Gazelle herenfiets uit 1940 met van die boutjes voor speling trapaslagers

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Maarten Waarlé
Berichten: 2339
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle herenfiets uit 1940 met van die boutjes voor speling trapaslagers

Bericht door Maarten Waarlé »

Arjan, Ik meen dat de Gazelle P een trapas heeft a la Thomson.
Dus geen BSA type met ingeschroefde cups zo als jou fiets maar inslag cups en meedraaiende stofdeksel met contramoer.
Ik vergiste me overigens met Gazelle type 1 Ik had moeten schrijven Gazelle type A.
Die hebben als overig kenmerk ook een rechte voornaaf. Dus niet zo komvormig, niet zo`n concave vorm.
Soms staat er in de naaf Gazelle A.

De Gazelles met kogellagers hebben de dikste trapas lug`s. Dikker nog dan een Gazelle no 8 en inderdaad lijkt het aan de buitenkant op een BSA type as met vlakke cup en vier gaatjes voor een sleutel. De vroegere zijn direct ingeschroefd in het frame en vanaf 1935 paste ze een grote bus toe met ring moeren om het op z`n plaats te houden. Jouw fiets heeft geen V groef-kogellagers overigens.

Groeten,
Maarten
EdMondain
Berichten: 205
Lid geworden op: 27 sep 2013, 08.40

Re: Gazelle herenfiets uit 1940 met van die boutjes voor speling trapaslagers

Bericht door EdMondain »

Mijn Gazelle A uit 1938 heeft ook van deze trekbouten.
Bijlagen
L1040183.jpeg
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Gazelle herenfiets uit 1940 met van die boutjes voor speling trapaslagers

Bericht door Balhoofd »

Ik zal binnenkort als ik tijd heb bij daglicht een compleet beeld proberen te geven van de fiets. Hij is niet in fantastische staat, maar misschien wel eerlijk in die zin dat de oorspronkelijke onderdelen er op zitten.
De eenvoud van de fiets heeft ook wel wat. Zo heeft iedere fiets iets.

Groeten, Arjan
Maarten Waarlé
Berichten: 2339
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle herenfiets uit 1940 met van die boutjes voor speling trapaslagers

Bericht door Maarten Waarlé »

Prachtige fiets Ed! Zeker ook door de kleur en de maat.
En idd met holle vorkkroon schouders...
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Gazelle herenfiets uit 1940 met van die boutjes voor speling trapaslagers

Bericht door Balhoofd »

Hier nog wat foto’s van de Gazelle. Deze fiets is dus gratis opgehaald. Wel een flesje wijn en wat erbij in ruil.
Frame is met washprimer behandeld zo vertelde de vorige eigenaaar. Hij heeft de fiets indertijd opgeknapt. Het is de vraag hoeveel van de onderdelen origineel zijn. Ik heb hoop op de draaiende delen, die zien er zo op het eerste (ongetrainde…) oog origineel uit. Ik had niet direct een klik bij het eerste ritje. De boel flappert en rammelt een beetje en de achternaaf remt en trekt niet soepel op. Eerst maar een keer uit elkaar halen. Ik hoop dat ik de olienippels er in kan krijgen… Vorige eigenaar dacht dat ik er schroefdraad in zou moeten draaien.
08B902DE-7E5D-4061-B20E-71CECC8DBC9F.jpeg
5402B7BD-4C9F-432F-91B1-1B8A71C187B6.jpeg
16BA885F-9096-4276-8DA3-D7F2EF20EB42.jpeg
Groeten, Arjan
Plaats reactie