Deze Gazelle heb ik een paar maanden geleden gekocht. Het viel mij toen al gelijk op dat de crankspieën verkeerd om gemonteerd waren.
Vandaag heb ik ze er uit getikt, mijn bedoeling was ze op de juiste manier terug te zetten.
Gek genoeg gaat dat niet, ik kan de spieën niet door de cranken tikken van de andere kant. Zelfs als de crank los is kan ik de spie er niet van de goede kant door drukken. Ik snap er niets van, wat doe ik fout? Die spie zou er toch van beide kanten door heen moeten kunnen?
Ik heb de spieën nu weer op de foute manier gemonteerd. Kan dat kwaad? Kan ik zo gewoon blijven fietsen?
Crankspieën verkeerd gemonteerd
-
- Berichten: 719
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18
- marco verbaant
- Berichten: 634
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Crankspieën verkeerd gemonteerd
Inderdaad zouden ze andersom moeten zitten. Althans dat vinden velen.Toch zijn er ook "stromingen" die jouw montagewijze hanteren. Er valt voor beide wat te zeggen....
Re: Crankspieën verkeerd gemonteerd
Als ik me niet vergis was dit in ieder geval bij vroege jaren 30 Gazelle cranks de methode. Mijn Gazelle uit 1934 heeft ze ook andersom.
Op een andere manier gaan ze er niet in.
Op een andere manier gaan ze er niet in.
-
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12
Re: Crankspieën verkeerd gemonteerd
Dag Fongers1952,
Ik heb een enkele keer wel eens meegemaakt dat een spie maar op EEn richting de crank in ging. Als ik met het dikke eind aan beide zijden van de crank paste, leek het alsof het ene gat groter was dan de andere.
Als de passing in jouw geval volstrekt spelingvrij is, kan het volgens mij geen kwaad.
Dirk
Ik heb een enkele keer wel eens meegemaakt dat een spie maar op EEn richting de crank in ging. Als ik met het dikke eind aan beide zijden van de crank paste, leek het alsof het ene gat groter was dan de andere.
Als de passing in jouw geval volstrekt spelingvrij is, kan het volgens mij geen kwaad.
Dirk
-
- Berichten: 719
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18
Re: Crankspieën verkeerd gemonteerd
Dank, bijzonder om te lezen, dit gaat om een Gazelle uit 1940.
Maar als je naar de cranken kijkt zien je geen verschil tussen de twee spiegaten, daarom snap ik nog steeds niet waarom ze er niet op de "goede" manier in kunnen.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Re: Crankspieën verkeerd gemonteerd
als het om een Gazelle van 1940 gaat lijken mij de cracks jonger als de fiets ; volgens mij hadden ze toen nog allemaal hoofdletters i.p.v alleen de G
Re: Crankspieën verkeerd gemonteerd
De spie moet er inderdaad vanaf beide kanten in kunnen en dat met een nominale speling, dus 'droog' moet de spie er doorheen vallen zeg maar.
Ik heb wel eens gezien dat door eerdere demontage de moerzijde is beschadigd (hamer afdrukken). Met een ronde vijl en eventueel een verzinkboor/ handverzinkertje kan dit weer opgeknapt worden.
Voor het (de)monteren van spieën heb ik al vele jaren geleden een in hoogte verstelbare steun gemaakt zodat alle (hamer)kracht goed gericht wordt en beschadiging van trapaslagers e.d. wordt voorkomen. (foto volgt)
Het loslopen van crankspieën komt eigenlijk altijd van het met niet voldoende kracht monteren. Passingroest idem dito.
Ik heb wel eens gezien dat door eerdere demontage de moerzijde is beschadigd (hamer afdrukken). Met een ronde vijl en eventueel een verzinkboor/ handverzinkertje kan dit weer opgeknapt worden.
Voor het (de)monteren van spieën heb ik al vele jaren geleden een in hoogte verstelbare steun gemaakt zodat alle (hamer)kracht goed gericht wordt en beschadiging van trapaslagers e.d. wordt voorkomen. (foto volgt)
Het loslopen van crankspieën komt eigenlijk altijd van het met niet voldoende kracht monteren. Passingroest idem dito.
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1755
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Crankspieën verkeerd gemonteerd
Ik heb wel vaker meegemaakt dat een spie er maar van een kant in past, maar nooit de verkeerde kant.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/