Voorvork reparatie

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
rvangrieken
Berichten: 2
Lid geworden op: 4 aug 2017, 23.21

Voorvork reparatie

Bericht door rvangrieken »

Heeft er iemand ervaring met reparatie van een voorvork. Ik ben bezig met een Durabo tandem, framenummer nog niet gevonden maar gezien balhoofdplaatje van na de oorlog. Stuurde wat zwabberig voor ik er aan begon. Bij demontage kwam deze breuk aan het licht. De breukbeveiliging heeft wel goed gewerkt bleek dus.
Alvast bedankt
rik van grieken
20210818_123921.jpg
20210818_122327.jpg
20210818_122121.jpg
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Voorvork reparatie

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik ben bang dat dit einde voorvork is. Je kunt het niet aan elkaar lassen op de breuk, dan zit je met een verzwakking precies op de plek waar hij al gebroken was. Om deze te repareren zul je het restand buis uit de vork moeten verwijderen, en er een nieuw buis in hardsolderen. Dat kan in theorie iemand die echt verstand ervan heeft, en een boel tijd over (een combinatie die als je die zelf niet hebt niet gaat vinden). Dus ik zou op zoek gaan naar een andere voorvork.
australman
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 jan 2013, 10.49
Locatie: provincie Groningen

Re: Voorvork reparatie

Bericht door australman »

Hoi,

Ik wil hem wel voor je repareren.

Hans (hanspuntpessink@ziggo.nl)
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 634
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Voorvork reparatie

Bericht door marco verbaant »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 18 aug 2021, 15.10 Ik ben bang dat dit einde voorvork is. Je kunt het niet aan elkaar lassen op de breuk, dan zit je met een verzwakking precies op de plek waar hij al gebroken was. Om deze te repareren zul je het restand buis uit de vork moeten verwijderen, en er een nieuw buis in hardsolderen. Dat kan in theorie iemand die echt verstand ervan heeft, en een boel tijd over (een combinatie die als je die zelf niet hebt niet gaat vinden). Dus ik zou op zoek gaan naar een andere voorvork.
Volgens mij is er geen sprake van een restant buis. De vorkbuis is afgebroken bij de vorkkroon. De zekering zit er nog, en daar kan de bestaande (afgebroken) buis weer omheen gesoldeerd worden. Meer problemen voorzie ik in de montage van de onderste vorkconus....
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Voorvork reparatie

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

De buis steekt in de voorvork kroon en is daarin hardgesoldeerd. Dat stuk zit er nog steeds in. De buis moet wel weer doorlopen de kroon in, anders heb je een nog zwakkere voorvork dan hij al was. Als je de buis vast zit op de zekering, dan zal die zekering de volgende keer doorbreken, of de buis net boven de zekering. En dat loopt nog veel vervelender af.
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Voorvork reparatie

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, mee eens.
Aan dat stompje de buis vast solderen of erger nog vast lassen is een gevaarlijke handeling.
Mensen verongelukken er mee. Niet doen zo`n reparatie.
m-gineering
Berichten: 1442
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Voorvork reparatie

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 19 aug 2021, 08.04 Ja, mee eens.
Aan dat stompje de buis vast solderen of erger nog vast lassen is een gevaarlijke handeling.
Mensen verongelukken er mee. Niet doen zo`n reparatie.
Grootste technische probleem is denk ik het vinden van een binnenbalhoofdbuis met de juiste diameters en lengte. Vervolgens is het (vak)werk en de vraag of beide partijen hun financiele verwachtingen op een lijn krijgen ;)
/Marten
peterbakker
Berichten: 473
Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05

Re: Voorvork reparatie

Bericht door peterbakker »

Ik heb nog een voorvork van een tandem liggen . Is vermoedelijk wel ouder maar misschien past hij.
rvangrieken
Berichten: 2
Lid geworden op: 4 aug 2017, 23.21

Re: Voorvork reparatie

Bericht door rvangrieken »

Bedankt voor jullie reacties. Graag maak ik gebruik van het aanbod van Peter, lijkt me inderdaad de veiligste optie en is in eerste instantie de kortste klap.

rik (rikvangrieken@gmail.com)
peterbakker
Berichten: 473
Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05

Re: Voorvork reparatie

Bericht door peterbakker »

Ik ga naar Berlicum straks . Ik doe hem wel in de auto
Plaats reactie