Bridgestone Grandtech GR-27

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 650
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Bridgestone Grandtech GR-27

Bericht door non-fixie »

Tja.

Door de topic van @WillemK over de Bridgestone Submariner werd mijn interesse in het merk Bridgestone weer aangewakkerd. Beetje online surfen, en verdomd: nog een leuke gevonden.

Een Grandtech GR-27 uit 1984. Een vouwfiets met grote-mensenwielen. Mooi gemaakt en met 11,8 kg ook nog best keurig op gewicht.

Het meeste vet uit 1984 heb ik inmiddels vervangen. Morgen eerst nog even een paar nieuwere bandjes eronder en dan mag mevrouw non-fixie erop.

Afbeelding

En zo past 'ie in de kofferbak:

Afbeelding
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 677
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Bridgestone Grandtech GR-27

Bericht door wimjansen »

Wat een mooie vondst! De fiets van dit exclusieve model is gepatenteerd in 1983 en was ontwikkeld door twee Bridgestone-ingenieurs, Ritsuo Nishimura en Nobuaki Shimada. De fiets heeft in 1984 de Good Design Award gewonnen en werd te koop aangeboden in de catalogus van 1986. Bridgestone beëindigde de productie met het model in 1988 maar bracht het in 2013 vrijwel onveranderd terug als de Transit Sports G26. De G26 heeft kleinere 26 "wielen terwijl de GR-27 700 cm wielen had.
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 650
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Bridgestone Grandtech GR-27

Bericht door non-fixie »

Dank je! Klopt, ik kende de fiets al omdat hij ook in het aardige boek "Bikepedia" van Michael Embacher staat:

Afbeelding

Of hij ooit officieel in Nederland is geïmporteerd weet ik niet. De meegeleverde documentatie is in ieder geval geheel in het Japans. Het originele prijskaartje meldt een aantal yens (yennen?) dat overeenkomt met 1.077 guldens van 1984. Daarmee zou hij qua prijs tussen de duurste semi-racers van Peugeot (de PH 65 van fl.869) en Gazelle (de Champion Mondial semi-race van fl.1.450) in gezeten hebben.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door non-fixie op 27 apr 2021, 22.06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 650
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Bridgestone Grandtech GR-27

Bericht door non-fixie »

We hebben trouwens gisteren ook een proefritje gemaakt. De geplande drie kilometers "rond het blok" om te kijken of alles naar behoren werkte werden er ruim zeventien. Een goed teken, dunkt mij.

Afbeelding

Het originele stuurtje is heel fraai, maar minder geschikt voor wat langere ritten. En die zijn wel de bedoeling, wat mij betreft. Tot mijn verbazing mag ik daar voorlopig niet aankomen van mevrouw non-fixie. Want origineel. Krijg nou wat. :o
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 677
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Bridgestone Grandtech GR-27

Bericht door wimjansen »

Of deze fiets gewoon verkrijgbaar was in Nederland, ik meen dat ik er op de Fietsrai in 1986 eentje heb gezien maar hij was toen ook al exclusief! Eén van de fietsjournalisten in die tijd (Guus van de Beek) had er een die ik even mocht proberen. Overigens was hij voor mij wat te groot, hij was ongeveer het formaat van het eerste model Gazelle Kwikstep en daarom minder geschikt voor in het Openbaar Vervoer. Maar hij was mooi afgewerkt en ook licht op de hand. Echt een pronkstukje. Wees er zuinig op, over een paar jaar valt hij onder het criterium "40 jaar en ouder" maar wat mij betreft hoort-ie er nu al bij!
Wim
DCR gaat nooit verloren....
BeundeHaastweewieler

Re: Bridgestone Grandtech GR-27

Bericht door BeundeHaastweewieler »

die komt uit tilburg,.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 650
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Bridgestone Grandtech GR-27

Bericht door non-fixie »

BeundeHaastweewieler schreef: 26 apr 2021, 21.40 die komt uit tilburg,.
Dit exemplaar komt inderdaad bij de Tilburgse rijwielhandelaar Kees van Asten ("voor uw fiets - dat is het 'm") vandaan. Voor zover ik heb kunnen nagaan bestaat de zaak niet meer.
Han Eigenraam
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 aug 2021, 21.58

Re: Bridgestone Grandtech GR-27

Bericht door Han Eigenraam »

Ik kocht twee jaar geleden een exemplaar in De Haag, ooit geleverd door Wim Kok Fietsen, Utrecht. De fiets had nog de originele Bridgestone banden en was nauwelijks gebruikt. Ik heb er een achterdrager opgezet en ben de fiets dagelijks gaan gebruiken, ook als 'vouwpakket' achterin de auto en dan parkeren buiten het centrum en laatste kilometers op de fiets. Fiets is licht en snel. Bij het vervangen van de inmiddels versleten banden door Schwalbe Marathon 622-32 kwam ik er al snel achter dat de voorvork en spatborden echt niet meer ruimte bieden dan voor 28 mm brede banden...

Ook deze Grantech GR27 toont de innovatieve spirit van Bridgestone in die tijd. Net als de - helaas wel loodzware - Submariner, de door Giugiaro ontworpen en schromelijk ondergewaardeerde Blouson -fietst geweldig! - en de grappige Picnica vouwfietsjes. Bovendien, Bridgestone was een van de eersten met een volwaardige randonneur: de prachtige Antares LDT (Long Distance Travelling)- mijn exemplaar uit 1982 heeft 15 (!) 'wide range' versnellingen, waarbij je het schema van dubbel schakelen echt moet oefenen. Of de door Grant Petersen voor Bridgestone USA ontworpen XO serie hybride fietsen. Mijn X0-2 ziet er verroest en afgeleefd uit, maar fietst geweldig in de stad en blijft ook op een zandpad moeiteloos overeind.
Plaats reactie