Juncker verlichting en Dynamo

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Jelle Menno
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 nov 2018, 16.25

Re: Juncker verlichting en Dynamo

Bericht door Jelle Menno »

Ondertussen zit er een Philips koplamp met dynamo op samen met een Koets achterlichtje. Vind ik zelf net even leuker staan. Origineel zal het niet zijn maar dat is de trapas ook niet meer, deze is van 2018 wel een stuk betrouwbaarder.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Juncker verlichting en Dynamo

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Nog ter info, verlichting uit een Juncker catalogus van 1930:
Juncker_verlichting_1930_3.jpg
Jelle Menno
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 nov 2018, 16.25

Re: Juncker verlichting en Dynamo

Bericht door Jelle Menno »

Dat is leuk, de folder uit de dertiger jaren. Nou dan was hij zeker niet op zijn plek op de fiets uit '55.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Juncker verlichting en Dynamo

Bericht door arjank »

Pak een draadje van even terug op, omdat ik net wat speurwerk doe ivm de Juncker-special die op stapel staat en een bescheiden Bosch Radlicht-verzamelaar ben.

In de folder/advertentie zie je (inderdaad) de Bosch J78 (lamp) met een WB, WC of WD-dynamo. Bosch kwam in 1932 al met een nieuwe dynamo op de markt, WF 4 volt. En in 1934 met een nieuwe lamp (JB 84), als opvolger van de 78 serie (J78 en TS 78 (trommelschijnwerper)) en een nieuwe (6v) dynamo WGA (zwart, drukknop) en WHA (chroom, met voetbediening).
Bosch verkocht dus ook verlichting aan andere fabrikanten, die hun merk konden toevoegen. Zoals je leest in de catalogus van 1930. Ik neem aan dat ze dit vrijwel uitsluitend deden met overjarige modellen en hun nieuwe modellen (met nieuwe vindingen) alleen onder eigen naam op de markt brachten. Sterker: alleen op de thuismarkt. Vanaf ca. 1935/1936 (derde rijk) was 'Ausfuhr aus Deutschland und Verkauf ausserhalb Deutschlands verboten'.

Kijkend naar de dynamo van deze forumdiscussie.
Dit zal inderdaad een WD zijn. Omdat het eerste Apeldoornse Juncker-logo (letters met streepjes) erop staat, zal de dynamo pak m beet tussen 1935 (toen verhuisde Juncker naar Apeldoorn en werd Jüncker JCR, Juncker) en 1940 zijn (in 1938 werd het oude logo nog gebruikt op balhoofd en in prijscourant; en ik veronderstel dat deze artikelen vrijgesteld waren van het uitvoerverbod).

Groet, Arjan
Plaats reactie