Gazelle heren fiets 1964/65

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Plaats reactie
harro uit bemmel
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 sep 2021, 21.05

Gazelle heren fiets 1964/65

Bericht door harro uit bemmel »

Goedendag allen,

Eerst maar een korte introductie;

Mijn naam is Harro Vaags uit Bemmel. Ik sleutel soms aan een oude Land Rover, maar nu heb ik een ander ‘project’ Een Gazelle herenfiets uit 1964 / 1965. (frame nummer 1920437) In vergelijk met wat ik hier op het forum zie zeker geen uniek exemplaar. Maar het is altijd de fiets van mijn vader geweest dus daarom toch besloten deze niet zo maar weg te doen.

Wat ik van deze fiets weet;
Mijn ouders kregen een dames- en herenfiets bij hun verloving in Juli 1965, aangeschaft bij een rijwielhandel Grooters in Haarlo bij Borculo. De damesfiets van mijn moeder is er ook nog, maar die is minder origineel en nog in gebruik!
Er zijn in de loop van de tijd natuurlijk onderdelen vervangen of verdwenen. Mijn doel is de fiets netjes na te lopen en indien mogelijk wat zaken terug te brengen naar origineel. De lak blijk na een goede poetsbeurt toch nog wel redelijk, ik wil hier verder niet teveel aan doen.
Technisch is de fiets eigenlijk prima, alles draait superlicht… ik laat de wielen waarschijnlijk even nakijken bij een fietsenmaker hier in het dorp, spaken nalopen en eventueel wat vet in de lagers… Balhoofd en trapas zijn prima, dus die laat ik bij voorkeur nog even dicht.
Wat ik heel graag zou willen is een nieuw Gazelle embleem voorop het spatbord, het kunststof logo is uiteraard afgebroken. Maar ik vermoed dat dit een heel moeilijke wordt, tenzij ze nog aftermarket geleverd worden.

Mijn vragen;
Welke type Gazelle is dit precies?
Welke originele onderdelen missen nog? (Zadel /Jasbeschermers / kettingkast / trappers / de juiste banden in de goede kleur / dat logo op het spatbord)
Zijn deze onderdelen nog ergens te krijgen?
Bijlagen
frame.jpg
frame voor.jpg
logo.jpg
pic1.jpg
vin1.jpg
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Gazelle heren fiets 1964/65

Bericht door velofilie »

Hallo Harro,

Gezien de stalen kettingkast zou ik zeggen dat dit het type Sport Speciaal is.

Groet, Wiel
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle heren fiets 1964/65

Bericht door Fongers1952 »

velofilie schreef: 16 sep 2021, 16.37 Hallo Harro,

Gezien de stalen kettingkast zou ik zeggen dat dit het type Sport Speciaal is.

Groet, Wiel
Nee, dit is waarschijnlijk een Sport A, kan echter ook een Sport C zijn. Zie de transfer op de zadelbuis.
Niet originele onderdelen zijn de bel , slot en de pedalen.
Er horen crèmekleurige banden op.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle heren fiets 1964/65

Bericht door Fongers1952 »

De kettingkast kan ik niet goed zien maar ik vermoed dat het om een niet originele plastic kettingkast gaat.
Op zich trouwens een leuke fiets, daar is nog best iets van te maken.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
harro uit bemmel
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 sep 2021, 21.05

Re: Gazelle heren fiets 1964/65

Bericht door harro uit bemmel »

Goedenavond!

Dank voor de reacties, zeer welkom! Het klopt dat de kettingkast een standaard kunstof versie is die ooit door de lokale fietsenmaker is vervangen... ik herinner me als kind dat er een dichte kettingkast op zat met een stalen rijgdraad aan de onderzijde denk ik?

Zijn er specifieke kenmerken tussen de Sport A en Sport C (was er ook een Sport B dus? ;-) ) die kan ik dan even opzoeken.
Er zit een eenvoudige vrijloopnaaf op (Atom uit Frankrijk)
Remdelen zijn Weissmann Junior
Dynamo is van Invicta, het viel me op dat een aluminium buisje langs het frame gebruikt is als 'electriciteits kabel' naar het achterlicht. Dat was me nooit opgevallen.
Volgens mijn vader zouden de beide fietsen al enige tijd bij de rijwielhandel gestaan hebben voor zij ze in Juli 1965 kregen, het bouwjaar zou dus ook 1964 kunnen zijn.
Cremekleurige banden zijn nog wel te krijgen volgens mij, dat is wel zo mooi. Ik zou graag ergens (de meest) orginele onderdelen willen kopen... zijn er adressen die me daar wellicht bij kunnnen helpen (bel, zadel, trappers)
Zouden er ook jasbeschermers opgezeten heben (standaard?)
Mijn ouders zijn ondertussen op zoek naar oude foto's..

Dank alvast, ik ben voorlopig aan het schoonmaken en voorzichtig poetsen :-)
Grt
Harro
harro uit bemmel
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 sep 2021, 21.05

Re: Gazelle heren fiets 1964/65

Bericht door harro uit bemmel »

nog even wat details van de logo's op het frame. Ik heb wat gegoogled op Sport A en Sport C maar het valt mij op dat op deze foto's de fietsen een logo hebben met de letters op een zwarte achtgrond en rode en een blauwe vlakken. Bij deze fiets heeft het logo een witte achtergrond...
Is dat gerelateerd aan het jaartal of het type?
Bijlagen
frame3.jpg
frame.jpg
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Gazelle heren fiets 1964/65

Bericht door Bandenplakker »

Met goed turen naar de vergrote foto van de transfer op de zadelbuis meen ik onderaan de frase "sport C" te ontwaren.
Van modellen uit deze tijd ken ik een stalen (dus niet: aluminium) 'staaf' die liep van onderzijde balhoofd tot nEt achter de trapas met aan beide uiteinden een dwars doorgeboord gat; daar kon een verlichtingsdraadje in. Vervolgens ging daar een plastic buisje overheen, dat voor de klemming zorgde.

Dirk
harro uit bemmel
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 sep 2021, 21.05

Re: Gazelle heren fiets 1964/65

Bericht door harro uit bemmel »

Goed gezien! (en heel erg suf dat ik dat zelf nooit gezien heb... het staat er gewoon op! :oops: )

De beide wielen liggen ondertussen bij de lokale fietsenmaker, assen en lagers worden even nagekeken en alle spaken weer netjes opgespannen. Vond 'ie wel een mooie klus.
Simson levert nog trappers 'oude stijl' die lijken volgens mij erg op de orginele?

Ook een foto van de metalen buis die inderdaad voor de verlichting dient.
Bijlagen
stang.jpg
Sport C.jpg
Plaats reactie