Batavus

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
ErikLam
Berichten: 36
Lid geworden op: 6 aug 2019, 22.09

Batavus

Bericht door ErikLam »

Beste liefhebbers,

Recent deze Batavus omafiets gekocht en vermoed gezien het framenummer( 80834) dat het wel eens met recht een 'oudje' kan zijn. Iemand een idee over het exacte bouwjaar? Een schatting is natuurlijk ook welkom..
Alvast hartelijk dank!

Groet, Erik
Bijlagen
IMG_20211121_161319.jpg
IMG_20211121_161303.jpg
Appie's
Berichten: 664
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45

Re: Batavus

Bericht door Appie's »

batavus frame nummer kunnennwe niet dateren dat doen we met de onderdelen die erop zitten
wat voor achter naaf heb je erin? topedo?
daar staat leeftijd op hoopelijk is die nog orrigineel
antieke transportfietsen
ErikLam
Berichten: 36
Lid geworden op: 6 aug 2019, 22.09

Re: Batavus

Bericht door ErikLam »

Dag Appie,

Zie foto. Naaf is dringend toe aan een schoonmaakbeurt. Het jaartal laat dus nog op zich wachten. Bedankt voor je reactie!

Erik
Bijlagen
IMG_20211121_161741.jpg
Appie's
Berichten: 664
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45

Re: Batavus

Bericht door Appie's »

de naaf lijke een perry engeland te zijn
daar staat waarschijnlijk op de naaf huls 36-13 dat zijn 36 spaken en dan spaak 13
ik weet zo niet hoe je die moet dateren
zelfde als de fiets zelf ik denk dat we een gok moeten nemen wat de leeftijd ongeveer is
maar vaak werd na de oorlog zulke nafen gebruikt perry novo (husqvarna) styria dus
maar dat hoeft niet zo te zijn
antieke transportfietsen
Appie's
Berichten: 664
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45

Re: Batavus

Bericht door Appie's »

perry is wel te dateren die leeftijd staat op de rem heven
antieke transportfietsen
ErikLam
Berichten: 36
Lid geworden op: 6 aug 2019, 22.09

Re: Batavus

Bericht door ErikLam »

Dag Appie,
Inderdaad, een 'PERRY MADE IN ENGLAND' achteras. Ook de 36-13 is er gestanst in te zien. De verchroomde remhevel is door corrosie ernstig aangetast. Helaas is door roestvorming niets meer leesbaar, ook het mogelijke jaartal niet.
Onder de buis trapas staat vermoedelijk NERVEX(?) 706605222E35. Allicht het productienummer?
Het Crankset is samengesteld uit twee verschillende fabrikanten.Op de rechter crankarm staat: UTILITY BRITISH MADE. De linker: JUNCKER.
De buis voorwielas is ook nog een dingetje....Heel vaag zie ik DUELED?, DUBUED?, DUBLIN? :?
Zijn de 'Lucia' koplamp en het 'Silvo no punto' zadel uit dezelfde tijdsperiode of van later?

Ben benieuwd of deze bevindingen kunnen leiden tot een nauwkeurige datering van de fiets.
Bijlagen
IMG_20211120_133342.jpg
IMG_20211121_161441.jpg
IMG_20211121_161500.jpg
IMG_20211121_161630.jpg
IMG_20211122_112337.jpg
IMG_20211122_103720.jpg
IMG_20211122_104146.jpg
IMG_20211122_111335.jpg
IMG_20211122_112628.jpg
robert83
Berichten: 38
Lid geworden op: 6 jun 2015, 12.53

Re: Batavus

Bericht door robert83 »

Zijn deze Perry naven ook weer een kloon van de bekende f&s torpedo?. Onderdelen uitwisselbaar?.
m-gineering
Berichten: 1588
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46

Re: Batavus

Bericht door m-gineering »

ErikLam schreef: 22 nov 2021, 13.37
Onder de buis trapas staat vermoedelijk NERVEX(?) 706605222E35. Allicht het productienummer?
ik denk eerder:
70 graden hoek onder-zitbuis
66 graden hoek zitbuis achtervork
5 graden spreiding, 22.2mm achtervorkscheden
e35 inwendige diameter
/Marten
ErikLam
Berichten: 36
Lid geworden op: 6 aug 2019, 22.09

Re: Batavus

Bericht door ErikLam »

m-gineering schreef: 22 nov 2021, 16.55
ErikLam schreef: 22 nov 2021, 13.37
Onder de buis trapas staat vermoedelijk NERVEX(?) 706605222E35. Allicht het productienummer?
ik denk eerder:
70 graden hoek onder-zitbuis
66 graden hoek zitbuis achtervork
5 graden spreiding, 22.2mm achtervorkscheden
e35 inwendige diameter
Je comm. vanuit een andere 'hoek' bekeken....Heel verrassend. Dank voor je bijdrage!

Groet, Erik
Appie's
Berichten: 664
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45

Re: Batavus

Bericht door Appie's »

zadel en verlichting is niet orrigineel denk ik volgensmij hoort daar batavus zelf op te staan

jammer dat de remhevel te slecht is maar misschien als je het goed schoon maakt komt er weer iets te voorschijn

kwa nummers op de trapas weet ik niet maar klinkt opzich heel logies als ik het verhaal zo hoor van de graden hoek zou dat zo maar kunnen

cransktel is voor de helft denk ik wel orrigineel maar ook dat durf ik iet te zeggen

perry/ torpedo/ renak/ favorit/ styria: zijn allemaal uitwisselbaar
novo(husqvarna)/ beckson/ nsu: zijn niet uitwissel baar daar moeten echt weer dit merk onderdelen in
uiteraard zijn er meer merken maar dit zijn dan de wel meerdere voorkomende nafen in nederlandse fietsen
antieke transportfietsen
Plaats reactie