geen Champion Mondial.. maar wat dan wel?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Waterfietser
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 sep 2021, 12.09

geen Champion Mondial.. maar wat dan wel?

Bericht door Waterfietser »

hallo allemaal,
ik ben Ivo, zit op sloeproeien maar omdat we de afgelopen zomer niet genoeg roeiers hadden wilde ik ook gaan fietsen en tikte ik een oude "Gazelle" racefiets op de kop en ging op de pedalen. pas later ging ik kijken wàt voor fiets het eigenlijk was, om er achter te komen dat het zéker geen Champion Mondial met AA Super frame was, in tegenstelling tot wat er op staat, en nu gaat het knagen: voordat ik de neppe stickers erafhaal en het ding misschien dàn maar neppe Raleigh kleuren geef of iets anders geks, wil ik weten of iemand dit frame herkent als iets anders bijzonders (bijzonder slecht kan het niet zijn, aan de derailleurs te zien dateer ik het geheel anno 1980)
zouden jullie me willen helpen?
bij voorbaat dank!
nepper.jpg
lugs.jpg
Bijlagen
lugs2.jpg
Bandenplakker
Berichten: 504
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: geen Champion Mondial.. maar wat dan wel?

Bericht door Bandenplakker »

Dag Ivo,

Het maakt op mij geen tOp-indruk, maar gelukkig zijn er ook Echte kenners hier op het forum.

Dirk
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: geen Champion Mondial.. maar wat dan wel?

Bericht door marco verbaant »

Zoals zelf al aangegeven, zeker geen Champion Mondial gazelle. Zelfs niet een type uit een mindere range. Een gemiddelde racefiets uit het lage segment ergens late 70-er begin 80-er jaren. Ik hoop dat je niet "Gazelle"-geld ervoor betaald hebt... :D
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: geen Champion Mondial.. maar wat dan wel?

Bericht door Cyclissimo »

Ook ik sluit me aan bij de eerdere reacties. Een goedkope fiets van ik denk begin jaren 80. Dikke buizen, dunne zadelpen...
Huret derailleurs zijn vaak gedateerd, mochten die nog origineel zijn...
Raleigh zou best weleens kunnen, grappig genoeg. Ook qua afmontage. Maar dat zou je dan aan de gaatjes in het balhoofd moeten kunnen zien; waar het plaatje heeft gezeten.
Hoe is het kroonstuk van de voorvork? dat zou nog iets kunnen zeggen.
m-gineering
Berichten: 1432
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: geen Champion Mondial.. maar wat dan wel?

Bericht door m-gineering »

Cyclissimo schreef: 15 sep 2021, 12.32 Ook ik sluit me aan bij de eerdere reacties. Een goedkope fiets van ik denk begin jaren 80. Dikke buizen, dunne zadelpen...
De staande achtervorken zijn aan de bovenkant in vorm gedrukt en de uitstekende flappen zijn er in dezelfde bewerking met het stempel afgesneden. Snel, goedkoop en vooral bruikbaar bij dik en niet al te hoogwaardig staal.
Niet het soort frame waarbij het de moeite is de stamboom te trekken ;)
/Marten
Waterfietser
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 sep 2021, 12.09

Re: geen Champion Mondial.. maar wat dan wel?

Bericht door Waterfietser »

allen bedankt voor de eerlijke reacties.
marco verbaant schreef: 15 sep 2021, 11.50 Zoals zelf al aangegeven, zeker geen Champion Mondial gazelle. Zelfs niet een type uit een mindere range. Een gemiddelde racefiets uit het lage segment ergens late 70-er begin 80-er jaren. Ik hoop dat je niet "Gazelle"-geld ervoor betaald hebt... :D
alles deed het en ik vond 'm fijn fietsen dus heb de vraagprijs van €100 gewoon neergeteld.
Cyclissimo schreef: 15 sep 2021, 12.32 Een goedkope fiets van ik denk begin jaren 80. Dikke buizen, dunne zadelpen...
Huret derailleurs zijn vaak gedateerd, mochten die nog origineel zijn...
Raleigh zou best weleens kunnen, grappig genoeg. Ook qua afmontage. Maar dat zou je dan aan de gaatjes in het balhoofd moeten kunnen zien; waar het plaatje heeft gezeten.
Hoe is het kroonstuk van de voorvork? dat zou nog iets kunnen zeggen.
met mij op de personenweegschaal gewogen weegt het hele fietsje 10 kg. hoeveel lichter waren/zijn de topmodellen uit die tijd dan?
die datum van de derailleur ga ik dan nog wel eens schoonpoetsen ;)
ik heb geen gaatjes van plaatjes kunnen ontdekken, het kroonstuk van de voorvork is schokkend saai: gewoon recht, ik zou haast vermoeden dat daar na schade een nòg goedkopere vervanger in is gegaan. (zie foto)
Bijlagen
kroonstuk voorvork.jpg
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: geen Champion Mondial.. maar wat dan wel?

Bericht door Cyclissimo »

Grappig. Dat kroonstuk is inderdaad heel simpel, maar wel iets wat je eigenlijk alleen op Italiaanse fietsen tegenkomt. De goedkope Italiaanse modellen kom je in Nederland nauwelijks tegen, maar er werden in Italië in de jaren 70-80 (en nog steeds trouwens) ook wel van dit soort fietsen gemaakt. Dus wie weet... Dat zou de draad van bracket of balhoofd nog uit kunnen wijzen. De voorrem lijkt ook een Universal te zijn. Klopt dat?
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: geen Champion Mondial.. maar wat dan wel?

Bericht door non-fixie »

Die lugs werden ook door Flandria gebruikt ...

Anyway, €100 voor een goed rijdende racefiets van 10kg lijkt me een alleszins keurige prijs. Da's dan het goede nieuws.
Waterfietser
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 sep 2021, 12.09

Re: geen Champion Mondial.. maar wat dan wel?

Bericht door Waterfietser »

Cyclissimo schreef: 15 sep 2021, 20.18 De voorrem lijkt ook een Universal te zijn. Klopt dat?
er staat op URSUSS - SUPER LUXE
Plaats reactie