Engelse tourfiets

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
RetroLimburg
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 okt 2021, 10.26

Engelse tourfiets

Bericht door RetroLimburg »

Beste Fietsliefhebber,

Een tijdje geleden heb ik deze oldtimer op de kop kunnen tikken. Na wat uitzoekwerk heb ik weinig tot niks over dit merk/type kunnen vinden. Ik heb me laten vertellen dat er een belastingplaatje op heeft gezeten uit het jaar 1939 uit Antwerpen. Het merk zou een voorloper zijn geweest van Raleigh uit Engeland. De staat van de fiets is zeker niet meer origineel maar ik zou hem graag weer op willen knappen.

Zou iemand me meer informatie kunnen geven over deze fiets? Ik ben erg benieuwd! Alvast bedankt voor de reacties!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bijlagen
IMG_20211031_093908.jpg
IMG_20211031_093750.jpg
IMG_20211031_093555.jpg
IMG_20211031_093641.jpg
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 353
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Engelse tourfiets

Bericht door velofilie »

Hallo Retro,

Er was rond 1895 wel een firma in Birmingham die "the Crown" heette.
Maar daar is in de twintigste eeuw niet veel meer van vernomen.
In Belgie was er een firma van een meneer Moerman in Autryve langs de Schelde.
Die noemde zijn fietsen ook Crown, en dacht dat de klanten vast wel een paar franc wilden betalen als de fiets uit Engeland kwam.
Deze milde vorm van oplichting zien we ook bij Nederlandse merken.
Ook de Duitse achternaaf wijst op een niet Engelse fiets; hier zal overigens ergens een jaartal op staan.

Groet, Wiel
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 662
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Engelse tourfiets

Bericht door non-fixie »

Het boutje op de linkerzijde van de voorvork duidt op een Belgische fiets, in ieder geval een die gemaakt is voor de Belgische markt.

Het boutje diende voor de bevestiging van zo'n belastingplaatje:

Afbeelding
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Engelse tourfiets

Bericht door Cyclissimo »

Leuk fietsje. Wel heel erg verbouwd tot iets hippigs :)
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij is het transfer van The Crown over een balhoofdplaatje heen geplakt. Grote kans dat als je het eraf haalt je het balhoofdplaatje weer kan lezen en het echte (Belgische) merk vindt :) Alhoewel de vorm wel heel mooi overeenkomt?!
Alles lijkt sowieso dik overgekwast, dus er is misschien nog wel iets van de oorspronkelijke lak te vinden.
Het frame duidt toch wel heel erg op een Belgische fiets uit de jaren 20-40. De cranks lijken wel van een Engelse fiets af te komen...
RetroLimburg
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 okt 2021, 10.26

Re: Engelse tourfiets

Bericht door RetroLimburg »

Cyclissimo schreef: 2 nov 2021, 09.56 Leuk fietsje. Wel heel erg verbouwd tot iets hippigs :)
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij is het transfer van The Crown over een balhoofdplaatje heen geplakt. Grote kans dat als je het eraf haalt je het balhoofdplaatje weer kan lezen en het echte (Belgische) merk vindt :) Alhoewel de vorm wel heel mooi overeenkomt?!
Alles lijkt sowieso dik overgekwast, dus er is misschien nog wel iets van de oorspronkelijke lak te vinden.
Het frame duidt toch wel heel erg op een Belgische fiets uit de jaren 20-40. De cranks lijken wel van een Engelse fiets af te komen...
Hallo Cyclissimo,

Het klopt inderdaad dat de fiets niet meer echt meer origineel is. Een andere fiets van me heeft hetzelfde balhoofdplaatje (in de vorm van een sticker) Als ik bovenstaande reacties lees lijkt het inderdaad steeds meer op een Belgische fiets.
De fiets heeft inderdaad al diverse kleuren gehad (van rood naar groen naar zwart naar groen naar rood......) Ik heb het plan om de lagen lak eraf te halen en het wat netter te herstellen. Voordat ik aan dit proces begin wil ik graag wat meer informatie verzamelen over deze fietsen.
Bedankt voor de info!

Gr, Stan
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 634
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Engelse tourfiets

Bericht door marco verbaant »

Inderdaad het nokje aan de linker zijde van de voorvork voor montage van een zogenaamd taksplaatje. Verplicht aan die zijde zodat een passerende gendarme het kon constateren. Op Engelse fietsen zit een dergelijk nokje vaak ter rechterzijde voor montage van de voorlamp (bij links verkeer)... :D
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Engelse tourfiets

Bericht door fietshobbyist »

De meest marginale 'kettingkast' ooit gezien ... :o
Plaats reactie