haalbaar project?

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: haalbaar project?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik dacht met name ook meer aan het vet. Een kogel rolt makkelijke door het vet heen dan een roller. Rollagers zijn voor zover mij bekend meer bedoelt voor zeer hoog belastte lagers, die relatief langzaam draaien.
Robin Visser
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jan 2021, 22.24
Locatie: Den Bosch

Re: haalbaar project?

Bericht door Robin Visser »

Enfield schreef: 15 mar 2020, 16.28 ik heb 4 voorwielen met goede spaken, velgen en bruikbare naven, en een aantal wielassen, maar de conussen zijn bijna allemaal ingelopen. Ik heb een kleine draaibank, en kan dus wel één en ander aanpassen, maar enig idee of men conussen kan herslijpen (en opnieuw harden neem ik aan)?
De bracket is zelfde verhaal: de cups zijn ok, ik heb een goeie conus en twee die wat ingelopen zijn. En twee assen met spiebanen die vermoedelijk mits wat oplassen te herstellen zijn.
De medewerker van Simon van 'Bikes to remember' kan trapassen slijpen, zo weet ik uit ervaring. Hij kan volgens mij ook de cupjes slijpen. Je moet er wel geduld voor hebben.
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: haalbaar project?

Bericht door Enfield »

allen bedankt voor de respons.
Een hele geruststelling dat mijn kogellagerombouw kans op slagen maakt. De tijd zal het uitwijzen, maar gelet op mijn leeftijd zal ik mij daar maar niet te veel zorgen over maken :?
Voor de bracketlagering dacht ik aan rollagers wegens de zware radiale belasting, maar jullie argumenten snijden zeker hout. Wat verdringen van vuil betreft en wat smering (met lagervet) aangaat zijn kogellagers inderdaad een betere optie. Ik pruts ook wat aan oude (Engelse) motoren, en daar worden op de krukas vaak rollagers gebruikt (ook vaak losse rollen in een bronzen kooi), die worden wel zwaar belast aan relatief hoge toerentallen maar die worden natuurlijk met olie - hier en daar zelfs onder druk - gesmeerd wat uiteraard een heel verschil maakt. Zal dus maar voor kogellagers gaan, ook een stuk goedkoper... En hoe dan ook makkelijk te vervangen indien nodig.
Wat dat herslijpen van cones betreft vrees ik dat - te zien aan de inslijting op degene die ik heb - ik al door de geharde laag zit en herslijpen dus geen zin heeft... Bovendien is mijn trapas ietswat krom zodat er hoe dan ook draaiwerk aan te pas komt.

Ik hou jullie op de hoogte.

mvg Ludo
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: haalbaar project?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Enfield schreef: 28 jun 2021, 11.22 Wat dat herslijpen van cones betreft vrees ik dat - te zien aan de inslijting op degene die ik heb - ik al door de geharde laag zit en herslijpen dus geen zin heeft... Bovendien is mijn trapas ietswat krom zodat er hoe dan ook draaiwerk aan te pas komt.
Ik kan me niet voorstellen dat conussen alleen oppervlakte gehard zijn. Waarom zouden die niet gewoon volledig gehard zijn?
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: haalbaar project?

Bericht door m-gineering »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 28 jun 2021, 13.55 Ik kan me niet voorstellen dat conussen alleen oppervlakte gehard zijn. Waarom zouden die niet gewoon volledig gehard zijn?
Ze worden niet volledig gehard, omdat het beter en goedkoper is om de conus uit taai materiaal te maken (dat niet uit elkaar spat) en alleen hard te maken waar het telt. (zie oppervlakteharding, cementeren, inzetstaal, nitreren enz)
/Marten
PaulvdRee
Berichten: 20
Lid geworden op: 7 aug 2017, 11.31

Re: haalbaar project?

Bericht door PaulvdRee »

Ik heb jaren geleden een keer voor iemand een achternaaf van een bakfiets omgebouwd naar kogellagers omdat ik daar geen makkelijke andere oplossingen zag. Mits je een draaibank hebt is dit goedkoop, relatief snel en duurzaam. Ik heb toen rubber gesealde lagers toegepast.

De interfaces met de naaf en as kunnen wel lastig zijn, vooral met opspannen en beschikbare wanddiktes. Vaak zijn verloopbussen nodig, waarbij een Loctite onmisbaar is. Ook zijn de maatvoeringen van assen en naven dusdanig dat standaard lagers niet zonder meer passen (bijv. metrisch vs. imperial). In voorkomende gevallen zouden imperial lagers een oplossing kunnen zijn maar de verkrijgbaarheid is bij mijn weten een stuk lastiger.

Over de belasting zou ik me geen enkele zorg maken. De kwaliteit van (moderne) industrielagers is sowieso heel goed en axiale krachten kunnen ze ook prima aan. In de vroege jaren '90 kocht ik al (dure) racenaven met vaste lagers, o.a. Hügi (nu DT Swiss).
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: haalbaar project?

Bericht door Enfield »

Paul, bedankt voor je advies. Aan de buitenzijde van het wiel heb ik inderdaad met een verloopbus gewerkt (aan de naafkant), aan de binnenkant past een standaard metrisch kogellager (blijkbaar werkte Gerkinet metrisch 8-)). Ik heb wel het gevoel dat kogellagers stroever lopen dan regelbare cup/conelagers (naven zijn nog niet ingespaakt), maar dat ligt mogelijks aan de rubber afdekkappen die wat moeten zetten. Volgende is de ombouw van achterwiel en trapas...
Plaats reactie