gazelle primeur achterwiel ombouwen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

gazelle primeur achterwiel ombouwen

Bericht door wvdaan »

Ik heb een gazelle primeur, ik meen jaren 70. Er zit een sturmey 3 versnellingen naaf in welke toe is aan wat onderhoud. De eerste en tweede versnelling willen namelijk niet meer. De fietsenmaker denkt dat ze blijven 'plakken' in de naaf waardoor deze niet aangrijpt. momenteel fiets ik rond in de derde versnelling wat verre van ideaal is. Nu kan de achternaaf natuurlijk uit elkaar en schoongemaakt, wellicht dat deze het na wat onderhoud weer wilt doen. Maar gezien het mijn dagelijks vervoer is is dit geen optie. Om in de toekomst vergelijkbare problemen te voorkomen zou ik er graag een 'versnellingsloze' naaf in plaatsen. Ik kan er alleen geen vinden. Weet iemand of er een achternaaf bestaat voor een gazelle primeur met stangremmen zonder versnellingen? en zo niet, of er een alternatieve oplossing is? mvg
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: gazelle primeur achterwiel ombouwen

Bericht door Fongers1952 »

Achternaven met een trommelrem zonder versnellingen zag je vroeger veel. Maar vanaf ongeveer jaren 70 toen Nederland rijker werd had je bij trommelremmen voorzover mij bekend altijd gecombineerd met drie versnellingen . Deze zijn eigenlijk bulletproof. Voor weinig geld koop je een gebruikt wiel met naaf. Het binnenwerk van het nieuwe wiel zet je dan over in het nieuwe wiel. Waarschijnlijk kan je dan weer jaren vooruit.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Durabo88
Berichten: 2493
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: gazelle primeur achterwiel ombouwen

Bericht door Durabo88 »

Het kan wel zo zijn dat de inbouwbreedte van een trommelremnaaf zonder versnellingen smaller is, dat zou je moeten nameten.
Sportief fietsend!
fietshobbyist
Berichten: 635
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: gazelle primeur achterwiel ombouwen

Bericht door fietshobbyist »

Bij ombouwen kun je al eens voor onaangename verrassingen komen te staan.
De genoemde naaf komt heel veel voor in Nederland; je kunt ook op zoek gaan naar een kringloop of Marktplaats fiets waar zo een naaf in zit en het hele achterwiel ervan overnemen. Ze komen naar mijn inschatting op de genoemde plekken terecht bijvoorbeeld omdat ze afkomstig zijn van overledenen van wie de kinderen de fietsen niet interesseert omdat ze wel een goede fiets hebben of omdat ze vinden dat de fietsen te ouderwets zijn geworden.
Het is wel de kunst er één te vinden met hetzelfde type velg ...
Plaats reactie