iets nog nooit meegemaakt.
Iemand?
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
EdMondain
Berichten: 205
Lid geworden op: 27 sep 2013, 08.40

Re: Gazelle stuur zit vast en afstellen Gazelle naaf

Bericht door EdMondain »

Ik had ooit problemen met het demonteren van het stuur en toen bleek het om de remstangen te gaan.
Geen idee of die bij jou nog vastzitten maar als je ze los maakt van het frame kun je eens proberen of dit de oorzaak is.
Uiteindelijk heb ik het stuur toen makkelijk los gekregen. De stangen waren dan wel weer lastig los te krijgen.
theodorus
Berichten: 391
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Gazelle stuur zit vast en afstellen Gazelle naaf

Bericht door theodorus »

Het is dat je niet in de buurt woont
anders zou ik zeggen kom langs dan kijken we er samen naar
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle stuur zit vast en afstellen Gazelle naaf

Bericht door Fongers1952 »

theodorus schreef: 7 aug 2021, 17.58 Het is dat je niet in de buurt woont
anders zou ik zeggen kom langs dan kijken we er samen naar
Ik woon in Castricum, N-Holland.
(andere reactie van EdMondain, ja de remstangen heb ik losgemaakt)

Zelf denk ik dat de expander niet helemaal uit de stuurpen komt. Maar ik heb de bout bijna helemaal los gedraaid en er hard op geslagen met een stukje hout er tussen. Harder slaan durf ik niet want dan sla ik de hele fiets verrot.
Het is me een raadsel.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle stuur zit vast en afstellen Gazelle naaf

Bericht door Maarten Waarlé »

Misschien is het mogelijk om de expanderbout er helemaal uit te draaien , het voorwiel en spatbord er af te nemen en dan een draadeind vanaf de onderkant in de expander te draaien. Als je dan op het onder uit de vork stekende deel van het draadeind een sluitring en moer draait dan zou je de moer kunnen aandraaien waarbij er een trekkende kracht op de expander ontstaat. Je expander zou dan M10 moeten zijn maar dat is een gokje . Je zou dat moeten opmeten of uitproberen met een moer.
De draadeind trek je niet zomaar doormidden en de expander zal niet stuk gaan als de draad er geheel doorheen gedraaid zit. Wel beter het draadeind tegen houden zodat die niet gaat meedraaien in de expander.
Plaats reactie