Fongers of niet?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Bandenplakker
Berichten: 510
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Fongers of niet?

Bericht door Bandenplakker »

Dag Andre,

#tweede versneling: dat is meestal een kwestie van afstellen; waarschijnlijk moet je de kabel iets strakker afstellen.

Dirk
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Fongers of niet?

Bericht door ReinvB »

Het is altijd lastig aanknopingspunten te vinden als er al wat onderdelen vervangen zijn, maar Jasper en Tredmolen hebben al veel gesignaleerd, het stuur en de sluitmoer zijn wel typisch fongers maar die lagerschaal ziet er uit of die er niet helemaal bij past, de trapas constructie met de grote buitenliggende stofkap is volgens mij iets wat fongers nooit heeft toegepast. Ik zie niet helemaal wat jasper ziet bij het vorkeinde, de stijl van platslaan ziet er niet heel anders uit dan mijn BB uit 1934,met vorkeindes in het verlengde van de middellijn van de buis,maar Jasper heeft er meer gezien dan ik, al hebben die van hem vast nog de mooie achterpatten. Als je de fiets uitelkaar zou halen en je kijkt von onderen in de vork, kijk dan of je allemaal buisjes in de vork ziet, dan is het zeker een fongers vork. Fongersen hebben verder op drie plekken een identificatie, bij het balhoofd (model) bij de zadellug (framenummer) en vaak nog een nummer onder het bracket. Maar een leuke fiets is een leuke fiets, ook als onbekend is wie hem heeft gebouwd of samengesteld.
Debeer73!
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 sep 2021, 09.53
Locatie: Blesdijke

Re: Fongers of niet?

Bericht door Debeer73! »

Bedankt voor jouw uitgebreide reactie Rein , tja het is best wel een mooie fiets om te zien maar zou graag weten wat voor merk
heeft ook best mooie en stevige spatborden
Overigens als ik de hype zie rondom Fongers dan denk ik wel een beetje ' last naar aan mij voorbij gaan '
Ik heb vanaf mijn vijftiende (1981) een oude gazelle gehad tot ongeveer 1996 , toe is die bij het oud ijzer beland....
Misschien de Bronda ( met metalen balhoofd plaatje ) en deze fiets verkopen en speuren naar een Gazelle want die reed super. ( De Bronda trouwens ook)
Een Gazelle van begin 50- er jaren bijvoorbeeld met frame maat 60 ,zonder versnellingen
👍😊🖐️
"Beter is de vijand van het goede"
Debeer73!
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 sep 2021, 09.53
Locatie: Blesdijke

Re: Fongers of niet?

Bericht door Debeer73! »

Bedankt Dirk ,
"Beter is de vijand van het goede"
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Fongers of niet?

Bericht door ReinvB »

De hype is inderdaad soms wat jammer, ik denk dat het aantrekkelijke van Fongers de kenmerkende details zijn die over een zeer lange tijd hetzelfde zijn gebleven, maar een Fongers van de jaren 30 of nieuwer hoeft niet de wereld te kosten, maar je moet er soms tegen aanlopen. Mijn BB vond ik 4 jaar geleden viahet spreekwoordelijke briefje op het prikbord van het supermarkt voor 50 euro, het is geen geheel originele fiets meer en ik heb het dubbele van dat bedrag uitgegeven aan onderdelen, maar het is nu een heerlijk rijdende fiets die ik zelf prachtig vind. Succes met het opknappen van deze fiets en hou gewoon je ogen open !
Debeer73!
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 sep 2021, 09.53
Locatie: Blesdijke

Re: Fongers of niet?

Bericht door Debeer73! »

😊👍
"Beter is de vijand van het goede"
Debeer73!
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 sep 2021, 09.53
Locatie: Blesdijke

Re: Fongers of niet?

Bericht door Debeer73! »

Tandwiel
16331053471875616512173023338600.jpg
"Beter is de vijand van het goede"
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 971
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers of niet?

Bericht door JasperA »

Hmm… Dat oogt dan toch wel weer erg Fongers… :lol:
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Debeer73!
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 sep 2021, 09.53
Locatie: Blesdijke

Re: Fongers of niet?

Bericht door Debeer73! »

Pablo Hoving meld op Facebook dat het mogelijk een Hollandse Kroon ( Stokvis) is
Voor het framenummer staat nog een L op z'n kant
Mogelijk type L met nr 33128
Groet'n André Otten
otten6673@gmail.com
"Beter is de vijand van het goede"
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Fongers of niet?

Bericht door ReinvB »

Ik ben even vergeten hoe het zat, maar er was iets met een L in vlak na oorlogse fietsen. Fabrikanten mochten een beperkt aantal luxe fietsen maken ten opzichte van de standaard fietsen. Er is hier zeker iemand die het beter weet,
Plaats reactie