Hoe demonteer ik een pressfit(?) trapaslager

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Bandenplakker
Berichten: 510
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Hoe demonteer ik een pressfit(?) trapaslager

Bericht door Bandenplakker »

Eigenlijk is het heel eenvoudig: Vroeger was materiaal duur en arbeidsloon goedkoop, dat is nu andersom.

Dirk
fietshobbyist
Berichten: 639
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Hoe demonteer ik een pressfit(?) trapaslager

Bericht door fietshobbyist »

Zeer lang geleden verving ik aan mijn fiets-fiets (PFG Fongers 1967) de originele of wellicht al eens vervangen, losse as/cups/kogels, door een inschroef industrielager ding. Een 'kant en klare'; links en rechts een kunststof schroefdeel indraaien en klaar - geen vet aan de handen.
Bergen zijn ermee beklommen en die trapas zit er nog altijd in en hoegenaamd geen speling erop. En het loopt veel lichter, voor het gevoel.
Dus het lijkt er ook op dat ie het nog wel even volhoudt. Ik denk zelf: langer dan ik ...
Marcel Sprint
Berichten: 5
Lid geworden op: 6 nov 2021, 11.04

Re: Hoe demonteer ik een pressfit(?) trapaslager

Bericht door Marcel Sprint »

Heel interessant, dit. Voor mij zijn mijn Sprints uit '81 juist het voorbeeld van ambachtelijk gemaakte fietsen (behalve de kogellagerringen, maar die vervang je zo door losse kogeltjes), en deze uit '84 dus het begin van het 'snelle werk'. Ook het feit dat het versierinkje op de voorvork verdween, geeft aan dat de snelheid van produktie belangrijker was dan het eindprodukt.
En ja, die lagers zijn weliswaar voor weinig te koop, maar de manier van vastzetten is armoedig en kun je niet vaak herhalen.
Bijlagen
32F7E13F-19A8-40F8-B858-99723C896641.jpeg
Plaats reactie