Fongers framenr

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 179
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Fongers framenr

Bericht door tdebruin »

Hallo,

Ik heb hier een frame van een Fongers Dames 60. Het lijkt mij geen bijzonder oud fiets, en zeker niet in goede staat. Je zou denken dat het vrij eenvoudig is om de leeftijd vast te stellen, maar ik kom er zelf niet helemaal uit wat het framenummer ons vertelt. Bij deze dus de vraag: hoe moet ik dit framenummer lezen (3e foto)? Er staat volgens mij 4038.75. Hét boekje van de vereniging vermeldt wel dat "tussen 1922 en 1940 de eerste twee cijfers van het framenummer de laatste twee cijfers van het bouwjaar weergeven". Dat zou deze fiets in 1940 plaatsen, net voordat Fongers overging tot het gebruik van een letter aan begin van het framenummer.

Suggesties, bevestiging of ontkrachting welkom :)

Kale frame
Kale frame
model nr op balhoofd
model nr op balhoofd
framenr
framenr

Alvast dank!
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fongers framenr

Bericht door maartenB »

Ja Anton, dat lijkt me logisch.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 179
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Fongers framenr

Bericht door tdebruin »

Ha Maarten,
Dank voor je reactie. Ik dacht dat dat frame een heel stuk jonger was, vandaar mijn twijfel. Toch altijd leuk als zo'n fietsje nog ouder dan vermoedt blijkt te zijn :).
Joost56
Berichten: 35
Lid geworden op: 2 apr 2015, 19.45

Re: Fongers framenr

Bericht door Joost56 »

Hoi,
Ik heb een Fongers fiets van 1940 en daar staat tussen de eerste vier cijfers en de laatste twee een = teken
4069 = 12. En bij die van 1939 staat er 3924 - 68, waarbij het streepje op dezelfde plaats staat als het onderste streepje
bij de fiets van 1940.

mvg. Joost
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 179
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Fongers framenr

Bericht door tdebruin »

Hallo Joost,

Bedankt, nog een teken dat die framenummering gewoon klopt.
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Fongers framenr

Bericht door ReinvB »

75e frame uit de 38e batch (honderdtal) van 1940. Waarschijnlijk staat er onder de trapas nog een nummer.
Plaats reactie