Fongers BB 60 1929

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door JasperA »

Bijgevoegd een overzicht dat ik al enige tijd heb willen maken. Op de afbeelding heb ik weergegeven waar ik gedurende de afgelopen 7 jaar de verschillende onderdelen voor deze BB 60 uit 1929 heb kunnen vinden (en heb mogen overnemen van collega verzamelaars).

Het laat in mijn optiek mooi zien hoe er binnen de vereniging kan (en eigenlijk moet) worden samengewerkt om een oud rijwiel weer compleet te krijgen. Zonder die samenwerking had ik de fiets nooit compleet kunnen krijgen.

Met Elon Musk in het achterhoofd ben ik aan het nadenken over hoe we dit proces zouden kunnen versnellen zodat het geen 7 jaar maar bijvoorbeeld 7 weken duurt. De term 'Fongers liefhebbers collectief' steekt daarbij de kop op.

Het zou mooi zijn om met het zeer geringe clubje liefhebbers dat zich in dit universum begeeft de krachten efficiënter en effectiever bundelen. Ik ben benieuwd naar de bereidheid en haalbaarheid van zoiets en wat de ideeën hierover zijn. Het digitale tijdperk biedt veel nieuwe mogelijkheden in ieder geval.
Fongers BB 60 1929 landkaart.jpg
Momenteel geniet ik overigens met enige regelmaat van dit, mede door jullie samengestelde rijwiel, door er een ritje op te maken in het Utrechtse en er periodiek tijdens lunchtijd een lekkere Turkse pizza mee te scoren in de Kanaalstraat... :mrgreen:
image0.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door de rode »

Dat zal waarschijnlijk tot weinig of niets gaan leiden aangezien het gros Fongers-liefhebbers hebbe-ziek zijn en niet weten hoe gauw ze hun ,,museum/verzameling,, uitbreiding advertenties boven de advertentie van een andere liefhebber kunnen krijgen op MP :shock:
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik heb de ervaring dat een op een de hulpvaardigheid en bereidheid om een uitwisseling te maken prima werkt binnen deze vereniging.
Ook onder de gasten die wervingsadvertenties zetten. Daar is zeker geen spraken van grotere hebberigheid .Eerder het tegendeel is mijn ervaring.

Probleem zit `m in de schaarste van onderdelen. Als je als Citroen club bijvoorbeeld bodemplaten laat persen of achterlicht glaasjes laat namaken dan heb heb je een magazijn dat kan leveren.
Maar als 20 liefhebbers graag zo`n gereedschapstasje achter hun zadel zouden zien en er een keer per jaar een voorbij komt dan zal dat niet tot een goede flow leiden.
Dat is de flessenhals. Bij een onderwerp van geringere schaarste zal de flow beter zijn. Een partij prima nieuwe banden bijvoorbeeld. Daar werkt het.
Maar waar bij iedereen de Gazelle herenpedalen zijn vervangen door reflector variaties zal dat ene setje dat nog ergens boven komt niet lekker ''verdeeld'' kunnen worden.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door JasperA »

Er zitten inderdaad wel wat gradaties in oud rijwielmateriaal dat gebruikt wordt om een rijwiel compleet te krijgen.

We zouden de volgende productcategorieën kunnen benoemen:
1. Schaars en gewild; Tasjes, pompjes, pedalen met rijwielmerknamen, oude naven + verstellers etc.
2. Schaars en minder gewild; Trapassen, spatborden, velgen etc.
3. Beschikbaar en gewild; Banden, spaken, binnenbanden etc.
4. Beschikbaar en minder gewild; Te moderne onderdelen

Zoals Maarten terecht aangeeft is iets op poten zetten rondom categorie 1 spullen lastig. Dat zit hem toch echt in het een op een elkaar helpen en/of heel goed zoeken (via bijvoorbeeld een Marktplaats advertentie).

Met name voor categorie 2 en 3 items zou een digitaal platform (dit kan zelfs een Whatsapp groep of Facebook groep zijn) waarop vraag en aanbod samenkomen uitkomst kunnen bieden. Het zijn vaak producten die verzamelaars hebben liggen maar waarvoor het teveel moeite is om ze op marktplaats te zetten. Op dit moment zijn de fietsbeurzen voor categorie 2 en 3 zaken overigens ook een goed middel maar deze zijn slechts 1 of 2 keer per jaar.

Anders gezegd, ik zoek een zwarte velg met gouden bies, 36 gaats voor een achterwiel (dus met bredere spaakgaten). Waarom moet dat zo moeilijk zijn... :roll: Of het nou een categorie 1,2 of 3 product is wat je zoekt, je moet er echt wel even effort in stoppen om het te vinden en ik denk dat het voor veel aspirant oude fietsliefhebbers hierop blijft steken. Er zijn vast ideeën over hoe we dit proces wat kunnen versnellen.

My 2 cents:
1. In de e-mail berichten van de vereniging een 'gezocht' lijst meesturen (interactie is niet direct)
2. Een whatsapp groep waar men een zoek verzoek kan indienen (directe interactie)
3. Een digitale plek waarop je je verzoek kunt indienen dat ieder kwartaal eenmalig wordt opgenomen in het clubblad (interactie is niet direct)
4. Het ontwikkelen van een 'collectors-app' die niet alleen voor de oude fietswereld partijen bij elkaar brengt maar dat ook voor andere verzamelgebieden kan doen (directe interactie)

We kunnen hiermee de onderlinge interactie binnen de vereniging stimuleren wat zorgt voor meer 'flow' van kennis, kunde en materiaal.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door JasperA »

De zwarte velg met gouden bies is inmiddels gevonden. En wel bij een bekend adres in Oirschot…

Bijgevoegd wat foto’s van de laatste status van deze fiets. De nieuwe dynamo en koplamp staan em goed hoewel ik er nu maar niet meer mee de stad in zal gaan.
E8E562AC-9FCC-41C2-B5A1-67360EB0938E.jpeg
D4FCBBB3-2E35-439B-9655-D67E04C5DE1C.jpeg
56B4F039-6CC6-4046-BA63-0025A7B41460.jpeg
2F69FC9E-FDD3-4D84-95A4-655F6E3DF031.jpeg
5A1F397C-FB1D-42CA-A97F-CBC815286BAD.jpeg
7237F26F-DA48-4601-A522-1DBAFFFFEC8F.jpeg
EC34E936-DBBF-494E-A3EA-3C304C2A5EC2.jpeg
07338700-790F-48E6-95F5-44C1C3453AB6.jpeg
F3DB5CD0-1F31-4DDB-8B7A-F22B1FCD0BE4.jpeg
3E44707B-7235-4332-B411-92A08AB44AE3.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie