Crankspieën verkeerd gemonteerd

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Crankspieën verkeerd gemonteerd

Bericht door Fongers1952 »

Deze Gazelle heb ik een paar maanden geleden gekocht. Het viel mij toen al gelijk op dat de crankspieën verkeerd om gemonteerd waren.
Vandaag heb ik ze er uit getikt, mijn bedoeling was ze op de juiste manier terug te zetten.
Gek genoeg gaat dat niet, ik kan de spieën niet door de cranken tikken van de andere kant. Zelfs als de crank los is kan ik de spie er niet van de goede kant door drukken. Ik snap er niets van, wat doe ik fout? Die spie zou er toch van beide kanten door heen moeten kunnen?
Ik heb de spieën nu weer op de foute manier gemonteerd. Kan dat kwaad? Kan ik zo gewoon blijven fietsen?
Bijlagen
DSC00077.JPG
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 634
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Crankspieën verkeerd gemonteerd

Bericht door marco verbaant »

Inderdaad zouden ze andersom moeten zitten. Althans dat vinden velen.Toch zijn er ook "stromingen" die jouw montagewijze hanteren. Er valt voor beide wat te zeggen....
EdMondain
Berichten: 205
Lid geworden op: 27 sep 2013, 08.40

Re: Crankspieën verkeerd gemonteerd

Bericht door EdMondain »

Als ik me niet vergis was dit in ieder geval bij vroege jaren 30 Gazelle cranks de methode. Mijn Gazelle uit 1934 heeft ze ook andersom.
Op een andere manier gaan ze er niet in.
Bandenplakker
Berichten: 511
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Crankspieën verkeerd gemonteerd

Bericht door Bandenplakker »

Dag Fongers1952,

Ik heb een enkele keer wel eens meegemaakt dat een spie maar op EEn richting de crank in ging. Als ik met het dikke eind aan beide zijden van de crank paste, leek het alsof het ene gat groter was dan de andere.

Als de passing in jouw geval volstrekt spelingvrij is, kan het volgens mij geen kwaad.

Dirk
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Crankspieën verkeerd gemonteerd

Bericht door Fongers1952 »

EdMondain schreef: 18 aug 2021, 21.04 Als ik me niet vergis was dit in ieder geval bij vroege jaren 30 Gazelle cranks de methode. Mijn Gazelle uit 1934 heeft ze ook andersom.
Op een andere manier gaan ze er niet in.
Dank, bijzonder om te lezen, dit gaat om een Gazelle uit 1940.
Maar als je naar de cranken kijkt zien je geen verschil tussen de twee spiegaten, daarom snap ik nog steeds niet waarom ze er niet op de "goede" manier in kunnen.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Crankspieën verkeerd gemonteerd

Bericht door de rode »

als het om een Gazelle van 1940 gaat lijken mij de cracks jonger als de fiets ; volgens mij hadden ze toen nog allemaal hoofdletters i.p.v alleen de G
PaulvdRee
Berichten: 20
Lid geworden op: 7 aug 2017, 11.31

Re: Crankspieën verkeerd gemonteerd

Bericht door PaulvdRee »

De spie moet er inderdaad vanaf beide kanten in kunnen en dat met een nominale speling, dus 'droog' moet de spie er doorheen vallen zeg maar.
Ik heb wel eens gezien dat door eerdere demontage de moerzijde is beschadigd (hamer afdrukken). Met een ronde vijl en eventueel een verzinkboor/ handverzinkertje kan dit weer opgeknapt worden.

Voor het (de)monteren van spieën heb ik al vele jaren geleden een in hoogte verstelbare steun gemaakt zodat alle (hamer)kracht goed gericht wordt en beschadiging van trapaslagers e.d. wordt voorkomen. (foto volgt)
Het loslopen van crankspieën komt eigenlijk altijd van het met niet voldoende kracht monteren. Passingroest idem dito.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Crankspieën verkeerd gemonteerd

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik heb wel vaker meegemaakt dat een spie er maar van een kant in past, maar nooit de verkeerde kant.
Plaats reactie