Hoge bi in Hellendoorn

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Plaats reactie
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Hoge bi in Hellendoorn

Bericht door fietshobbyist »

Eindelijk was het moment daar om deze hoge bi te fotograferen - een pocketcamera focust helaas niet altijd op wat je voor ogen hebt; hier en daar is wat onscherpte.
Ik kwam de fiets ruim zes jaar geleden op het spoor door op de website van het Historisch Centrum Overijssel (HCO), te Zwolle, het woord "fiets" in de zoekbalk te typen, waarna er een zwart-wit foto van verscheen. Deze fiets bevindt zich in de opslag van de collectie van museumboerderij Erve Hofman te Hellendoorn.
Bij navraag in Hellendoorn, destijds: "Ooo, die foto is al wel 25 jaar oud!" Dus toen hadden ze 'm al.
In 2022 komt ie in het museum te staan.
Valkhof, hoge bi, WtC, 2021  (2).JPG
Valkhof, hoge bi, WtC, 2021  (3).JPG
Het is niet bekend van wie die is geweest. Het is een relatief lage hoge bi. Bestemd voor een wat oudere heer, was eens ergens in onze Oude Fiets-wereld te lezen. Edit: zie mijn latere post hierover.
Valkhof, hoge bi, WtC, 2021  (4).JPG
Valkhof, hoge bi, WtC, 2021  (5).JPG
Valkhof, hoge bi, WtC, 2021  (10).JPG
Zo te zien zijn de banden nog nooit opgepompt ;)
Valkhof, hoge bi, WtC, 2021  (11).JPG
Valkhof, hoge bi, WtC, 2021  (14).JPG
Valkhof, hoge bi, WtC, 2021  (15).JPG
Aan de liefhebbers de vraag of ze iets over deze fiets kunnen zeggen - de hamvraag: fabrieksfiets of 'boerensmeedwerk'?
En wat was het bouwjaar, ongeveer?
Valkhof, hoge bi, WtC, 2021  (6).JPG
Valkhof, hoge bi, WtC, 2021  (7).JPG
Valkhof, hoge bi, WtC, 2021  (8).JPG
Valkhof, hoge bi, WtC, 2021  (9).JPG
Valkhof, hoge bi, WtC, 2021  (12).JPG
Valkhof, hoge bi, WtC, 2021  (13).JPG
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 13 okt 2021, 10.56, 4 keer totaal gewijzigd.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Hoge bi in Hellendoorn

Bericht door Maarten Waarlé »

Altijd leuk zo`n fotoserie Werner.
Zeker geen lokaal smeed werk maar eerder een fiets van de Coventry Machinist Co.
Het model de Universal Club had je destijds in verschillende versies. Dit lijkt op de eenvoudigste waarbij de lagerschalen een geheel vormen met de vork. Dus de lagers zijn eenmaal versleten niet te vervangen. De iets duurdere hadden ingeschroefde lagerschalen.

Het kan overigens ook een Duitse CMC kloon zijn. Daar werden door gerenommeerde fabrieken Coventry Machinist fietsen gecopieerd. ( Seidel & Naumann, Adler en Opel bijvoorbeeld)
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Hoge bi in Hellendoorn

Bericht door maartenB »

Als het een CMC is zou linksboven in de 'nek' (de aansluiting van backbone met platte plaat aan de voorvork) een nummer moeten staan, en de wielmaat in inches.
De achterste zadelsteun doet mij niet aan CMC denken. Ook de vierkante bout bovenaan in het midden van het stuur niet. De rest inderdaad wel. Zeker een fabrieksfiets.

Zie voor het model dat Maarten W bedoelt: http://cmc-universal-club-4206x.coventr ... ycles.net/

Bouwjaar is (vanwege het opgebogen stuur) rond 1885-1887
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Hoge bi in Hellendoorn

Bericht door gerritkan »

Heb ik zeventien jaar in Nijverdal gewoond en ook in Hellendoorn gewerkt en nooit geweten dat die fiets daar was .
Heb er vorige week nog een week door gebracht
Leuk dat die fiets daar is , was er nog wat over bekend wie de vorige eigenaren waren ?
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Hoge bi in Hellendoorn

Bericht door fietshobbyist »

maartenB schreef: 4 sep 2021, 21.11 Als het een CMC is zou linksboven in de 'nek' (de aansluiting van backbone met platte plaat aan de voorvork) een nummer moeten staan, en de wielmaat in inches.
De achterste zadelsteun doet mij niet aan CMC denken. Ook de vierkante bout bovenaan in het midden van het stuur niet. De rest inderdaad wel. Zeker een fabrieksfiets.
Dat is gisteren zorgvuldig nagekeken, maar: in de nek staat noch links, noch rechts, iets ingeslagen. Het metaal heeft een roestbruin 'sinasappelhuidje'; het lijkt er ook niet op dat er iets onder eventuele lak verborgen zou zitten.
Schijnbaar is deze fiets dus geen CMC maar wellicht een kloon.

In Terschuur (ledenvergadering) gaf ik met een handbeweging aan hoe hoog het voorwiel ongeveer is, waarop Maarten B. reageerde:
"O! Maar dan is het een kinderfiets!"
De velgdiameters zijn dan gisteren ook maar even gemeten - over de buitenrand: 111 cm en 40,5 cm. De breedte is 2,2 cm.
Bij nader inzien zou het zelfs ook niet eens mogelijk zijn om er zelf een stukje op te fietsen; de kleinste beenruimte tussen pedaal en stuur is 55 cm terwijl bij mij de afstand voetzool-bovenkant knie 60 cm is.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Hoge bi in Hellendoorn

Bericht door Maarten Waarlé »

Aha ja. Dan is de wielmaat met band 45 inch. Dat is inderdaad een kinderfiets.
Bijzonder genoeg hoor.
Als je in die jaren voor je kinderen fietsen kon kopen dan had je een behoorlijk inkomen.
Wat wel aardig aan deze fiets is is dat er geen duidelijke vereenvoudigingen of kinderlijke verhoudingen aan te zien zijn.
Het is als geheel een verkleinde uitvoering van de volwassen fiets.
Er heeft zelfs een lamp in de voornaaf gehangen gezien de bracket die op de naaf geschroefd zit. Ik zou me kunnen voorstellen dat dit inderdaad een fiets voor een kleine volwassene is geweest.

Groeten,
Maarten
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Hoge bi in Hellendoorn

Bericht door fietshobbyist »

Maarten Waarlé schreef: 28 sep 2021, 18.22 Als je in die jaren voor je kinderen fietsen kon kopen dan had je een behoorlijk inkomen.
Wie dat dan was, is ons een raadsel ... ;)

Hellendoorn, stompe toren
Grote heide, kale weide,
'n Groot'n buul met weinig geld
Zo is 't in Hellendoorn gesteld
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Hoge bi in Hellendoorn

Bericht door fietshobbyist »

Maarten Waarlé schreef: 28 sep 2021, 18.22 Het is als geheel een verkleinde uitvoering van de volwassen fiets.
Er heeft zelfs een lamp in de voornaaf gehangen gezien de bracket die op de naaf geschroefd zit. Ik zou me kunnen voorstellen dat dit inderdaad een fiets voor een kleine volwassene is geweest.
Daar lijkt het wel op, getuige de tweede man met zijn fiets op deze foto.
(Bron: boek "De Fiets", Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, 1977 - bij de tentoonstelling dat jaar.)
Hoge bi's, verschillende formaten, 1883, De Fiets.jpg
Bij de eerste en de vierde reikt het wiel tot schouderhoogte, bij de tweede tot middelhoogte en bij de derde tot borsthoogte - daarbij natuurlijk in acht genomen dat één en drie iets hoger staan dan hun voorwiel.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Hoge bi in Hellendoorn

Bericht door maartenB »

gave foto zeg. Mij valt altijd op hoe hoog dat wiel staat bij die mannen van vroeger. Vaak zie je het inderdaad tot schouderhoogte, maar minstens tot flink borsthoogte. Bij jouw foto is de fiets achteraan echt te klein voor het mannetje
Bijlagen
Carter Acme 1875.jpg
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Hoge bi in Hellendoorn

Bericht door m-gineering »

maartenB schreef: 12 okt 2021, 19.58 gave foto zeg. Mij valt altijd op hoe hoog dat wiel staat bij die mannen van vroeger. Vaak zie je het inderdaad tot schouderhoogte, maar minstens tot flink borsthoogte. Bij jouw foto is de fiets achteraan echt te klein voor het mannetje
Bij geposeerde studiofoto's is het natuurlijk altijd de vraag of de fiets bij de studio hoort dan wel bij de persoon die op portret gezet wordt. Op deze foto staat de fiets in een standaard, en lijkt hij mij veel te groot
/Marten
Plaats reactie